moet het even kwijt.

Hoi meiden,

Ik moet het toch echt even kwijt. Ik word namelijk een beetje gek van mijn bemoeizuchtige schoonfamilie. Die menen zich werkelijk overal mee te moeten bemoeien, vooral met de opvoeding van onze dochter. Dit doen ze trouwens niet alleen bij ons hoor maar ook bij de rest van de familie. Het enige verschil is dat mijn man de enige neef is de rest zijn allemaal meiden. Dus ik ben dan ook de enige schoondochter in het hele gebeuren. Best lastig hoor.
Maar goed onze meid moet altijd de kat uit de boom kijken als ze ergens binnenkomt. Ik vind dat je haar die rust dan ook even moet geven, maar zij zitten er het liefst met z'n allen meteen bovenop. Zo hebben we afgelopen week twee verjaardagen gehad en dan krijg je weer van die heerlijke opmerkingen.
Bij de eerste verjaardag had ze al een portie druiven op, omdat ze die heerlijk vindt. Ik heb liever dat ze dat eet dan alleen maar koekjes enzo. Maar goed dat vinden ze dus al overdreven. Vlak voordat we naar huis gingen, om warm te eten willen ze haar een hele plak worst geven. Mijn man zei dus al direct van nee. Maar goed het werd dus mij nog een keer gevraagd. Dus mijn antwoord was ook nee met het argument dat we zo nog moesten eten. En dat ik liever had dat ze het avondeten fatsoenlijk at dan een plak worst. Nou de blik die ik toen kreeg vertelde mij dat ik een echte zeur was. Wij zijn toen lekker naar huis gegaan hoor.
De tweede verjaardag was 's avonds dus na het avondeten. Ik was even niet op aan het letten hebben ze haar gewoon nog een broodje gegeven. Ja ze had honger werd er gezegd. Ik heb toen maar mijn mond gehouden, want ik stond op ploffen. Op dat moment was mijn blik ook genoeg. Ze heeft dus niet meer dan drie hapjes van het broodje gehad, dus de rest hebben ik weggegooid.
Nou moeten jullie weten dat het dik zijn bij mijn man in de familie zit. Ze wegen allemaal (op een stel en mij na) boven de 100 kilo. Ze eten alles wat los en vast zit en het maakt allemaal niet uit. Bij een verjaardag eten ze gerust 3 stukken vlaai en ook nog een stuk taart.
Ik wil niet dat ons meisje ook zo'n vreetlap wordt. Ze eten namelijk allemaal zonder erbij na te denken. Ik wil dit niet, zeker niet omdat de aanleg er wel is. Onze meid komt niks tekort en eet alles met veel smaak. Fruit vindt ze erg lekker dus dat eten we ook veel. Koekjes krijgt ze ook hoor, maar niet iedere dag. Ze is nu nog klein en ik kan het haar nu nog aanleren.
Maar door al die opmerkingen iedere keer wordt ik erg onzeker en ontzettend boos. Als we bij mijn man z'n familie op bezoek gaan heb ik vantevoren al de hele dag buikpijn. Vanmiddag moeten we op de kermis dus begint het gezeur weer.
Gelukkig staat mijn man wel achter mij, maar goed het is toch zijn familie. Dus ik wil ook niet de hele tijd tegen hem zeuren.

Sorry maar ik moest het even kwijt ook omdat ik niet weet wat ik er mee moet.

Groetjes Anne

Hey!

Lang leve de schoonfamilie of niet, hihihi? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het meer dan prima kan vinden met mijn schoonfamilie gelukkig.
Maar mijn echtgenoot en ik zijn dus wél de enigen met kiddies... En ja, dat is dus wel eens te merken, hahahah! Onze oudste van bijna 3 snoept eigenlijk helemaal niet, maar heeft wel een choco-tikje. Alle snoep wijst ie dus zelf af, joepie! Maar Nina... Die schuift alle aangeboden lekkernijen, waar dan ook, naar binnen, hahahah! Ik moet eerlijk zeggen dat ze thuis nooit geen zoetigheden krijgen, wel eens een koekje of zo, maar geen snoep. Dus op een verjaardag mogen ze van mij "schuiven" wat ze lusten.... Mijn schoonfamilie kent dan weer wel grenzen aan dat toestoppen. Die zeggen ook doodleuk met 4 man tegelijk: Nina, nou is het genoeg geweest met die chipjes!  
Gelukkig weten ze ook donders goed mijn grenzen en respecteren die ook, hoe ze daar zelf ook tegenover staan op dat moment.
Het is een beetje geven en nemen denk ik, maar er moet wel een evenwicht in zijn en men moet zich gewoon aan jouw normen en waarden houden vind ik.
Sterkte op de overige verjaardagen, hihihi!

Liefs, Marieke  

he meid
wat vervelend voor je!
ik kan me voorstellen hoe je je voelt!
en ik ben het helemaal met je eens, jij bent de moeder, jij beslist hoe het gebeurt!
het is dus jouw goed recht om er iets van te zeggen.
hou vol, en bedenk: een dikke peuter is een dikke dertiger!
je hebt helemaal gelijk dat je het nu nog kunt aan/afleren.
succes!

