Moeite met aankomen

Hoi allemaal,<br /><br />Ik ben nu bijna 17 weken zwanger en al 5kg aangekomen. Nog niet zo lang geleden heb ik te maken gehad met anorexia, en ik merk dat ik het aankomen nu toch best moeilijk vind en erg bang ben veel te snel aan te komen. Ik vraag me af of 5kg in bijna 17 weken veel is? <br />Hoe zijn jullie ervaringen? <br /><br />En zijn er hier andere vrouwen die ook met anorexia hebben gekampt en nu zwanger zijn? Ik ben heel benieuwd hoe jullie omgaan met aankomen en eventuele terugkerende eetstoornis gedachten?<br />??‍♀️<br /><br />
 
Ik vond het de eerste zwangerschap ook lastig dat ik aankwam. Maar met jou achtergrond is dat helemaal lastig. En ligt er natuurlijk wel een gevaar op de loer. Hoeveel je aankomt en wanneer in de zwangerschap verschilt heel erg per persoon. Dat is van heel factoren afhankelijk. Ik denk dat het voor jou vooral belangrijk is om je veranderende lichaam te kunnen accepteren. Geef bij je vk en eventueel andere hulpverleners aan hoe jij je voelt over je lichaam. Het is belangrijk dat ook andere alert kunnen zijn op jou valkuil. Ten slotte is nu niet alleen je eigen gezondheid maar ook dat van je kindje belangrijk. Je lichaam levert een topprestatie, probeer daar trots op te zijn?
 
Gewicht aankomen in een zwangerschap is zo divers, per vrouw en per zwangerschap zelfs. Ik ben in totaal 9 kg aangekomen (eerste maanden afgevallen vanwege misselijkheid, daarna pas aangekomen), maar er zijn vrouwen die bij week 20 al iets van 15 kg aankomen.
Het wisselt echt heel erg en je hoeft je echt geen zorgen te maken. Ik zou het met je verloskundige bespreken en zij kan je advies geven/geruststellen
 
Ik vind dit wel een fijne site om het aankomen een beetje te vergelijken. https://www.brabbels.com/17-weken-zwanger-gewicht.html
Dan zit je dus nog best goed. Ik weet niet wat je figuur verder is, maar ik stel me voor dat je erg slank bent? Dan kom je sowieso vaak meer aan. En dat heeft weinig met vet te maken. De verloskundige kan je daar meer over vertellen. 
Niet iedereen is gemiddeld. Ik kwam bij de eerste 18 kilo aan en een week na de bevalling was ik er 16 kwijt. Was ook wel veel vocht op het eind vanwege een vergiftiging, maar ook in het begin ging het hard. Ook nu gaat het weer hard. Ik ben 28 weken en 10 kilo aangekomen. En ik kom al een week of 4 heel snel aan. Afgelopen week 2 kilo erbij. Wel heb ik weer dikke voeten en kuiten vanwege het vocht. Ik ben zelf ook slank en goed in grote buiken met veel vruchtwater en een grote baby. De verloskundige zegt dat ik dan dus gewoon meer aankom dan gemiddeld en dat het niet erg is zolang ik gewoon normaal eet. Bij de eerste ging het er dan ook allemaal gelijk weer vanaf. Het was geen vet.
 
Terug
Bovenaan