moeite met nieuwe situaties

Mijn dochter van 4 is snel van slag in nieuwe situaties.
Sinds januari zit ze op zwemles,wat ze naar eigen zeggen  leuk vindt. Op de dag van zwemles wil ze niet meer en zodra we in de kleedkamer zijn moet ze huilen; ze wil bij ons blijven.(tijdens de les is het huilen over; en de rest van de week wil ze graag oefenen wat ze geleerd heeft op les).Ook was de laatste keer logeren bij opa en oma geen succes; ik heb haar 's avonds opgehaald want ze wilde niet meer blijven slapen(voorheen was dit geen probleem).
Sinds ze naar de kleuterschool gaat (november) gaat ze op maandagmiddag met een vriendin en haar 4-jarig zoontje mee naar huis. Dit ging hardstikke goed totdat het   een keer voorkwam dat mijn man haar niet op de gebruikelijke tijd  kon ophalen waardoor ze bij die vriendin bleef eten.  Hier was ze direct door van slag en  sinds  die keer wil ze op maandagmiddag liever niet meer mee(wat gepaart gaat met huilen als ze opgehaald wordt  uit school)  en wil door haar vader of mij opgehaald worden. Ik vind het lastig om hiermee om te gaan, op welke manier ik moet reageren. Als klein kind moest ze ook al erg aan nieuwe dingen wennen en had ze een hekel aan harde geluiden en drukke kinderen op het kinderdagverblijf. Ik had er dus een beetje rekening mee gehouden dat ze misschien ook moeite zou hebben met naar school gaan maar tegen verwachting in  vindt ze de kleuterschool  geweldig.
Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor moeder en dochter??
alvast bedankt!
 
hoi hilde.
ik heb een zoontje van 4,5 en die heeft ook heel erg moeite met nieuwe situaties.
ik kan bijvoorbeeld eigelijk nooit zomaar ineens weggaan of samen weggaan.
ook toen hij laatst bij een vriendje ging spelen,dat ging allemaal goed, leuk gespeeld enzo totdat ik hem kwam halen want hij wist niet wanneer.

wat ik nu zoveel mogelijk probeer is van te voren zoveel mogelijk te vertellen tegen hem wat ik ga doen(hij hangt ook heel erg aan me) en wat hij kan verwachten.
ik ben per dag aan t vertellen wat hij gaat doen, wakker worden,broodje eten, naar school,overblijven,nog even op school en dan komt mama je halen en gaan we weer naar huis.
het klinkt misschien overdreven maar als ik dat niet doe word ie heel erg dwars en is niet te genieten en ik heb gemerkt nu ik het zoveel mogelijk wel probeer dat dat alleen maar goed gaat.

groetjes saskia
 
Ik herken wel het een en ander, en ook heb ik nog andere dingen meegemaakt met mijn dochter. Sokken die vanwege de naadjes niet goed zaken, dus binnenstebuiten gedragen moeste worden, labeltjes die uit de kleding geknipt moest worden, etc. etc.

Uiteindelijk kwam ik door tips van mijn omgeving uit op HSP (High Sensitive Person). Als je Googled kun je er wellicht wat over vinden.

Sterkte, en eh..... mijn ervaring is dat het na verloop van tijd wel gaat afnemen.
 
Hoi hoi
Ook ik herken het een&ander van jullie verhalen...
Jens was 2 jaar en 2 mnd. toen hij naar de peuerspeelzaal ging,en dat
ging in 1x supergoed,hij had niet eens tijd om afscheid te nemen...
Nu is hij net 4 en moet nu naar de basisschool,en dat gaat af&toe gepaard
met huilpartijen....hij wil dan ' ineens' niet meer..echt vreemd!
Na 5 min. binnen te zijn is het ook weer over,Jens kan ook niet zo goed
tegen veranderingen,als het bijv. winter wordt 'moet' hij wantjes en een muts,
sjaal enz aan/om. Nou dat is me de 1e tijd een drama,als hij het eenmaal gewend is
gaat t goed! Ook in de zomer met zijn crocs,wil hij dan niet aan...
Heb al een paar keer contact gehad met een paragnost en zij begon ook idd
over hooggevoeligheid!
Ik heb van haar een magische cirkel gehad om onder zijn matras te leggen,en
hij slaapt nu wel rustiger...als iemnad er interesse in heeft hoor ik het wel!
Je kan hem namelijk gewoon uitprinten...
Groetjes Anneke
 
Terug
Bovenaan