Mogelijk koemelkallergie?

Hoi!

Onze dochter is inmiddels 4 maanden oud en heeft de eerste 3 maanden borstvoeding gekregen. Ze had al vanaf het begin heel erg last van krampjes en huilde daarom veel. Daarnaast heeft ze de eerste 3 maanden last gehad van spruw (niets qua medicatie leek te helpen) waardoor we heel veel met tepelhoedjes e.d. in de weer zijn geweest. Borstvoeding werd echt een gevecht omdat ze het merendeel van de voedingen echt heel lastig dronk. Continue mijn tepel loslaten, hoofd wegdraaien, huilen..

We zijn toen na 3 maanden overgestapt op kunstvoeding in de hoop dat dit minder zou worden. Helaas is ook dit niet het geval. Niet bij elke voeding maar nogsteeds wel bij de meeste. Ze huilt, heeft tegelijkertijd buikpijn of heeft moeite met poepen en beweegt haar hoofd veel heen en weer. Zelfs een uur na de voeding kan ze ineens keihard beginnen met huilen van de buikpijn. Ze trekt dan echt haar beentjes en is dan echt ontroostbaar. Heel zielig! Nu ben ik naar de huisarts geweest en zij denkt aan een koemelk allergie! Ik las dat hierbij echt vaak ook eczeem en overgeven hoort, en dit heeft zij niet.

Is er iemand die zich in het bovenstaande herkent en waarbij het inderdaad koemelkallergie was, of wellicht iets heel anders?

Wij gaan in ieder geval haar de komende 4 weken voeding voor koemelkallergie om te kijken of dit helpt. Ik hoop het wel!
 
Hoi, mijn baby precies het zelfde, behalve de spruw dan. Vanaf het begin ging de borstvoeding erg moeizaam, niet goed aanhappen etc. Heb dit ook 3 maanden volgehouden maar de laatste maand was het eigenlijk niet meer te doen. Het was steeds meer frustratie en vechten om te drinken. Inderdaad steeds loslaten, huilen aan de borst, draaien, zich wegduwen, hele lijfje stijf van spanning etc... Hierdoor dronk hij weinig, kwam slecht aan, sliep slecht vanwege de honger, totaal geen ritme te bekennen etc.
Daarnaast sinds de geboorte ook veel last van lucht (boertjes en windjes), krampjes, regelmatig spugen... wanneer hij lag, zag je hem vaak kronkelen of in één krampen. Ook werd hij keihard huilend wakker of in de slaap huilen... idd soms zelfs uur anderhalf na de voeding.

Na 3 maanden dus overgestapt naar kunstvoeding en dit heeft echt moeten wennen. Hij dronk in ieder geval een stuk beter dus kreeg wel wat binnen, maar nogsteeds super langzaam en ook hier vaak strijden om hem eindelijk een flesje leeg te laten drinken. Steeds moeten afleiden met een speeltje, wandelend op de arm drinken, zelfs in slaap wiegen en slapend drinken om hem toch wat binnen te laten krijgen...Veel frustratie en onrust.

Wij hebben toen ook pepti melk geprobeerd voor kma, ondanks hij geen exceem of andere klachten had. Ik geloof bijna 2 weken, maar de onrust werd niet minder en de baby dronk juist slechter omdat die melk vies is van smaak. Toen dus weer de normale melk.

Sorry voor het lange verhaal. Conclusie, de baby is over de krampjes heen gegroeid. Na 4 maanden ging dat langzaam beter. Verder ben ik richting de 5 maanden simpelweg gestopt met vechten (voor mijn mentale gezondheid). Als hij wilde drinken dan dronk hij en anders pech gehad. Ik heb het echt los moeten laten en hem de sturing gegeven. Zo kwam er beetje bij beetje een beter ritme in het drinken. nu is hij 7 maanden en gaat het allemaal super.

Ik zou in ieder geval die speciale voeding wel proberen want dan heb je gewoon alles geprobeerd... Maar zoals bij onze baby hoeft het niet allergie te zijn maar blijkbaar gewoon een moeilijke start helaas. In ieder geval veel succes het is echt lastig!
 
Ik vergat te zeggen dat wij ook met 3 maanden bij een osteopaat zijn geweest, die vertelde dat het een kerngezonde kerel was en het allemaal gewoon nog moest rijpen. Dat stelde wel gerust. Misschien ook een optie om te proberen?
 
Ik herken dit heel erg, bij ons was het met een name een combinatie van verborgen reflux, krampjes én oververmoeidheid (door de klachten).
We hebben heel lang met voeding zitten ‘kloten’, kolven, indikken, kunstvoeding zelfs..

Ik weet dat twee lactatiekundigen mij toen beide los van elkaar vertelden dat áls je kiest voor kunstvoeding ivm eventuele verdenking KMA je dan écht voor pepti moet gaan én niet voor voeding met ‘geknipt koemelkeiwit’ omdat je daarmee júist koemelk geeft terwijl bij borstvoeding die koemelk in veel mindere en andere mate bij het kindje ‘binnenkomt’.
Ik ben toen weer volledig borstvoeding gaan geven én nu ze vaker (beter) slaapt, de krampjes veel minder zijn (ze is nu 11 weken) en allerlei technieken gebruiken rondom de reflux + 3 maal bezoek aan een Osteopaat het écht stukken beter gaat.
Het is echt méga zoeken… Weet dat de kans op een KMA nog kleiner is als ze verder geen andere klachten heeft (het kán natuurlijk wel! Maar de kans is nog kleiner ☺️)
 
[quote quote=10501629]Ik herken dit heel erg, bij ons was het met een name een combinatie van verborgen reflux, krampjes én oververmoeidheid (door de klachten).
We hebben heel lang met voeding zitten ‘kloten’, kolven, indikken, kunstvoeding zelfs..

Ik weet dat twee lactatiekundigen mij toen beide los van elkaar vertelden dat áls je kiest voor kunstvoeding ivm eventuele verdenking KMA je dan écht voor pepti moet gaan én niet voor voeding met ‘geknipt koemelkeiwit’ omdat je daarmee júist koemelk geeft terwijl bij borstvoeding die koemelk in veel mindere en andere mate bij het kindje ‘binnenkomt’.
Ik ben toen weer volledig borstvoeding gaan geven én nu ze vaker (beter) slaapt, de krampjes veel minder zijn (ze is nu 11 weken) en allerlei technieken gebruiken rondom de reflux + 3 maal bezoek aan een Osteopaat het écht stukken beter gaat.
Het is echt méga zoeken… Weet dat de kans op een KMA nog kleiner is als ze verder geen andere klachten heeft (het kán natuurlijk wel! Maar de kans is nog kleiner ☺️)
[/quote]Pepti voeding is voor kma maar inderdaad met verknipte koemelkeiwitten. Je zou dus een andere moeten proberen maar ik weet de naam niet. Pepti is wel de eerste die ze adviseren bij het consultatiebureau om te proberen
 
Terug
Bovenaan