Ik snap dat je baalt van je schoonfamilie. Maar komen jullie daar vaak? Want dat vind ik in dit verhaal wel belangrijk. Als jouw dochter daar 2 keer per week komt, dan gaat het wel meespelen in haar eetpatroon. Als het af en toe een verjaardag is, dan zal het wel meevallen. Dan is het een uitzondering.
En wij hebben niet zoveel verjaardagen van familie, als er een verjaardag is dan mogen mijn dochters eten wat er op tafel staat.

hoi,

Ik heb bijna hetzelfde maar dan met mijn eigen ouders! Die vinden dat onze kleine maid gewoon maar alles mag, en wij willen juist een beetje wachten met de"ongezonde" dingen. Ze proberen het wel soms, maar wij zijn er heel stellig in, maar ik zie ze soms kijken! Met kerst (8 maanden oud)  deed mijn moeder bijna slagroom in haar mond, en toen stonden we op het punt om weg te gaan. Want wij bepalen wat ze wel en niet krijgt. Gelukkig id het nog niet te ver gegaan. Maar ik kan me er helemaal in komen dat het erg lastig is. Ik weet ook niet wat de oplossing is, hopen dat ze het gaan begrijpen? Ik blijf het maar volhouden, Succes ermee!!!!

ja, dit is idd flink balen.
toch zou ik(zeker omdat je man ook achter je staat) gewoon is gaan praten.
als het nou nog een keer gebeurd, ben jij in je recht om te zeggen:
nee, ik wil het niet, en ik ben de moeder. en die scheve gezichten?? ns van aantrekken joh! jij wilt ht zo, en jij bent de moeder. wat een ander vindt telt niet.

ik heb t ook eigen mn eigen moeder moeten zeggen hoor.
we waren gisteren op een verjaardag.
eerst kreeg nathalia een stukje worst.(geen probleem)
toen een stuk kaas (nou vooruit dan)
daarna weer worst, en toen een stukje stokbrood.
ja toen was het echt wel weer genoeg hoor.
heb even hard geroepen (zodat iedereen het hoorde)
dat nathalia van niemand meer eten mag, omdat ze al zoveel op heeft.
natuurlijk zaten sommige ook wel te kijken van: nou ja, zeg.
maar ik ben de moeder, en niet hun.
en dat heeft iedereen maar te respecteren/accepteren.

succes ermee!!

liefs, do

Hoi,

Ik kan niet zeggen dat ik momenteel super met mijn schoonouders omga (wel met mijn zwager en schoonzus gelukkig) maar een goed gesprek over onze normen en waarden heeft wel geholpen.
Zo ben ik tegen snoepen. Een lange vinger of nijntje koekje is prima, maar smarties of iets dergelijks nee hoor. En op een feestje mag ze van mij best worst snoepen, beter dat dan een bak chips. En ja hoor ze krijgt een chipje om te proeven, maar nee geen bakje. Gewoon 1 of 2.
Mijn schoonmoeder probeert het altijd weer om snoep te geven, en vooral als ze net haar boterhammetje op heeft.
Als ik nee zeg, luistert ze wel en ze vraagt het aan mij ipv aan Myrthe. En ook al zegt ze dan altijd: Jahoor ik hou me aan jullie eisen. En of, ze is MIJN en ONS kind!
Jammer dan als ze het er niet mee eens is.
En dat geldt ook op andere verjaardagen. Echt hoor met avond eten mag ze alles mee eten. Maar geen snoep. Maar ik heb aan mijn kant van de familie een paar die dat raar vinden

Liefs Reneke

Hallo mede mama's,

Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig zijn veel van jullie het met me eens en voel ik met toch niet direct een zeur.
Het probleem is dat we best een grote schoonfamilie hebben en ook nog alle verjaardagen af moeten lopen. Dit met grote tegenzin van mijn kant, maarja soms moet je je aanpassen.
Wat het eten op verjaardagen betreft vind ik het geen probleem dat onze meid wat mee snoept hoor. Daar gaat het niet om, maar ze stoppen haar het liefste dan een half uur voor het eten vol. Dan hoeft ze geen avondeten meer, maar 's nachts wordt ze dan wel wakker van de honger.
Duidelijk zeggen dat ik er niet van gediend ben doe ik iedere keer, maar dan nemen ze haar mee naar de keuken en krijgt ze het daar. Dat is om precies te zijn 1 keer gebeurd, want toen ben ik heel duidelijk geweest dat ze me dat niet nog eens moesten flikken.
Onze meid gaat 1 keer in de week een dag naar mijn schoonouders en daar mag ze werkelijk alles. Krijgt ook de hele dag aandacht en is dan daarna thuis niet te genieten. Naar mijn idee geven ze haar 's middags naast dat wat ik meegeef ook nog andere dingen. Want op de dag dat ze daar is geweest eet ze 's avonds heel slecht. Ik laat dit maar zo en zeg er niks meer van, want het helpt toch niet. Vooral mijn schoonmoeder lapt het gewoon aan haar laars.
Het gekke is dat ze sommige dingen ook gewoon niet snappen. Zo mag ze bijv. boven op hun kamer een trouwfoto van mij en mijn ma gewoon pakken. Maar beneden staat ook zo'n foto daar moet ze vanaf blijven. Ik heb dus al een paar keer gezegd dat ze haar dan boven ook niet aan die foto moeten laten. Omdat het voor haar niet duidelijk is, maar dat willen ze gewoon niet snappen.
De andere 1.5 dag dat ik werk gaat ze naar mijn moeder en daar gaat het net zoals hier. Daar is onze meid net zo stout en ondeugend als ze thuis ook is. Bij mijn schoonouders is ze alleen maar lief en vreet daar nooit iets uit. Nee dat doet ze alleen bij de andere oma en bij ons thuis.

Och ja ik leg me er maar bij neer. Wij zijn in ieder geval de baas en als het me niet bevalt wat anderen zeggen of doen dan gaan we gewoon naar huis. Je doet het toch nooit goed in de ogen van anderen. Want ze liggen over de ene nicht te zeuren dat die dit niet goed doet en dat ze het zo moet doen. En die wat het zo doet die doet het ook niet goed want die moet het weer zus doen. Wij kennen onze meid het beste en wij beslissen nu nog altijd wat er wel en niet gebeurt en gegeten wordt.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Liefs Anne

Terug
Bovenaan