Moet ik het alleen doen?

Eigenlijk wil ik  gewoon van me afschrijven. Ik ben uitgerekend op 10 november en ben dus nu ruim 24 weken zwanger.  Het gaat vrij goed alleen heb ik last van een lage bloeddruk en wat last van mijn bekken.  Ik had al een vorm van bekken instabiliteit voor de zwangerschap. Samen met mijn vriend woon ik nu zo'n tweeënhalf jaar samen. In het begin was hij heel lief en grappig en had hij overal zin in, maar de laatste tijd lijkt hij helemaal veranderd.

Ik wil graag op tijd alles af hebben voordat onze kleine geboren wordt. Hij heeft het ook wel alleen dan met totaal andere klusjes. Bijvoorbeeld het verven van de trapkast en van de armleuningen van de stoelen buiten.  Dit zijn mijns inziens geen zaken die echt op tijd voor de bevalling afgerond moeten zijn. Maar ik wil niet onaardig overkomen  dus laat ik hem zijn gang gaan. Inmiddels zijn we al een paar maanden verder zijn er een hele hoop klusjes gedaan.

Waar ik me dan druk om maak is het feit dat hij mij niet helpt. Afgelopen nacht had hij nacht dienst en hij werd vandaag om 16.00 uur wakker.  Ik heb het geluk dat ik een groot deel van mijn werk thuis mag doen dus ik heb de hele dag gewerkt. Toen hij wakker werd vroeg hij hoe laat we gingen eten; hij zal niet zelf aan het eten beginnen. Na het eten vaatwasser inruimen en ook daar zou hij niet een handje helpen. Tussendoor heb ik ook nog de was opgevouwen en de vaatwasser meermaals ingeruimd ook van de spullen die hij laat slingeren.  Als ik dan aan hem vragen of hij de wasmand mee naar boven wil nemen omdat ik nu te zwaar voor mij is dan vergeet hij dat simpelweg. Vannacht heeft hij weer nachtdienst en hij was om 21.45 uur al klaar om te vertrekken, een kwartier vroeger dan normaal. Op dat moment werden er twee pakjes geleverd. Één daarvan was zwaarder dan 5 kg en daarom vroeg ik of hij de pakketjes aan wilde nemen, hij was toch nog vroeg.  Boos ging hij weg en zei dat hij alleen moest tillen wanneer mij uitkwam.  Waar dat op gebaseerd is kon hij mij niet vertellen.

Ik had gehoopt dat gedurende de zwangerschap hij mij zou helpen en ondersteunen. Maar niets is minder waar. Ik ben nog steeds degene die kookt, vaatwasser in en uit ruimt, de was doet stofzuigt, poetsen eigenlijk alles. Ook de kattenbakken verschonen begint hij niet aan.  Ongeveer een jaar geleden hielp hij mij veel meer dan dat hij nu doet.

Als dat nou het enige was dan was dat niet zo'n probleem. Maar helaas is hij ook erg chagrijnig. Toen ik hem drie jaar geleden leerde kennen was het een vrolijke en grappige jongen. Maar inmiddels wordt hij steeds afstandelijker.  Hij raakt me niet graag aan, kust me niet graag en enige vorm van andere intimiteit zit er ook al maanden niet zien.

Met het uitzoeken van de baby spulletjes ging hij mee. Dat wil zeggen we hebben samen kinderkamertje en wat andere grote uitgaven samen uitgezocht. Nu ben ik bezig om ook de kleinere dingen aan te schaffen zoals flesjes, beddengoed, kleertjes etc.  Hier kijkt hij niet naar om.  Hij vertrouwt mij op wat ik koop zoals hij zelf zegt.

Nogmaals ik wil niet onaardig of zeurend overkomen maar tot nu toe heb ik alles nog alleen gedaan en zou hij mij ook niet ondersteunen. Ik lees wel eens verhalen dat mannen vanaf dag één al heel zorgzaam zijn en alles over willen nemen maar dat is hier niet het geval. Ook als ik last van me rug heb zegt hij dan moet je het maar insmeren.  Ik ben bang dat als straks de kleine geboren is hij er ook weinig naar om kijkt. En als ik er met hem over praat over hoe hij veranderd is de laatste tijd en het feit dat hij mij niet zoveel helpt dan zegt hij dat hij druk is met andere klusjes in en om het huis.  Tegen andere mensen kan  hij wel vrolijk zijn.  maar als ik vraag of hij aan mijn buik wil voelen zodat hij kan voelen hoe de kleine beweegt dan begint hij al te zuchten.

