Hoi! Mijn ervaring is dat je daar even doorheen moet. Onze zoon is nu 2 jaar (gecorrigeerd 22 mnd) en eigenlijk kan hij sinds kort pas een heel boek ‘volgen’ en meedoen, luisteren aanwijzen, raden.
Begin met kleine stapjes, al is dat de voorkant, stap voor stap ga je verder. Ik leg boeken wel altijd weg en ruim ze op als we er niet in lezen en pak ze erbij wanneer we gaan lezen. Plaatjes kijken van hun favoriete dieren of situatie is ook erg leuk! Consequent zijn en elke dag rond hetzelfde tijdstip doen.
Bij ons vinden ze met blokjes spelen, houten puzzels (al snapt mn dochtervan 10 mnd er nog niet veel van) ontzettend leuk. Ik benoem elke dag wat het is en leg ze waar het hoort, ze doen vanzelf mee op een gegeven moment.
En zo ook met opruimen.. als je het vaak genoeg herhaalt, benoemt wat je gaat doen, herkennen ze het na een tijd. Echt heel leuk is dat, mijn kinderen weten wanneer we gaan spelen, stofzuigen/schoonmaken, wanneer ik ga koken en ze iets voor zichzelf moeten doen. Meestal zet ik ze dan in de stoel bij mij in de keuken, of eten ze hun fruithapje.. ze mogen mij meehelpen met schoonmaken, mijn zoon van 2 jaar mag ook met een natte schone vaatdoek op de tafel of op de raam. En met stofzuigen heeft hij zijn eigen spullen.