Moeite met loslaten

Hey allemaal,

Mijn zoontje is bijna 6 maanden (8 weken te vroeg geboren). Maar ik moet ondertussen gewoon paar uurtjes werken en ik heb eerlijk gezegd echt mega veel moeite om mijn kleine man bij oma of opa te laten ik kan dan wel huilen en maak me mega zorgen aangezien mijn schoonmoeder heel anders met hem omgaat dan dat wij willen. Ze houd zich ook niet aan de afspraak als ik zeg dat hij om 18:00 uur terug moet zijn dan is ze er pas om 19:00 uur help ik weet me geen raad meer ik kan gewoon niet zonder hem zit mezelf op te vreten

Moet je echt al gaan werken? Kan je geen ouderschapsverlof opnemen?

En heb je het al besproken met je schoonmoeder?
Het is jullie kind dus ook jullie regels vind ik…
Dat is ook een reden dat mijn schoonfamilie nooit zou gaan oppassen omdat ze onze manier van opvoeden niet respecteren.

Ik vond ook erg lastig om mijn meiden los te laten. Ik gaf schema's mee voor de dag wanneer ze aten en sliepen. Toen ze baby waren zat ik daar ook wel heel erg op en denk ook wel dat ze dit hebben gemerkt. Mijm ervaring was wel dat hoe vaker ze er kwamen hoe meer dat ze inzagen dat het schema wel hielp. Ik zou haar wel aanspreken op het feit dat je wil dat hij echt om 18.00 thuis is. Is ophalen eventueel een optie dan heb je het iets meer zelf in de hand.
Misschien ook een optie om aan te geven dat je wel graag wilt dat het aansluit bij jullie opvoeding? En eventueel anders kijken of er een andere oppas mogelijkheid is? 
Mijn ervaring is naar mate dat ze wat ouder zijn je opa en oma ook meer ruimte kunt geven voor hun invulling. 

Hi,

Ik snap je helemaal. Hier een dochter van 12 weken die 7 weken te vroeg kwam. Mijn schoonmoeder wil heel graag oppassen en dat gaat ze ook als ik weer aan het werk ga. Ze komt nu vaak langs maar ik moet haar heel erg sturen. Ze stuitert letterlijk door de kamer als een kip zonder kop, zeer vermoeiend. Ze komt hier altijd even op het voedings moment of ik kom daar. Omdat het maar even is en ik erbij ben ziet ze de signalen niet.

Nu laat ik haar volgende week een dag oppassen zodat ik een dag met mijn man heb. Hopelijk ziet ze het dan wel in.

Het belangrijkste is wees eerlijk. Dat ze mag oppassen maar dat het geen moeten is. En als het haar niet bevalt dan gaat ze ergens anders heen.
9 van de 10 keer hebben ze het zelf niet door. En als de rollen omgedraaid zijn zouden ze het zelf ook niet prettig vinden.

Hopelijk luistert ze naar je en anders moet je partner met haar in gesprek.

Terug
Bovenaan