Moeizame ademhaling bij slapen op rug

Ons zoontje van 6 weken heeft snachts in zijn wiegje een enorm moeizame ademhaling. Hij klinkt ontzettend benauwd, met vocht in de ademhaling. Veel tussenpozen waar z'n ademhaling uitblijft, ongeveer 2 seconden. Echt heel sneu om te horen, hij lijkt echt te worstelen.<br /><br /><br />Overdag slaapt hij alleen in de draagdoek, omdat hij zich niet weg laat leggen, daar heeft hij er geen last van. Ik laat hem soms ook in mijn armen in slaap vallen, op zijn zij tegen me aan, dan gaat het ook goed.<br />Hij slaapt wel door, tot hij zichzelf ermee wakker maakt. Maar dit kan 2 uur duren. Het kan ook ineens weer afzakken.<br /><br />Als we hem op bed leggen is er vaak nog niets aan de hand. Soms begint het na een half uurtje, soms na een uur, soms na 10 minuten al. We letten erop hem na zijn voeding minimaal 30 minuten rechtop te houden, en zijn bedje staat ook met het hoofdeind omhoog.<br /><br />Als hij zoveel moeite heeft, val ik niet meer in slaap. Enerzijds omdat het echt doodeng klinkt, en anderzijds omdat het vaak wachten is tot hij zichzelf wakker maakt en ervan begint te huilen. Na een paar keer terugleggen (het is dan altijd weer eventjes weg), en opnieuw worstelen, haal ik hem uit zijn wiegje en laat ik hem op mij slapen. Ook op zijn rug, in mijn arm (veilig). Dan hoor ik nog steeds wel de vochtige ademhaling, maar blijft het wel rustig. Terwijl hij minder schuin ligt dan in zijn wiegje. <br /><br />Hebben anderen hier ervaring mee? Ik bel sowieso vandaag het cb er even over, maar ik ben benieuwd of mensen dit herkennen?<br /><br /><br />
 
Hee heeft hij misschien verborgen reflux? Dat de voeding omhoog komt en weer zakt. Mijn zoontje sliep daardoor overdag ook alleen in de draagdoek. Die ademhaling weet ik alleen niet oftie dat ook had maar zou een logisch gevolg kunnen zijn lijkt me?!
 
Bedankt beiden!


@Mamapoekie, bedankt voor je aansporing. Ik twijfelde nog, maar heb net gelijk de huisarts gebeld na het lezen van je reactie. We gaan er zo even heen.

@Luusjes, ja daar twijfel ik ook aan. Maar omdat hij het niet direct bij het neerleggen heeft, en het omhoog houden en bedje schuin geen verschil maken, vond ik het toch misschien weer minder passen. Je leest ook overal dat het volkomen normaal is dat een kindje van zo jong overdag bij je wil blijven, dus ik maak me daar eigenlijk niet druk om. Maar misschien heeft het er toch mee te maken.. De andere symptomen van reflux herken ik niet echt.. Maar ik kan me ook geen andere reden bedenken, ik bespreek het straks zeker even met de ha!
 
Bij mijn zoontje hielp het omhoogzetten van het bedje ook echt niet. Soms was hij direct wakker als ik hem weglegde maar soms na 15 min.. verschilde wel.. mn dochter had een lichte vorm maar lag echt heel overduidelijk te smekken... huilde verder niet veel dus niet heel erg last van.. tkan dus heel erg verschillen per kind..
Succes!
 
Ik ben vanmorgen gelijk even langsgegaan, en we gaan Johannesbroodpitmeel bij z'n avond- en nachtvoeding proberen tegen de reflux, z'n neusje spoelen en iets minder voeding aanbieden. We moeten ergens beginnen ?‍♀️

Ze heeft nog wel overlegd met de kinderarts, daar belt ze me morgen over terug.

Verder was hij kerngezond, dus ze maakt zich niet gelijk zorgen. Ik kijk het deze week aan, met deze aanpassingen, en anders vraag ik een verwijzing voor de kinderarts.

Echt heel fijn om je ervaring te lezen, kon ik mooi meenemen vandaag!
 
Terug
Bovenaan