Mogelijk placenta accreta (ingegroeid litteken vorige keizersnee)

Hallo lieve mamas en mamas in spe,
Ik ben momenteel zwanger van mijn 2de kindje 19weken. Ik ging vorige week een echo doen en de gyn zei dat mijn placenta van voor ligt dus over mijn vorige keizersnede (van mijn 1ste kindje) hij zei dat ze bij mijn 20weken echo zullen zien of de placenta in mijn litteken is ingegroeid. En bij het lezen online van wat de gevolgen zijn lijkt het wel een horrorverhaal. Zijn er mamas die hun placenta op die plaats hadden op het litteken en toch niet ingegroeid is en gewoon hebben kunnen bevallen? Zijn er mamas waar het wel ingegroeid was en hoe is dat verlopen?
Bedankt lieve mamas

Heeft de gyn ook gezegd dat de placenta over het litteken lag? Of alleen dat het aan de voorkant ligt? Ik had bij mijn tweede ook (weer) een placenta op de buikwand, maar die lag gelukkig boven het litteken van de keizersnede van de 1e.
Helaas alsnog dat er een stukje placenta bleef zitten bij de bevalling (met knip wel vaginaal gelukt) en dus een flinke fluxus, met spoed een OK om de placentarest te verwijderen en een bloedtransfusie. De term placenta accreta heb ik nooit van de gyn of verloskundige gehoord, maar denk dat dat dus wel van toepassing is op mijn situatie. Behalve een keizersnede had ik trouwens ook al 2 curettages en een eileiderverwijdering gehad, dus mogelijk meer littekens/schade in de baarmoeder. Hoe dan ook, ik ben nu 8 weken verder en weer af en toe aan het sporten en kan zo'n beetje alles weer (behalve mijn peuter van 15kg tillen - al wijt ik dat meer aan bekkenklachten/diastase), en het tempo ligt nog wel wat lager dan eerder. 

Hopelijk valt het allemaal mee, wanneer heb je de 20 weken echo? 

Mijn vriendin had dat. Ze moest een keizersnede met 37 omdat normaal bevallen te risicovol was. (Kans op overlijden moeder of kind) helaas moest na de bevalling ook de baarmoeder verwijderd worden. Maar ze wist van te voren dat die kans bestond. Ze was na haar 2e kind sws compleet dus dat scheelt.
Ze is er verder goed van hersteld en de keizersnede is voorspoedig verlopen.

Sterkte!

Ik heb 1 spoedkeizersnede gehad bij mijn overleden zoontje.
Daarna 3 natuurlijke bevallingen gehad met alle drie de placenta aan de voorkant maar bij mijn hebben ze het nooit gehad over dat het bij het litteken kan liggen.
Ik heb wel bij de laatste zwangerschap mijn placenta moeten laten verwijderen op de ok onder narcose maar geen idee of dat met het litteken te maken had wel zagen ze een litteken op de placenta zelf aan de zijkant.

Terug
Bovenaan