Mommys thumb - peesontsteking di quervain

<p>met twee jonge kinderen nu een peesontsteking van de quervain, mommies thumb zeggen ze ook weleens. Niet ongebruikelijk voor jonge moeders zeggen ze. Maar knap lastig. Moet zich oplossen met  rust. Pijnnstilling mag niet omdat nog borstvoeding geef. Kortom op zoek naar tips en trucs, daar t van ontlasten van ene arm met spalk, nu in beiden zit. En rust geven/vinden zeer uitdagend is. </p><p>alvast bedankt! </p>

Wat ontzettend rot dat je het aan beide handen hebt. Ik heb er helaas ook last van. Al 4,5 maanden. Gelukkig alleen aan mijn linkerhand. Na 6 weken bij een gewone fysio met lichte brace en uiteindelijk meer pijnklachten, doorverwezen naar een handtherapeut en ergotherapeut die voor mij een spalk op maat heeft gemaakt. Na 8 weken bijna fulltime de spalk gedragen te hebben, begin ik nu pas langzaamaan vooruitgang te voelen. Ik ga iedere 2/3 weken naar de handtherapeut en krijg nieuwe oefeningen om mijn duim en pols weer op gang te krijgen. Ik kan nu sinds 2 weken zonder brace zolang ik niet al te veel gekke dingen doe. Onverwachte bewegingen kunnen nog steeds erg pijnlijk zijn, maar de pijn trekt nu snel weg. Ook kan ik nu veel meer zonder pijn als voorheen. Ik moest het minstens 3 maanden de tijd geven voordat ik verbetering zou merken. We zijn er dus nog niet. Echte tips geven vind ik lastig. Een goede handtherapeut zoeken. (Deze heb je wellicht al), een op maat gemaakte spalk (absoluut geen fashion item, maar hij werkt wel), heel bewust gecontroleerde bewegingen maken als dat kan. Iedere activiteit moet ik eigenlijk zien als een training van de pols. Klinkt misschien zweverig maar het werkt wel. Ik ben nu veel bewuster van de bewegingen die ik maak met mijn handen en weet beter welke bewegingen reacties zullen oproepen.

Typisch.. Ik heb dit ook gehad maar mocht wel een lokale spuit tegen de pijnklachten. Heb deze ook tweemaal gehad tijdens de tweede zwangerschap.. Na die spuiten was ik binnen no time van de klachten af.
Ik lees hier ook at die lokale spuiten wel mogen: https://www.radboudumc.nl/patientenzorg/behandelingen/corticosteroiden-injectie/tijdens-de-behandeling#:~:text=Corticosteroid%20injecties%20mogen%20toegediend%20worden,en%20het%20geven%20van%20borstvoeding. 
Tussen de zwangerschappen door had ik dan eigenlijk geen last tenzij bij langdurige zware inspanning. Bijvoorbeeld een muurtje in lijmen met een blokkwast. (en nog wat meer klussen)
Voor mij waren die spuiten wel een echte lifesaver want ik moest bij de jongste bijna huilen van de pijn als ik haar verkeerd aanpakte om te borstvoeden. 

Terug
Bovenaan