Moeite met spelletjes

<p style="text-align: start;"><span style="text-align: center; background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Misschien een hele stomme vraag maar mijn dochterje van 13 maanden wilt maar niet rustig zitten en samen spelen. Ook als ik een boekje wil lezen blijft ze gewoon niet zitten. Enige wat ze interessant vindt is bladzijden omslaan. Is dit ook een fase??  zou graag met haar willen oefenen of ff een quality time willen hebben..rustig een boekje voorlezen. herkenbaar? Dan hoor ik het graag zit met toch dwars</span></p>
 
Mijn zoontje is ruim 17mnd en begint dit net een beetje te doen, maar echt even een periode zelf spelen of lezen doet hij nog niet. Komt vast wel een keertje. 
 
Heeeel normaal, daar heeft je kindje nog helemaal geen geduld voor. Mijn dochter is net 2 jaar en nu gaat ze het pas echt fijn vinden om samen een boekje te lezen op de bank, en zelfs dan is het maximaal 5 minuten.
Probeer je kindje anders in de kinderstoel te zetten en dan voor te lezen terwijl je ernaast zit aan tafel, dan kan ze niet weg en 'moet' ze wel even luisteren. Pak een heel simpel boekje met weinig tekst, het beste zijn boekjes met alleen platen erin. 
Aanraders zijn: het aanwijsboek van nijntje en het grote Fiep kijkboek. Ook boekjes met flapjes doen het hier goed.
 
Hier een dochter van 17 maanden en die ziet bladzijdes omslaan als een spelletje, maar na 5 heeft ze het ook wel gehad. Haar broer las ik op die leeftijd al hele verhalen voor. Die kon zichzelf alleen niet vermaken en dat kan zij dan wel weer. Ieder kind is anders. 
Er zit misschien niets anders op dan bladzijdes omslaan te zien als quality time. Verder geduld hebben. 
 
Mijn zoontje van bijna 14 maanden  vind boekjes juist wel super leuk . Wij zijn ook al optijd begonnen met voor het na bed gaan een boekje lezen.
Hij vind inderdaad het omslaan het leukste maar wijst ook echt plaatjes aan.
Wel hebben wij boekjes met geluid en voelboekjes en waar je dingen uit kan schuiven .  Want een gewoon normaal boek vind die zelf ook niet zo ?
 
Mijn dochtertje van 13.5 maand vind boekjes ook maar ff leuk. Vaak komt ze wel zelf met boekjes naar me toe, maar er rustig voor zitten doet ze niet. Komt vanzelf wel. Je zou kunnen proberen of ze boekjes met flapjes en voel dingen wel leuk vind. 
Samen spelen wil mn mn dochtertje wel. En dan voornamelijk balletjes gooien en weer pakken. Vaak ga ik er gewoon bij zitten als ze aan het spelen is en dan komt ze vanzelf naar me toe. Vind het juist belangrijk dat ze ook alleen kan spelen. 
 
Onze zoon van net 1 vindt het ook alleen leuk om te bladzijdes om te slaan. Voor lezen heeft hij geen geduld, behalve als hij in bad zit. Dan lees ik voor en zit hij kndertu3een beetje te spelen. 
Verder vindt hij het wel leuk om samen te spelen, bijvoorbeeld een bal rollen, over mij heen klimmen, kiekeboe doen, ik ga je pakken, samen blokjes in en uit een doos halen. 
 
Mijn zoon, ondertussen 2 jaar, kan dit met momenten. Soms weken niet. Dan is het zitten, 2 tellen luisteren, over mij heen klimmen, mij tot liggen trekken, op mn hoofd zitten, het boekje willen lezen, wegrennen om een bal te pakken, met de bal over het boek rollen etc. En een week later zit hij zo een dik.kwartier rustig te luisteren. 2 weken later is het weer voorbij en dan na een maand ofzo wil hij ineens weer wel. Nu vindt hij boekjes weer geweldig omdat hij ze nu mee begint te praten. 
Ik probeer mij aan te passen in wat hij wilt maar blijf het aanbieden. 
 
Terug
Bovenaan