Mogelijke koemelk-allergie?!

Hello!
mijn zoontje van 7 weken heeft  sinds vorige week een soort uitslag, een huidirritatie rondom z'n mond, uitbreidend naar z'n hele gezichtje, achterhoofd, nek, hals en borst. Ook drinkt hij (borstv) erg onrustig en laat steeds de tepel los om vervolgens weer als een gek te zoeken naar de tepel, hij drinkt en trekt en spuugt de melk weer uit. Ik ben nu op advies van cb-arts overgegaan op Nutrilon Pepti voor mogelijke koemelk-allergie. Toch zegt mijn gevoel dat het geen koemelk-allergie is, ik weet niet waarom? De vlekkerige huid komt vurig op en vormt 1 grote overlappende vlakte, dit trekt weer weg. Je blijft het licht zien, maar het is dan heel licht. Het  komt vooral op en wordt pas echt zichtbaar als hij verhit is (huilen, drinken, op de arm liggen). Het meest trieste is dat hij echt veel jeuk heeft, hij schuurt continue met z'n hoofdje tegen je schouder aan en drukt z'n achterhoofd in het matras en schuurt heen en weer. Ik heb van de arts nu wel een zalfje voor de jeuk. Ik mis de borstvoeding wel, maar hoop zo dat dit aanslaat, dat het toch wel een koemelk-allergie is?! Hij heeft 6 weken lang prima gedronken en groeit als kool. Met 5 weken hebben we  een flesvoeding  geprobeerd (Nutrilon1), hij reageerde echter met veel huilen en krampen en paarse stipjes over z'n lijfje. Toen al rees de vraag of het koemelk kon zijn. Dus ik weer over op volledige borstvoeding, maar nu heeft hij dus ook hier last van. Ik  twijfel gewoon echt of dit wel koemelk-allergie is, het ging allemaal zo goed?!  Ik bemerk nog geen grote veranderingen sinds de Pepti flesvoeding, maar ben pas 1 dag begonnen. Het is in elk geval niet erger geworden dat scheelt ... Heeft iemand hier ervaringen mee?! Zou het iets anders kunnen zijn dan die allergie?! Allergieen zitten niet in de familie?! Heb ook sinds vorige week nieuw wasmiddel, inmiddels overgestapt op Neutral. Kun je zo'n heftige reactie hebben van wasmiddel? Op specifieke plekken, niet op het lijfje?! Zo moeilijk! Ik wil m'n blije mannetje terug!
 
Jeetje wat vervelend zeg. Neutral moet goed zijn, dit gebruiken wij ook al vanaf het begin. Ik denk niet dat het daar aan kan liggen. Ik ben met het dochtertje van mijn zus ook op zoektocht naar allerlei oorzaken van het feit dat ze niet goed meer drinkt aan de borst na 3 maanden. Ik zou zeggen: maak een afspraak met een dietiste zodat je koemelkallergie kan uitsluiten. Als je zelf borstvoeding geeft kan je op een dieet (het is niet makkelijk heb ik al gezien) die erg snel resultaat geeft. De dietist kan je verder helpen. Misschien ook een lactatiedeskundige raadplegen? Ik zou ook zeggen: als het maar enigszins kan blijf borstvoeding geven. Hoe dan   ook is dat het beste. Mijn zus twijfelde ook maar met wat hulp kan je toch de bv blijven geven. Vandaag begreep ik dat er een bacterie in zit die juist voor een goed darmflora zorgen. Zet je verhaal ook bij het voedingsforum, daar zitten vast veel moeders die kunnen adviseren.
Een allergie of vorm van eczeem hoeft niet in de familie te zitten, de kans is alleen kleiner als de ouders het niet hebben. Het klinkt wel als eczeem (heb je lannette creme en hydrocortisoncreme gehad van de huisarts?) en het spugen en onrustig zijn aan de borst is wel 1 van de symptomen van koemelkallergie. Heb je gecontroleerd op spruw? Succes ermee...
Groeten, taatje, mama van Jamey (26-9-2005)
 
Hoi Kyra,

Als ik jou verhaal zo lees kan het inderdaad te maken hebbne met een allergie, dit kan van de voeding komen maar ook van wasmiddel of allebei. Maar aangezien hij ook zo onrustig is denk ik ook al gauw aan de voeding.
Jammer dat de arts heeft gezegd om over te gaan op Pepti, bij (verdenking van) allergie is borstvoeding de aangewezen melkvoeding, eventueel volgd de moeder een dieet waarbij ze de belangrijkste allergenen uit haar voeding laat. Alleen als de moeder echt niet wel of niet kan borstvoeding geven ga je over op kunstvoeding. In eerste instantie is dit vaak Pepti.
Pepti is voor sommige babies nog niet voldoende gehydroliseerd ( eiwitten klein gemaakt) deze babies moeten dan een nog sterker gehydroliseerde melkpoeder drinken.
In het geval van eczeem kan het wel een tijdje duren voordat je verbetering ziet dit kan soms wel 4-6 weken duren voor het eczeem weggaat. Alle andere symptomen zoals krampjes, spuitluiers zijn vaak wel sneller over.

Het dieet dat je gaat volgen als moeder bij verdenking van een allergie heet een hypoallergeen dieet( HA dieet) De bedoeling is dan dat je in eerste instantie koemelk, soja, kippenei uit je voeding weglaat en evt de voedingsmiddelen waarvan de ouders denken dat ze grote reakties geven, dit betekend ook dat je dde sporen van deze voedingsmiddlen uit je voeding moet houden. Dit dieet volg je dan 4 weken en dan kijk je of er verbetering is, soms zie je wel verbetering maar zijn de klachten niet helemaal weg het is dan soms van belang om ook nog andere sterke allergenen uit de voeding van de moeder weg te laten, zoals tarwe, vis, schaal- en schelpdieren, pinda en noten.

Zie je wel verbetering van de klachten dan gaat de moeder weer koemelk drinken volgt er dan weer een reaktie dan heb je een koemelkallergie (kma) bewezen. Je stopt den uiteraard weer met het drinken van de koemelk.

Belangrijk is om dit dieet niet op eigen houtje te gaan doen maar onder begeleiding van een diëtist als je het dieet nl langer dan 4 weken gaat volgen kun je bepaalde tekorten krijgen in je voeding, een diëtist kan uitrekenen van welke voedingsstoffen jij te weinig binnen krijgt en je tips geven om dit op te vangen maar ook tips geven over alternatieve voedingsmiddelen.
Mocht je nog andere ervaringen willen lezen of nog vragen stellen kijk dan ook eens op www.borstvoedingsforum.nl   onder het kopje allergieën.

groetjes Renée
 
Terug
Bovenaan