Moet ik me zorgen maken...

Goedenavond,

Afgelopen vrijdag was ik 34 weken. Toen vertelde de echoscopist dat ze verwacht dat de baby ongeveer 2800 gr weegt. Ik schrok hiervan omdat ze zei zo dan is ze wel behoorlijk groot normaal 2100 a 2300 gr.. ik ben heel erg verdrietig geweest hierdoor. Is dit echt zo nega groot? Ik durf nu amper te eten omdat ik als de dood ben dar ze dalijk 5 kilo is met 40 weken.
Mijn andere kindje ( jongen) is met 41+5 geboren en was 4215 gr en 56 cm... maarja dat was op het eind.

Moet ik me zorgen maken of zeggen jullie komt.wel goed... ik word a.s. vrijdag weer gebeld of het ziekenhuis moet meekijken... en dat het handig is dat ik niet tot het einde doorloop. Wordt er heel erg onzeker van..

Ik hoor graag wat jullie ervaring is.

Ik heb geen idee. Hier nooit groei echo’s gehad en geschatte gewichten gehoord. Ervaring in de omgeving is dat ze met geschat gewicht en vaak zat tot een kilo naast zitten (boven danwel onder). Enige dat je niet moet gaan doen is jezelf een schuldgevoel aanpraten en stoppen met eten. Hier twee x een HG zwangerschap en heb totaal geen dunne kleine kinderen gebaard. En dames die non-stop vreten tijdens de zwangerschap baren geen Michelin-baby’s. Dat staat echt los van elkaar (zwangerschap diabetes daargelaten)
Bij twijfel zorgen en vragen bel gewoon je VK!

Mag ik je op het hart drukken, gewoon gezond te blijven eten?
Ten eerste geeft je lichaam voorrang aan voedingsstoffen voor de baby, dus zal je er in eerste instantie zelf door verzwakken en niet de baby.
Ten tweede als je inderdaad zo weinig eet dat de baby's groei erdoor stagneert, kan dat ook problemen veroorzaken voor de ontwikkeling van de baby.

Ben je al getest op zwangerschapsdiabetes? Ik heb weleens begrepen dat dat er toe kan leiden dat de baby te groot wordt, en jezelf veel aankomt.

Ik snap helemaal dat je hier onzeker van wordt. Maar blijf vooral gezond eten, en zoek wat afleiding. (Babykamer inrichten, met vriendinnen een leuk uitje zoiets.)

Beste F, ik kan begrijpen dat je je zorgen maakt als een professional met nadruk benoemd dat je kindje groot is en dat je nog een vervolg afspraak hebt in het ziekenhuis. Maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat er iets mis is. Het is fijn denk ik, dat je nu even extra in de gaten gehouden wordt. Zo wordt jouw en de gezondheid van de baby goed gemonitord. Ik heb gekeken op Oudersvannu.nl en ik ben tot het volgende gekomen:

Een geschat gewicht van 2800 gram bij 34 weken lijkt inderdaad iets groter dan gemiddeld. Maar nogmaals, dat hoeft niet meteen iets te betekenen dat er iets mis is. Ook geef je aan dat je eerste kindje bij de geboorte 4215 gram was en 56cm, dit is ook gemiddeld gezien iets meer aan de grotere kant. Als je daar geen complicaties bij hebt ervaren, kan dat je misschien wat geruststellen? Misschien kan het zijn dat je genetisch aanleg hebt voor het krijgen van wat grotere baby's.

Ook groeit elk kind groeit op zijn eigen tempo. Zo kan het zijn dat de voorsprong die nu wordt waargenomen, richting de geboorte toe, wat kan normaliseren.

Qua eten: het is écht belangrijk om gezond te blijven eten, dit is belangrijk omdat jij en je baby voldoende essentiële voedingsstoffen moeten binnenkrijgen. Beperk jezelf daarom niet uit angst voor de groei van je baby, maar focus je op gezonde voeding. Wel kan je matigen met suikers.

Ik zou je graag willen doorverwijzen naar dit artikel van Oudersvannu.nl over baby's met een hoog geboorte gewicht en alle benodigde informatie die daarbij hoort:

Hopelijk heb je hier iets aan en ben je iets meer gerustgesteld!

Als je nog vragen hebt, of je zit ergens mee, dan helpen we je graag!

Laatst bewerkt:
Minder eten gaat niet helpen. Je kind pakt eerst en wat overblijft is voor jou. Honger jezelf dus niet uit! Als een kindje te groot wordt geschat zullen er vast meer onderzoeken volgen, waaronder een test op zwangerschapsdiabetes en extra groeiecho's. .

Moet ik me zorgen maken of zeggen jullie komt.wel goed... ik word a.s. vrijdag weer gebeld of het ziekenhuis moet meekijken... en dat het handig is dat ik niet tot het einde doorloop. Wordt er heel erg onzeker van..

Ik hoor graag wat jullie ervaring is.
Hoe is het telefoontje verlopen vandaag?

Terug
Bovenaan