Zijn er meer mensen die gehad hebben?  Of ben ik nu echt aan het zeuren? Vraag ik dan echt zoveel? Heeft iemand een suggestie wat ik misschien fout doe?  Voor mijn gevoel doe ik mijn uiterste best en wijs ik hem er niet de hele tijd op dat hij spullen laten slingeren of dat hij alsmaar bezig is met andere klusjes in plaats van mij helpen dit komt hooguit eens per maand ter spraken.  En zie ik het dan echt zo verkeerd? Is het dak van de garage schoonmaken belangrijker dan het regelen van zaken zoals testament en samenlevingscontract zodat als er wat met mij gebeurd hij in mijn huis kan blijven wonen met ons kindje?

Ik hoor graag jullie tips en adviezen. Ik ben op dit moment ten einde raad.
 
Hoii,

wat vervelend joh! Ik ben single en 25 week zwanger, dus ik weet hoe het is om alles alleen te moeten doen! Ik ben natuurlijk geen psycholoog, maar een zwangerschap is voor veel stellen iets waar ze naar toe werken. Misschien voelt je vriend het nu een beetje alsof dit het eind station van de relatie is. "Zijn taak is volbracht" Mannen zijn vaak erg practisch ingesteld en niet zo emotioneel als ons vrouwen. Hij ziet misschien niet in dat dit pas het begin is! Alle leuke dingen die jullie straks als gezinnetje kunnen gaan doen. Mijn ex vriend kluste ook heel veel, ik denk dat mannen dit doen omdat ze (onbewust) ergens mee zitten en zo een beetje rust in hun hoofd krijgen. Dat is natuurlijk makkelijker dan een gesprek met je vriendin..! Toch is het denk ik verstandig om erachter te komen waar hij mee zit zodat je hem daarin kunt steunen en hij jou daardoor misschien ook meer zal steunen. Dat heb je echt nodig nu!
 
Hallo vlindertje dordt

wat jij allemaal hebt geschreven is ook bijna precies wat ik meemaak hoewel nu het einde in zicht is zegt hij wel dat hij heel erg graag wil dat de baby al mag komen.

maar over de maanden ervoor ik had precies hetzelfde ik deed letterlijk alles en ik doe nog steeds dingen en ik hoef nog maar 3,5 week. Ik had ook zeker elke maand wel een discussie met hem wrm hij niet mee werkte en wrm hij zo snel chsgrijnig werd als ik bijv alleen vroeg of hij het vuilnis weg wilde gooien. We hebben vaak ruzie gehad en elke keer barste ik in huilen uit en liep ik weg later kwam hij zijn excuus wel aanbieden maar er veranderde weinig.

De belofte die hij in het begin van de zwangerschap dat hij me zeker zou helpen en als ik 7 maanden zou zijn alles zou gaan doen. Tot op de dag van vandaag kook ik nog steeds en ruim ik nog steeds alles op. Heb bijna altijd alles klaar staan voor zijn werk of loop elke ochtend mee naar beneden en heb hem ook maandenlang gebracht elke ochtend. En als er een keer iets niet gedaan was of stond niet klaar of wat dan ook kon hij alleen maar mopperen en zeuren. En geen dankbaarheid voor als het wel allemaal gebeurde pas als ik er om ging klagen dat ik het zat was dat hij alles maar zo vanzelfsprekendd vind.

Praten heeft weinig geholpen bij mij en probeer het een beetje links te laten liggen. Ik hoop dat hij heel anders gaat doen als de kleine meid er straks is.

heeft het praten bii jou geholpen of is het nog hetzelfde gebleven?

en hoe verloopt je zwangerschap verder?



gr



 
Hoi,

Ook ik ben geen relatie therapeut, maar ik kan me wel wat voorstellen:

- jij bent heel erg bezig met de kleine en je wil alles tot in de puntjes klaar en geregeld hebben. Waarschijnlijk ben je er in je hoofd erg mee bezig, maar wellicht ook naar hem toe?  Doen jullie nog wel wat leuks samen?

het klinkt mij alsof hij probeert te vluchten, of juist alle andere klusjes die niet om de baby draaien te doen. Wellicht practisch gedacht dat jij de afdeling baby regelt, en hij de rest?

geef aan wat je wel en niet wil en kan. Katten bakken doen is voor jou een grote nee, en ik zou echt niet accepteren dat hij zich daarvoor omdraait.

Je mag niet zo zwaar tillen, en het is  ook niet ok dat alles bij jou terecht komt.

tijd voor een pittig gesprek lijkt me, maar bedenk wel of je het wel echt hebt geuit naar hem, of dat je hem zo overvalt?

groetjes Marijke
 
Terug
Bovenaan