molazwangerschap

Na een molazwangerschap heb ik MTX behandelingen gehad en mag nu een jaar niet zwanger worden.Omdat Molazwangerschappen weinig voorkomen,ben ik benieuwd naar verhalen van vrouwen die het zelfde hebben meegemaakt en hoe het ze is vergaan met hun volgende zwangerschap.

hallo lisa.

ik zag deze topic en wilde even reageren.

ik ben een ruime week geleden gecureteerd, op verdenking van mola. dit was wel even zwaar moet ik zeggen, ik ben zelf 21, heb 2 kindjes,. en ineens dit. nu wacht ik op de definitieve uitslag van de pa, alleen eigenlijk houd ik rekening met de mola, ook omdat mijn gyn er toch gelijk mee kwam. dat weet ik pas over een week.

ik was trouwens bijna 9 weken, en wij gaan zeker verders voor een volgende, alleen is nog de vraag hoe snel het kan. en ook die tijd zal wel zwaar worden.

er bestaan trouwens een club op hetnet met mola, als je daar interresse in hebt, hoor ik het wel.

groetjes patricia

Hoi Lisa en Patricia,

Ik ben op 10 april jl gecurriteerd. Ik was 13 weken "zwanger". Ik bleek de meest ernstige vorm van Mola te hebben. M'n Hcg hormoon was na de curritage 27.000. Begin van deze maand was Hcg waarde 4. Ik moet tot minimaal oktober iedere maand bloed laten prikken, en mag zeker 1 jaar niet zwanger raken. Mola is genetisch bepaald en komt vooral voor bij Aziatische en Mexicaanse vrouwen. Nu klopt dat ook bij mij, want ik ben half Indonesisch. Ik heb vanaf het begin na de curritage Indische kruiden gedronken van de Toko (om zo de baarmoeder te reinigen), vandaar dat m'n Hcg waarde misschien zo snel is gezakt. Hoe dan ook, ik moet er voorlopig niet aan denken om weer zwanger te raken....Lisa, waarom/wanneer heb jij die MTX behandelingen gehad ?(en wat houdt het precies in)Ik vind wel dat de voorlichting in het ziekenhuis is beperkt is...groetjes,Bianca

hoi Patricia en Bianca,
Bedankt voor jullie reactie!!!
Ik heb vorig jaar september (2002) de zesde chemokuur (MTX)gehad,omdat na de curretage in april (2002)het Hcg gehalte in mijn bloed niet wilde dalen en op 87.000 stond, na een paar maanden afwachten was mijn Hcg gedaald naar 22.000 en begonnen ze met de chemokuren.Er was sprake van een trofoblast.(kwaardaardige aandoening).De molablaasjes bleven in mijn lichaam aanwezig.Door de chemokuren is het Hcg gehalte eindelijk kleiner dan 2 geworden.In die tijd ben ik best ziek van de chemo geweest.Dan een jaar niet zwanger mogen worden, omdat de controle mogelijkheid dan weg is.Het ergste is denk ik dat ik nog geen punt achter dit alles heb kunnen zetten.Pas als ik van de arts hoor dat ik weer "gezond" ben,kan ik er een eind aan breien.
Ik ben heel erg nuchter ,weet dat een zwangerschap verkeerd kan aflopen, maar het heeft zo'n lange nasleep.Het einde komt gelukkig inzicht.Eigenlijk weten ze in het ziekenhuis heel weinig van Mola-zwangerschappen.Kans van een op 200.000.Zelf ben ik ook half chinees/ kwart nederlands/en een kwart portugees.
Bij een volgende zwangerschap is er een kans van 1% op een tweede molazwangerschap.Patricia , kan je me a.u.b dat internetadres geven.
Ik hoop dat jullie je door deze vervelende en moeilijke tijd heen slaan.
Veel sterkte...tot horens.
Groetjes van Lisa.

ik kan er nu weer op.

allereerst, de pa heeft het onderzocht, ne het blijkt geen mola te zijn. nu wisten ze het niet zo geheel lekker allemaal te vertellen. het bleek dat de placenta was gaan oplossen en blaasjes had gemaakt? ik moet het als een gewone miskraam zien.

ik zal dat adres van clubs even geven.
http://www.clubs.nl/community/default.asp?clubid=34496 .

groetjes patricia

hoi
ook ik, 29 jaar, heb eind feb een missed abortion gehad. na curettage en onderzoek van het weefsel door de PA bleek dat ik een mola heb gehad. Ik ging het traject in van wekelijks bloedprikken, tot gelukkig eind april mijn hcg onder de 1 zat. Nu hoef ik nog maar maandelijks te prikken. Tot nu toe gaat het goed, het hcg blijft mooi laag. Ik mag 6 maanden na dat lage hcg weer zwanger worden. Gelukkig zit ik nu bijna op de helft van de wachttijd. Maar het wachten valt behoorlijk zwaar! Gelukkig vind ik veel steun op het gegeven forum dat Patricia (hierboven) aangeeft!
iedereen veel sterkte gewenst
andrea

Terug
Bovenaan