Moet er niet aan denken!!!!!!!!

HELP! Mijn schoonouders hebben serieuze plannen om in de straat achter ons een huis te kopen! Ze wonen nu op veilige afstand (80 km) Mijn schoonvader is bezig met een baan hier in de buurt omdat ze dichter bij hun kleindochter willen wonen

Nou zou je denken...gezellig en handig toch?
Niet als je schoonmoeder een neurotische controllfreak is! Ze is hartstikke lief en aardig hoor, maar met Marit vertrouw ik haar absoluut niet! Ze vertelde dat ze er erg naar uitkeek om vaak op te passen........Ik zie dat dus echt niet zitten! (trouwens het is ook niet vaak nodig)Ze is aan kalmerende middelen, heeft reuma en  o.a. straatvrees. Ze durft niet met marit de trap op of af en kijkt nu al als een berg op om marit later van school te moeten halen.....(eng schoolplein enzo)niet echt een gezonde uitgangspositie he? Zo zijn er nog veel meer dingen die mij zorgen maken en ik absoluut niet wil dat zij langer dan 1 a 2 uurtjes alleen is met Marit(dat wil ik ook al liever niet, maar ik zal er echt niet onderuit kunnen). Op dit moment past mijn moeder (is ook haar wettelijk voogd) of mijn zus op en dat gaat super (dat vind mijn man ook). Ook mijn schoonvader vertrouw ik volledig met haar, maar die werkt gewoon. Als zij bij ons in de buurt gaan wonen zie ik de bui ook al hangen dat ze dus ELKE dag marit wil zien, hier over de vloer komt, met de opvoeding gaat bemoeien (ik mocht van haar marit ook geen spijkerbroekjes aan trekken, dat vond ze niet geschikt voor een baby van 6 maanden)......echt ze is heel lief hoor, maar ik moet er echt niet aan denken! We zijn 1 week op vakantie geweest met mijn schoonouders, ALLES moet volgens een vast patroon (lees: haar patroon) geen enkele ruimte voor spontaniteit en alles is bij voorbaat gevaarlijk. Maar  aan de andere kant verteld ze rustig dat ze vroeger de kinderen alleen liet als ze in bedje lagen.......ook toen ze als konden lopen. Zo zou ik nog pagina's vol kunnen schrijven, maar probleem is en blijft hetzelfde. Ik wil niet dat zij op marit gaat passen als mijn schoonvader er niet bij kan zijn en ten tweede, ik ben echt mijn vrijheid kwijt als ze hier komen wonen!! Als het zover is zal ik echt wel mijn grenzen aan gaan geven, maar ik zal er nog een hele kluif aan krijgen om het oppas-verhaal aan te vechten! Tips en wijze raad errrrg welkom!

liefs Monique

Hoihoi,

Praat er met je vriend/man over... En probeer het ook bespreekbaar te maken met je schoonouders kwa opvoeding dat jij de moeder bent en je man/vriend de vader en dat jullie zelf bepalen hoe je kindje wilt opvoeden. Gewoon duidelijke regels proberen te stellen

Sterkte groetjes,

Bianca

Ja, je kan natuurlijk ook moeilijk zeggen dat je niet wilt dat ze dichterbij komen wonen, maar ja, voor de duidelijkheid is het wel handig om je grenzen aan te geven. Tips heb ik niet voor je, het is zo ingewikkeld met familie. .
Sterkte ermee!
Liefs Nelleke

Hé MoniqueS,
Waarom moet je je schoonmoeder op laten passen?
Dat beslis je toch altijd zelf, je schrijft dat je er niet onderuit kunt, hoezo dan?
Ik neem aan dat jij het kindje hebt gebaard en niet zij!!!!
En van die spijkerbroekjes, waar bemoeit zij zich mee???
Kun je daar niet met je man over hebben? Dat hij het zijn ouders vertelt.
Ik wil ook niet dat mijn schoonouders op ons kindje passen, die hebben een hele andere kijk op dingen, en die vinden bijv. dat je een kind rustig mag laten huilen, nou wij niet, met als gevolg dat onze kleine er niet heen gaat. Ik laat niemand op de kleine passen en voed ze zelf op, maar zou ik dat wel doen, dan mijn schoonopuders niet, misschien als ze een stuk ouder is.
X
Gewoon zeggen is mijn advies, is misschien wel moeilijk maar is JOUW kind en die van je man natuurlijk en van NIEMAND anders!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
X

Hoi,

Jeetje: je schoonouders zo dichtbij, ik zou er ook niet aan moeten denken hoor!
Is de band tussen je vriend/man en schoonvader niet zo goed dat hij bij zijn vader kan aangeven dat wonen in hetzelfde buurtje wel erg "close" is, en dat jullie niet zitten te wachten op dagelijkse bezoekjes enzo? Jullie hebben immers je eigen leven, en het is al druk genoeg zo met een kleine. Wellicht dat ze dan ervoor kiezen om bijvoorbeeld in een plaats op rij-afstand te gaan wonen, dus niet 80 km. verderop, maar ook niet in dezelfde wijk! Geef (of laat je partner dat doen) aan wat jullie ervan vinden, dus gewoon eerlijk zeggen dat de oppas allang geregeld is en dat jullie het niet prettig vinden om zo dicht bij elkaar te wonen. Beter nu een lichte teleurstelling voor je schoonouders maar wel duidelijkheid, dan dat jullie straks een keer een daverende ruzie krijgen!
Als argument helpt misschien ook wel dat je kunt vragen of zij het fijn gevonden hadden toen ze een jong gezin waren dat hun schoonouders steeds in de buurt waren (vast niet!).
Als jullie deze aanpak te direct vinden, kun je natuurlijk nog vervallen in leugentjes om eigen bestwil, bijvoorbeeld zeggen dat de buren naast het te koop staande huis vreselijke overlast veroorzaken, of dat de grond daar verontreinigd is ofzo, haha!
Ik wens je in ieder geval veel sterkte,

groet, Annemarie

Oh Monique, ik voel zo met je mee! Heel herkenbaar. Helaas!
Ik weet  wel een  oplossing: zodra zij echt bij jullie wonen, VERHUIZEN!!!!

Het is wel heel drastisch, ik weet het. Het enige wat ik nog kan bedenken is dit uit haar hoofd praten.

Succes!

hoi

ik leef met je mee, zou er niet aan moeten denken dat schoonmoeder incl nieuwe vriend in de buurt komen wonen, ze woonde eerst ong 20/25 min met de auto bij ons vandaan maar nu is ze verhuist naar haar nieuwe vriend en is de afstand ong een uur...
Daniëlle vind het niet echt fijn in  de auto en is na 2 uur moe en wil dan slapen....dus wat dat aangaat zullen hun eerder hierheen moeten komen dan wij daarheen..de laatste keer op visite heeft een nasleep van 2 á 3 dagen gehad dus ik heb liever dat ze hier op visite komen dan dat ik daarheen moet...

sterkte, ikzelf ben niet op mn mondje gevallen tegenover mn schoonmoeder maar dat heeft meer te maken met een botsing tussen ons in het verleden, ik laat niet over me heen lopen (ze vind geen enkele partner goed genoeg voor haar zoon...zucht)
ik hoop dat het allemaal een beetje losloopt en dat je er niet teveel last van hebt

groetjes Veronique mv Daniëlle

Terug
Bovenaan