mogelijk heupdysplasie

A

Anoniem

Guest
Hallo

We zijn gisteren met onze dochter naar het cb geweest en hebben nu het advies gekregen om even naar de huisarts te gaan voor een verwijs voor een echo van de heupjes.
Ze heeft een iets scheve bilnaad en wat asymmetrisch bilplooien, die kunnen aanwijzingen zijn voor heupdysplasie.
Dus maandag naar de huisarts en dan zo snel mogelijk voor de echo.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij daar iets meer over vertellen.

groet lies

Hallo Lies,

Mijn dochter (zij is inmiddels drie jaar oud) had ook 'scheve billen' en een ongelijk aantal plooien. Wij zijn ook voor een echo geweest en omdat de cb-arts het toen nog niet vertrouwde ook nog voor een rontgen-foto. Uiteindelijk bleek er niets aan de hand. Het was gewoon een mollig meidje en dan heb je blijkbaar veel plooien......
Ik kan natuurlijk niet zeggen of er bij jullie niets aan de hand is, maar ik wilde je mijn ervaring even vertellen zodat je je misschien niet nu al zorgen gaat maken, want het kan dus ook gewoon in orde zijn!
Ze willen het volgens mij gewoon vaak checken voor de zekerheid.

Succes,
Karin

Hoi Lies,

Feline heeft tot week 36 in een stuit gelegen, dus wij moesten per se een echo laten maken omdat ze er meer kans op heeft. Na controle bleek gelukkig dat ze het niet heeft. Ik heb dus alleen ervaring wat betreft de controle.

Ik ben ik het VU Amsterdam geweest. Ze hebben daar een inloopspreekuur op de woensdag, dus het is hopen dat het niet te lang duurt.
Eerst naar de polikliniek waar een dokter Feline d'r beentjes in alle standen deed en ook naar d'r billetjes heeft gekeken. Het zag er goed uit, maar daarna moesten we toch nog een echo laten maken. Feline werd op haar zij vastgelegd in een soort van kussen. Beetje gel op haar heupjes en toen controleerde de dokter het.

Mocht jouw dochter heupdysplasie op luxatie hebben dan krijgt ze een spreidbroek of ingegipst (bij ons doen ze dat meteen als blijkt dat de heupjes niet goed zijn.
Ik was alleen en had met geen mogelijkheid mijn dochter in d'r kinderwagen terug kunnen zetten, dus zorg dat je met zijn tweeen ben en een lekker deken bij je hebt. En een kussen voor in de maxi cosi, anders past ze daar niet in.
Ze hadden bij het CB niet gezegd dat ze meteen gips op broek zou krijgen, had wel handig geweest.

Trouwens apart dat je bij je dokter een verwijsbrief moet halen, ik kreeg het van het CB.

Ik hoop dat je dochtertje het niet heeft en laat even weten hoe het is gegaan.

groetjes Mariska

Hoi Lies,
Onze eerste zoon heeft heupdysplasie gehad, de kinderfysio kwam daar bij ons toen achter. Netjes via de Huisarts verwijzing voor foto gehad en n.a.v. de uitslag een afspraak bij de orthopeed waar hijdirect een spreidbroek (pavlik bandage) gehad. En hij is er helemaal vanaf gekomen. Het is vaak dat de ouders er meer aan moeten wennen dan je kindje. Je kan ook op www.heupafwijkingen.nl kijken, daar staat heel erg veel info over de verschillende spreidbroeken etc op.
Onze 2e zoon moet a.s. woensdag voor een echo van zijn heupjes om te checken of hij het niet heeft. We moeten dan gewoon na een aantal dagen de huisarts bellen voor de uitslag. En stel dat het niet goed is worden we dan doorverwezen naar de orthopeed.
Joh, het lijkt heel ernstig een spreidbroek, maar beter nu een spreidbroek of gipsbroek dat je baby er over een half jaar vanaf is dan ellende op latere leeftijd.
Veel succes en laat je de uitslag even weten?
Groetjes,
Stanneke (mama van Cas 11 wkn en Stan van 4)

Terug
Bovenaan