Moeite met stukjes en brood

Hallo allemaal,
Ons zoontje is 14 maanden (bijna 15) oud en is een flinke enthousiaste kerel, behalve als het op 'vaste' voeding aankomt.
Groenten en fruit krijgt hij nog steeds volledig gemixt, want als hij nog maar een klein brokje vast eten binnen krijgt, begint hij te kokhalzen en weigert verder te eten. De gemixte pappen gaan anders zeer vlotjes!
Wanneer wij eten, probeer ik hem er altijd bij te betrekken ('zien eten, doet eten') en krijgt hij zijn eigen bordje. Als ik moet gokken, eet hij hier 1x in de week goed van en laat het de andere dagen staan.
We hebben ook al geprobeerd brood te introduceren (eigenlijk al maanden), maar dat is zeker geen succes. Hij sabbelt wel wat aan de korsten, maar eet er niet echt van. Koekjes, babychips en cracotten zijn geen enkel probleem.
Ik maakte er nooit echt een probleem van, met tijd komt het wel. Maar de laatste dagen wil hij ook zijn laatste avondfles niet meer (ik geef groeimelk 's ochtends en 's avonds) en maak ik me zorgen dat hij te weinig binnen krijgt. Iemand ervaring met moeilijke eters en advies?
 
Je hoeft je niet zorgen te maken over dat hij te weinig binnen krijgt, dat regelen ze echt zelf. Probeer je er niet gespannen over te voelen want dar voelt hij aan.
Je kan misschien wat gepureerd voedsel mengen met fijngesneden voedsel, verhouding steeda beetje uitbreiden.
Brood kan je in heel piepkleine stukjes doen of zelfs balletjes van maken.
Overigens juist dat beetje sabbelen is prima. Het gaat ook om wennen aan de mondervaring, aan kauwen. Niet alleen om calorieinname.
 
mijn middelste at ook niet graag stukjes. Hij heeft hele grote amandelen en slikken gaat lastig. Nu is ie 3.5 en gaat het goed. Je kan altijd overleggen met cb of arts of er een medische reden tot zorg is maar t klinkt normaal
 
Terug
Bovenaan