moeite met inslapen, wie heeft er tips?

Mijn zoontje is nu bijna 4 weken oud en hij valt maar niet uit zich zelf in slaap. Als hij z'n flesje op heeft is hij meestal wel even wakker en zodra ik merk dat hij moe wordt leg ik hem boven in z'n wiegje of in de wagen beneden. Maar makkelijk inslapen doet hij niet. Zodra hij in slaapt dreigt te vallen, gaat hij huilen. Ik heb al geprobeerd om hem even te laten huilen, maar tot nu toe werkt dat niet. Erg lang laten huilen vind ik ook weer zo zielig voor zo'n kleintje.  Als ik hem uit z'n bedje haal is het gelijk over en valt hij zo op mijn arm in slaap. Meestal kun je hem dan wel zo in bed leggen, maar eigenlijk wil ik niet dat hij aan het inslapen op mij went, want daar  moet ik hem dan later weer vanaf helpen.
Heeft er iemand nog een goede tip of moet ik hem gewoon langer laten huilen en gaat dat vanzelf over?

Josie

Gewoon laten huilen. Lukas (10wk) slaapt ook niet makkelijk in (overdag, snachts wel). Soms ben ik wel een uur bezig met naar boven lopen (hij slaapt altijd in zijn bedje). Hij huilt dan niet de hele tijd en is ook niet de hele tijd wakker maar slaapt licht, raakt zijn speen kwijt, huilt wat, is ff stil etc. Ik heb een boekje over rust en regelmaat en daarin staat dat je een kindje rustig tien minuten mag laten huilen. Is hij dan ff stil dan gaan de tien minuten weer opnieuw in. Ff stil staat omschreven als minimaal dertig seconde (ga niet met een stopwatsch zitten). In het begin had ik er ook flink moeite mee om hem te laten huilen maar huilen mag ook best af en toe. Het is de enige manier dat ze zich kunnen uiten, bovendien huilen ze zich moe, waardoor ze beter slapen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Annemieke

Hoi
Ik heb er dus heel veel moeite mee om hem echt te laten huilen. Patrick heeft 2 huiltjes zeg maar. Bij de een is hij rood en een tirllip en huilt hij echt de ander is hij meer aan het zeuren. Zolang hij dat doet laat ik hem liggen. als hij echt huilt dan haal ik hem eruit want anders is hij nat van het zweet en helemaal overstuur.(dan slaapt hij helemaal niet meer)
Patrick houd zich lang wakker, soms laat ik hem expres op mijn arm in slaap vallen om even rust te krijgen. maar ik leg hem in bedje en blijf even bij hem zitten totdat hij gaapt ed. dan ga ik voorzichtig weg en valt hij in slaap. Ga ik eerder weg dan wil hij nog wel eens huilen.
maar ik weet wel dat je eigen gevoel als moeder de beste is. Je voelt zelf wel aan wat voor jouw en je baby het beste is.
groetjes sacha

Hey Josie,

Je zoontje is nog zo jong, die kan je naar mijn mening nog best op je arm in slaap laten vallen hoor. Finn is nu 9 weken en kon de eerste weken ook alleen in m'n armen in slaap vallen. Ik wikkelde 'm dan lekker in een dekentje en kon 'm zo zonder problemen in z'n bedje leggen.
Nu is ie 9 weken en kan al heel goed zelf in slaap vallen in z'n bedje. Hij sputtert nog wel  es en dan laat ik 'm soms even en als het te lang duurt pak ik 'm weer.

Sommige kindjes hebben het nodig zichzelf in slaap te huilen en een ander heeft de geborgenheid van z'n moeder nog nodig. Tis ff aftasten en uitproberen met zo'n kleintje.

Succes!

Tessie

Marissa (11 weken) wou ook nooit in haar eigen bedje slapen en kon alleen maar ongelooflijk huilen (lees: krijsen).
Ik heb nu regelmaat ingesteld, zodat ze precies weet wat er gaat gebeuren en het werkt redelijk. Soms huilt ze dan nog wel even maar na 5 minuten is het over en valt ze zelf in slaap.

Na de voeding van 18.30 uur doe ik haar een pyamaatje aan, zet een cd op met kinderliedjes en doe de gordijnen dicht en  het licht uit. Dan ga ik met haar in een stoel zitten met haar buikje tegen me aan, wieg een klein beetje en hou haar als ze onrustig wordt stevig vast. Meestal wordt ze dan even heel onrustig, maar geleidelijk aan wordt ze rustig. Als ik voel dat haar ademhaling rustig is leg ik haar in bed, stop haar goed in, geef een kus en zeg weltrusten. Het is al 1x heel goed gegaan dat ze gelijk ging slapen. Gisteren huilde ze nog even maar ik hoor  aan het huiltje (jengelen) goed dat ze ieder moment in slaap kan vallen.  

Ik heb van cb boekje gekregen rust en regelmaat van Ria Blom, bij ons werkt het ontzettend goed, ik kan er ook niet tegen als mijn kleintje huilt.
Je moet dan elke keer dezelfde handelingen doen, dus huilen (honger) flesje geven nog even gezellig bij je op schoot en even alleen in de box en zodra je ziet dat hij gaapt of zijn handje bij ogen dan hup luier verschonen en in bed, dit moet je dan elke keer herhalen, waarschijnlijk de 1e dag wordt je er helemaal gek van, maar dag 2 zal hij al meer gewend zijn en valt hij na 10 min. in slaap. Je moet het echt eens lezen dat boekje!! Ik wijk er niet meer van af!

Sterkte Lilian

Terug
Bovenaan