Moet liefde groeien?

Vinden jullie ook dat liefde moet groeien? Ik heb het gevoel dat mijn liefde voor Loïs al veel dieper is. Ook omdat je er meer van terug krijgt. Natuurlijk hou ik van Sven, maar je bent er alleen maar druk mee en het houdt je uit je slaap... het is soms echt ook een last... ik vind dat het grote genieten van je kindje toch echt gaat beginnen wanneer het groter wordt en het meer terug gaat geven.
Dit gevoel kende ik bij Loïs niet, want je weet niet hoeveel je van je kindje gaat houden en hoe dat voelt.
Ik voel me er ook schuldig over... het maakt me onzeker!

xxx

ik denk inderdaad dat liefde moet groeien.
vooral als je mee hebt gemaakt wat jullie hebben moeten meemaken.
hetzelfde geld denk ik ook als je een hel van een bevalloing hebt gehad of als je door omstandigheden (couveuse) je kindje niet gelijk bij je mag houden.
denk dat jouw gevoelens heel normaal zijn.
zelf heb ik me ook ontzettend schuldig gevoelt tegenover de baby toen ik zwanger was.
mijn tweede zoontje is overleden, we kregen heel slecht bericht bij de 20 weken echo. (aan zijn hartje was alles fout wat maar fout kon zijn)
het was niet erfelijk dus wilden we graag toch nog een keer zwanger raken, maar ik durfde echt niet van hem te gaan houden omdat ikmega bang was dat ik weer afscheid zou moeten nemen. hier voelde ik me ontzettend schuldig over.
gelukkig kreeg ik bij de echo goed nieuws entoen pas kon ik gaan genieten. enbegon de liefde te groeien want we moetsen er allebei aan wennen dat het nu goed ging en we echt er nog een zoon bijkregen.
lois is al veel langer bij jullie dus die liefde is al veel sterker.
sterkte! en het komt goed!

Hoi Bloempje,

Ik volg je een beetje op deze nieuwe mamaclub en wilde toch even op dit topic reageren.
Wat jij aangeeft; dat liefde moet groeien, daar geloof ik ook absoluut in.
Ik had dat namelijk (in tegenstelling tot wat jij zegt met Lois) ook al na de geboorte van Noah. Ik had verwacht direct na de geboorte 'overspoeld' te worden met liefde. Direct het gevoel te hebben alsof hij 'er altijd al was' enz enz enz. Nou, daar merkte ik dus niks van. In tegendeel eigenlijk... Ik viel om van vermoeidheid, was labiel en chagerijnig en vroeg me regelmatig af waar we in hemelsnaam aan begonnen waren! Maar bovenal voelde ik me MEGA schuldig omdat ik blijkbaar niet 'genoeg' van Noah hield. Waar waren bij mij die oer-moeder gevoelens?? Ik heb hem nooit iets aan willen doen o.i.d, maar heb wel regelmatig intens terug verlangd naar de tijd voor dat ik moeder was geworden.
Het heeft denk ik wel ruim een jaar (okay, heel eerlijk, misschien wel bijna twee jaar) en heeeeeel veel gesprekken met mijn man en ook een therapeut voor ik heb kunnen accepteren dat ook de liefde voor een kindje (bij mij) moet groeien (en vooral; dat dat mij geen slechte moeder maakt!) En ja, inderdaad, hoe ouder Noah werd, hoe gekker ik op hem werd. En zo langzamerhand ging ik ook die intense; 'oer'liefde voelen waar iedereen het altijd over heeft.
Nu is hij het zonnetje in mijn leven en zou ik me inderdaad niet meer voor kunnen (en willen!) stellen dat hij er niet is. Maar ik heb mijn lesje dus wel geleerd in deze, en weet nu ook al bijna zeker dat het bij een eventueel tweede kindje waarschijnlijk weer precies zo zal gaan. (als ik dat ooit weer aandurf,haha)
Het krijgen van een kindje is geen garantie dat je meteen alle sluizen vol liefde open gooit. Het is prima als dat moet groeien, zoals ook bijvoorbeeld de liefde voor je man is gegroeid. En hopelijk durf ik er dan tegen die tijd ook op te vertrouwen dat die intense liefde die ik nu voor Noah voel, vanzelf ook weer zal komen voor dat tweede kindje.
Maar uiteindelijk is ook liefde een kwestie van geven en nemen toch? En laten we eerlijk zijn.. met een baby is het vooral geven geven en nog eens geven. Duseh, zolang je Sven goed verzorgd en zeker ook jezelf (!!) niet vergeet, ben je wat mij betreft een hele goede moeder. En tja, die liefde komt dan vanzelf weer hoor. Als je weer 7 uur per nacht kan slapen bijvoorbeeld. Of hij mama tegen je zegt in plaats van alleen maar te brullen ;-)

Liefs en veel sterkte ermee
10e

Ha 10e,

Wat ben ik blij met jou verhaal!!!!!!!!! Daar kan ik wat mee. Sinds ik weer gestopt ben met de pil voel ik me al stukken beter. Ik heb m een week geslikt en werd er een totaal ander mens van. Ik slaap 's nachts weer beter, want ik lag uren wakker. En dat scheelt enorm. Nu kan ik ook weer van hem genieten maar ik moet nog zo aan hem wennen. Ik voel echt wel liefde voor hem, maar van Loïs kan ik veel meer genieten. Ze geeft ook altijd veel lekkere knuffels en ik krijg van haar veel liefde terug waardoor ik regelmatig (paar keer per dag) zo warm wordt van binnen. dan kan ik haar wel plat knuffelen.
bij Sven heb ik dit soort gevoelens maar heel af en toe. Soms als ie lacht of als ie heel tevreden ligt te slapen dan kan ik een wee gevoel krijgen en weten dat ik echt die gevoelens wel heb, maar het is nog zoveel minder dan bij loïs.

Sven is een mooie baby, maar ik mis gewoon die dikke donkere kuif die Loïs had. ik was daar zo gek op en ik moet echt nog wennen aan het feit dat ie bijna kaal is. Ik vond het gewoon echt jammer dat ie geen haar heeft...
Loïs sliep met 5 weken van 11 tot half 7. Sven is 9 weken maar komt ook nog wel eens om 4 uur. Ik moet me daar bij neerleggen, maar als ik dan ga vergelijken dan denk ik: ging het bij sven maar zo makkelijk als bij Loïs. terwijl ik in die tijd ook veel gehuild heb (maar dat ben ik gewoon helemaal vergeten voor mijn gevoel).
Bij Loïs ging ik uren wandelen en sliep ze uren in de kinderwagen. nu kan dat niet... en dat mis ik.

De situatie is nu ook heel anders en dat is toch weer wennen. Bij een slechte dag moet je er ook nog zijn voor je andere kind en dat vind ik best een opgave. Moeder zijn is jezelf af en toe helemaal weg cijferen. Vooral 's nachts vind ik dat niet leuk. Maar acceptatie is hierin erg belangrijk en niet alles vergelijken... anders worden die nachtelijke voedingen echt een grote frustratie. En ja... er zal heus een moment komen dat ie echt niet meer komt voor een voeding.

Nee.... echt bedankt voor je verhaal... dan weet ik dat ik wel 'normaal' ben.

xx

Terug
Bovenaan