moet ikde "kinderopvangtoeslag"zelf aanvragen? of hoe gaat dat?????

A

Anoniem

Guest
hoi meiden

ik ben 17+5 dgn zwanger en als alles goed gaat dan beval ik rond 2 jan. 09.
Nu willen wij ons kindje naar een kinderdagverblijf brengen als ik weer ga werken, en nu weet ik dat je een bedrag daarvan vergoed krijgt, maar...........
wanneer of hoe moet ik dat aanvragen ,????
ik heb al gesnuffeld op internet maar kan nog niet echt iets vinden.......ja via de belastingdienst maar moet ik t aanvragen   en wanneer ..etc etc..

als iemannd t weet???

thanks   x lilian

Hoi hoi,

Ik werk op een kantoor die de planning van kinderopvang regelt en wij hebben dus ook te maken met dit soort vragen. Wij regelen wel eens voor onze klanten de belastingzaken rondom kinderopvang.

Je kunt pas kinderopvangtoeslag aanvragen zodra je een plek hebt op een erkend kinderdagverblijf, erkende gastouder of geregistreerde eigen nest (opa en/of oma) opvang. Deze plek word definitief als er een dergelijk contract is tussen de instelling en u. Zodra je dit contract hebt ondertekend, ontvang je ook een kostenoverzicht voor het jaar. Dus als jullie in bijvoorbeeld maart beginnen met kinderopvang voor 2 dagen op een KDV die 10 uur per dag open is, zie je dus een vast maandbedrag iedere maand hetzelfde ingevuld.
Nu je weet wat de uurprijs is en je opvang hebt (Let wel op, dat je niet een plek hebt als je alleen al bent ingeschreven), kun je de belasting aan gaan vragen. Als je opvang in maart zou beginnen, zou ik het rond januari doen. Dan zijn ook de nieuwe prijzen van kracht.
Je kunt op www.toeslagen.nl een heel makkelijk programma downloaden zodat je stap voor stap duidelijk alle gegevens in kunt vullen. Wij maken op het kantoor ook gebruik van dit programma. Het is overzichtelijk, makkelijk en er staat duidelijk wat je moet invullen.
Wel is het zo dat je pas recht hebt op een toeslag als jij zelf of je toeslagsparter minimaal 1 dag per jaar werkt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk voor je is zo. Mocht je nog vragen hebben, stel je ze maar, ik zal dit forum regelmatig in de gaten houden.

Succes in elk geval!

Groetjes Mylène

Terug
Bovenaan