Moeite met kind dat naar school gaat.

<p>Hallo, Over een kleine twee maanden start mijn zoontje op de basisschool. Ik heb hier zoveel moeite mee en zit er nu al tegenaan te hikken dat ik hem minder ga zien als dat ik nu doe. Ik werk in de zorg dus ik moet ook weekenden werken en heb daardoor het gevoel dat ik minder vrije tijd met hem heb. dan zit hij voortaan gewoon 5 dagen op school. Mijn zoontje zelf heeft er wel erg veel zin in! herkennen jullie dit en went dit straks ook als hij op school zit? heeft er iemand toevallig tips? </p><p>loslaten is een dingetje..</p><p> </p><p>Groetjes Linda </p>

Als leerkracht weet ik dat veel ouders hier mee worstelen. Zelf moet ik er ook nog niet aan denken, maar ze is pas 2.. Goed om te weten; 4-jarigen zijn nog niet leerplichtig, dus hoeven ze ook niet (alle dagen) naar school. In overleg met de leerkracht kun je hem het eerste nog af en toe een dagje of middagje thuishouden.

Mijn dochter gaat ook over paar maanden. Vind het ook spannend! Vooral dat je niet weet wat er gebeurd en er toch veel kindjes in een klas zitten. Ook Bv pesten enz.. 

Mijn oudste gaat in september ook naar school, heeft er mega veel zin in. Eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje spannend, maar ook heeeeelemaal prima!
Ze gaat sinds ze 2 is, twee ochtenden naar de peutergroep en dat vindt ze super leuk. Ik ben ervan overtuigd dat dat een super goede voorbereiding is geweest voor school. Daar zit ze in een groep met 16 anderen en ze is van zichzelf niet zo stoer en best verlegen en motorisch niet zo sterk. Maar zd red zich daar heel goed, heeft geleerd van zich af te bijten en slaat d'r mannetje met 16 anderen. Dus ik ben zo blij dat ze naar de peutergroep gaat, daardoor heb ik er echt minder moeite mee omdat ik zeker weet dat ze het wel gaat redden op school! :)

Je kindje hoeft idd geen 5 dagen naar school, maar meestal willen ze dat wel gewoon omdat ze het zo leuk vinden. Dus waarom zou je ze dan thuis houden, alleen omdat jij dat wilt? Dat is ook een beetje gek.

Ik snap wel dat als je in het weekend werkt, het lastiger is omdat je hem dan ineens amper meer ziet. Dat gevoel heb ik alleen al met 5 dagen school en dan werk ik gelukkig niet in het weekend. Het is denk ik ook echt ern stukje loslaten en accepteren dat ze veel meer hun eigen leven gaan hebben met vriendjes en dat je niet meer alles hoort en weet. Ik denk dat veel mama's dat wel lastig vinden hoor!

Als kleuterjuf weet ik dat veel ouders hier moeite mee hebben. Het is een stukje van doorzetten, de eerste keren zijn niet leuk. En als je bang bent dat je kindje het niet trekt of het is teveel aan de leerkracht aangeven dat ze kan bellen als hij moe is. Dat geeft jezelf een stuk meer zekerheid.

Terug
Bovenaan