mond en klauwzeer?!

A

Anoniem

Guest

Milo is aan net weer beter, hij heeft de afgelopen week mond en klauwzeer gehad! Haha, mijn Hebreeuws is nog net niet vloeiend en ik was dan ook uiterst verbaasd, ik dacht dat MKZ alleen maar bij vee voorkwam. Toen ik gisteren een beetje ging googelen kwam ik erachter dat het in Nederland "Hand- voet- en mondzeer" heet. Ik dacht ik zet het hier even neer, dan weten jullie dus ook wat het is als je wat vage vlekjes ziet! De naam zegt het al; er zitten kleine blaasjes op handen en voeten, en pijnlijke aften in de mond en keel. Heel zielig, maar Milo heeft het gelukkig in een helel lichte vorm gehad. Het lijkt precies op waterpokken, het is dus alleen plaatselijk en voornamelijk in en rond de mond. Het is erg besmettelijk maar niet ernstig. Zoals ik al zei, Milo heeft er gelukkig heel weinig last van, hij is alleen wat onrustig. Andere kinderen in zijn creche zaten helemaal onder en wilden niet meer eten!

liefs Stephanie

Fijn dat hij weer beter is en ik had er ook nog nooit van gehoord. Niet bij mensen dan.

Groetjes sandra

Nou je zult wel geschrokken zijn dat te horen!!
Goed dat je het hier even meldt.
Beterschap hoor!!

Oh gelukkig dat het weer beter gaat met hem.
Op het kdv waar ik gewerkt heb was ook een kindje die het had. De moeder maar volhouden dat het spruw was, maar uiteindelijk is ze naar de ha geweest. Kindje is toen 5 weken niet geweest, zo'n last had ze inmiddels.

Pauline

Gelukkig gaat het weer goed met hem,
had er nog nooit van gehoord dat dit ook bij mensen voor kon komen.

Groetjes Marina.

Bedankt voor de tip. Mijn neefje van 3jr had vorige week last van zijn mond. Wilde niets eten en drinken, zelfs geen snoep waar hij normaal altijd om zeurt. Mijn zus is bij de hapost geweest, daar zagen ze wel 1 plekje achter in zijn mond maar het was niets zeiden ze.
Toen ik dit stukje hier las heb ik haar gevraagd of hij ook blaasjes op hand of voet had, en verteld dat wat ik hier gelezen had. Nou hij had verder geen blaasjes.
Belt ze me de volgende dag op, haar andere kinderen die veel ouder zijn hebben er ook last van. De oudste toch al 20jr heeft allemaal blaasjes op haar hand en krijgt last van haar mond, en de middelste 16jr heeft ook pijn in zijn mond.
Jullie snappen wel dat ik voorlopig met Thijs daar niet naar toe ga.
Het blijkt dus niet alleen bij kleine kinderen voor te komen.

Groetjes Jama mv Thijs

hoi Jama!
Wat fijn dat het je geholpen heeft! Dat vind ik zo leuk aan het forum, er staan altijd wel handige dingen op om te weten. Het komt inderdaad zeker niet alleen bij kleine kinderen voor, de leidster op de creche heeft het ook gekregen. Het kan, zoals bij Milo, heel erg licht zijn, maar dan nog is het maandenlang in lichte vorm besmettelijk. Met oudere kinderen zal je hier geen last van hebben, omdat het vooral via  de ontlasting en speeksel wordt overgebracht. Ik neem aan dat de dochter vanje vriendin met haar 20 jaar geen speeltjes van je kleine in haar mond stopt  Maar inderdaad goed om te weten dat je daar de komende tijd niet meer op bezoek gaat!
Liefs Stephanie

Terug
Bovenaan