Moeite met slapen, einde dag

Dag allemaal, mijn dochter is nu 11 weken oud en slaapt de meeste tijd prima. 's Nachts slaapt ze door van 2200u tot 700u. Maar nu heb probleem.. Om 1700u krijgt ze altijd een flesje van 150+5 en rond half 7/7 zie ik dat ze moe wordt. Dan leg ik ze op bed, maar ze krijst soms alles bij elkaar. Niets helpt dan, vasthouden niet, speentje niet, in wipper niet. Uiteindelijk valt ze wel in slaap, maar eerst huilt ze zichzelf helemaal overstuur. De overige slaapjes gaan echt prima overdag, ze slaapt snel in en slaapt s ochtends 45 minuten dan eind ochtend, begin middag 3 uurtjes, en dan nog een keer drie kwartier. Wat doe ik fout? Iemand tips? Het gebeurt zowel op dagen dat we thuis zijn en geen activiteiten hebben als op dagen met activiteiten.... Alvast bedankt!

Jaa dat zie je heel vaak bij jonge baby’s (maar ook oudere baby’s hoor). De moeheid/prikkels van de dag stapelen zich op en die komt er dan begin van de avond allemaal uit..
Je doet niets verkeerd hoor.. ❤️

Weet niet of je er voor openstaat, maar wellicht kun je je kindje eerst nog even bij je dragen/laten slapen in een rustige/schemerige ruimte voor je savonds in bed legt (ze is nog jong!).
Dan kan je kindje al een beetje ontprikkelen. Knuffelen werkt vaak het beste..

Óf je geeft het flesje voor je kindje de nacht ingaat vast in het schemerdonker? Geef je nog een voeding om 19.00u? Dat werkt vaak ook rustgevend, zeker in het donker.

The witching hour... Heel bekend fenomeen ? 
Het is erg vervelend ook voor je kindje, maar dit gaat wel over de komende maanden. Nu is alles nog prima. Als ze rustiger is bij jou, kun je haar wat langer vasthouden en het later proberen. 
Mijn dochter kwam bij ons beneden niet tot rust en dan hield het huilen juist langer aan. Dus ik heb rond 2/3/4 maanden heel wat avonden vanaf 20 uur in het donker op bed naast de cosleeper gelegen en haar liggend gesust tot het huilen langzaam minder werd en ze wel ging slapen. 
Ze was een huilbaby die van 15 uur ongeveer tot een uur of 23 krijste. En in de cosleeper duurde dat in eerste instantie net zo lang. Maar binnen 3 weken werd het nog een uurtje en dan sliep ze. Ik kon met 4 maanden savonds weer beneden zitten. 
Maar schrik niet. Veel kindjes zijn juist wel rustiger als je ze nog wat langer bij jou laat slapen en wiegen. Dus ik zou lekker proberen wat werkt. Hier hielp een lekker badje voor het slapen gaan ook een tijdje goed.

Oh en ik heb me toen ook laten vertellen dat de lichaamstemperatuur het hoogst is aan het eind van de dag en dat dan dus de krampjes het sterkst zijn. Dus wat krampjes bewegingen kunnen misschien ook helpen. Maar dat van de prikkels is zeker waar. Eind van de dag is zwaar voor die kleintjes. Zelfs onze inmiddels 21 maanden oude dochter is eind van de dag niet de gezelligste, al krijst ze nu niet meer de boel bij elkaar ?

Oh heel herkenbaar. Je doet zeker niets verkeerd! Zoals gezegd hebben baby'tjes op het einde van de dag vaak een momentje nodig om te ontladen en dat gebeurt dan meestal al huilend. Dat deed onze kleine meid ook. Ze is nu 13 weken en het gaat 's avonds hier ondertussen steeds beter. Nog maar af en toe heeft ze een huiluurtje. Bij ons hielp het ook om in een rustige halfdonkere kamer te gaan zitten en haar rustig in slaap te proberen wiegen. Succes! Het betert heus nog wel!

Ik geef overigens tussen 2100u en 2130u de laatste fles van 150+5. Zou ik dan om 1900u een klein flesje moeten aanbieden, en hoeveel dan? 
De afgelopen dagen heb ik ze ook bij me gehouden, maar dan wordt ze totaal niet rustig, daardoor word ik erg onzeker, maar denk wel dat dat de beste manier is. Hopelijk wordt het weer beter!

Als je kindje er trek in heeft kan het geen kwaad hoor. Borstvoedingskindjes clusteren vaak in de avond. Dat wil zeggen dat ze heel vaak kleine beetjes drinken. Mijn dochter lag toen soms wel elk uur aan de borst. (Heb tot 3 maanden bv gegeven). Je kan eens kijken wat een kleiner flesje doet. 60+2 ofzo. 

Hier een meisje van 10 weken wat savonds ook vaak clustert met flesvoeding. Vaak zit er maar 2,5 uur tussen dan. En geef ik haar wat minder. Overigens, hier slaapt ze savonds vaak op mn arm. Vind het geen probleem en zij geniet ervan.

Terug
Bovenaan