Moeite met spelletjes spelen en boekjes

<p>Misschien een hele stomme vraag maar mijn dochterje van 13 maanden wilt maar niet rustig zitten en samen spelen. Ook als ik een boekje wil lezen blijft ze gewoon niet zitten. Enige wat ze interessant vindt is bladzijden omslaan. Is dit ook een fase?? </p><p>zou graag met haar willen oefenen of ff een quality time willen hebben..rustig een boekje voorlezen. <br />herkenbaar? Dan hoor ik het graag zit met toch dwars</p>

En als je het boekje leest vlak voor het slapen gaan en ze al wat vermoeider is?
Ik weet nog dat ze hier het bladzijden omslaan ook erg mooi vonden. Het effect dat dat geeft zijn ze door gebiologeerd en hoort ook gewoon bij alles wat ze nog meer ontdekken. Komt vanzelf een moment dat ze interesse krijgen in het verhaal en de plaatjes.
En je kunt ook voorlezen uit Jip en Janneke (dus niet echt een prentenboek) terwijl ze in het ledikantje ligt en doe je dus meer een beroep op het luisteren ipv het kijken. Want dat is toch wel heel interessant allemaal.. ?

Hahahaha same!! Dochterlief (ruum 12 mnd) wil alleen met lichtsnelheid bladzijdes omslaan, en heeft nergens lang aandacht voor. Overigens was t nooit een stilzitter.. is toch niet erg? Komt vast vanzelf! Tot die tijd 'lezen' we staand en doen we wat ze wel leuk vindt (wandelen bijv). Ieder kind is anders.

Hoi! Mijn ervaring is dat je daar even doorheen moet. Onze zoon is nu 2 jaar (gecorrigeerd 22 mnd) en eigenlijk kan hij sinds kort pas een heel boek ‘volgen’ en meedoen, luisteren aanwijzen, raden. 
Begin met kleine stapjes, al is dat de voorkant, stap voor stap ga je verder. Ik leg boeken wel altijd weg en ruim ze op als we er niet in lezen en pak ze erbij wanneer we gaan lezen. Plaatjes kijken van hun favoriete dieren of situatie is ook erg leuk! Consequent zijn en elke dag rond hetzelfde tijdstip doen. 
Bij ons vinden ze met blokjes spelen, houten puzzels (al snapt mn dochtervan 10 mnd er nog niet veel van) ontzettend leuk. Ik benoem elke dag wat het is en leg ze waar het hoort, ze doen vanzelf mee op een gegeven moment. 
En zo ook met opruimen.. als je het vaak genoeg herhaalt, benoemt wat je gaat doen, herkennen ze het na een tijd. Echt heel leuk is dat, mijn kinderen weten wanneer we gaan spelen, stofzuigen/schoonmaken, wanneer ik ga koken en ze iets voor zichzelf moeten doen. Meestal zet ik ze dan in de stoel bij mij in de keuken, of eten ze hun fruithapje.. ze mogen mij meehelpen met schoonmaken, mijn zoon van 2 jaar mag ook met een natte schone vaatdoek op de tafel of op de raam. En met stofzuigen heeft hij zijn eigen spullen. 

Terug
Bovenaan