Momenteel zwanger en ik geef nog borstvoeding

<p>Hallo dames,</p><p> </p><p>ik ben momenteel zwanger net in het 2e trimester. Ik geef nog steeds borstvoeding. Graag zou ik hier zolang mogelijk mee door willen gaan. Maar ik vroeg me eigenlijk af tot wanneer ik dit eigenlijk zou kunnen doen?<br /><br />Mijn dochter is een kunstvoeding/fles weigeraar. In overleg met consultatiebureau mocht ik volle melk geven. Dit wou ze ook niet. Dus nu eet ze iedere dag een hoeveelheid kwark. Maar omdat er toch nog melk uit mijn borsten komt geef ik dit ook nog. </p><p>Heeft er hier iemand ervaring mee? Ik dacht dat je opt einde van de zwangerschap colostrum aanmaakt? Lijkt me heel anders smaken voor haar en minder voedend. En moet ik dat niet bewaren voor mijn baby?</p><p> </p><p> </p>

Ik weet van een gezin wat het nog deed toen de 2e geboren was. Dat werkte heel goed, omdat de oudste de voormelk dronk en de baby de achtermelk. Als ze niet meer wil, gaat ze het vanzelf weigeren!

Volgens mij is er op fb een groep met moeders die tandemvoeden, gewoon 2 kids tegelijk voeden. Daar heb je vast veel tips en antwoorden!

Je kunt gewoon doorgaan zolang jullie willen, ook als je andere kindje geboren is. De melk past zich wel aan de jongste aan, maar is ook nog steeds prima voor je oudste. 

Colostrum maak je een bepaald te tijd aan, gerekend vanaf de geboorte van de placenta. Als er meer vraag is (omdat je oudste ook nog drinkt) maak je in die periode meer aan. Er is dus niet te weinig voor je jongste. 

Volgens mij kan het in principe wel, tandemvoeden is gewoon mogelijk.

Er zijn wel enkele omstandigheden waaronder het wel wordt afgeraden om door te blijven voeden, met name dreigende vroeggeboorte. Overigens hoeft dat alsnog niet per se te betekenen dat je moet stoppen, maar wel dat het verstandig is om advies in te winnen van een arts/gynaecoloog voor jouw specifieke situatie. Bovendien kan het dan soms ook lukken om na de geboorte je oudere kindje toch ook weer borstvoeding te geven, er komt immers opnieuw borstvoeding op gang, en bij meer vraag krijg je in principe (zolang je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt) meer productie. 

Succes!

Ja ik heb ervaring!
Ik heb tot ik 6 maand zwanger was borstvoeding gegeven. Op gegeven moment kwam ze wel veel vaker, omdat mijn productie af was genomen. Ik ben gestopt toen ze 1,5 werd, omdat ze ging roepen 'op op' en heel erg gefrustreerd raakte aan de borst (lees: ging krijsen). Ze wilde nog wel hoor, maar was dan na een paar minuten klaar en raakte overstuur. Het werd voor ons beiden niet meer leuk, dus van de een op de andere dag besloten dat het klaar was.

Terug
Bovenaan