mond niet open

Hoi allemaal,

onze dochter is nu 6 1/2 maand en sinds een paar weken zijn we langzaam begonnen met bijvoeding. het probleem is dat ze haar mond niet open doet als het lepeltje eraan komt. als er per ongeluk toch wat in haar mond terecht komt (ik wil het er ook niet in forceren), doet ze er niks mee. het loopt er gewoon weer uit.
ik heb ook al eens geprobeerd haar wat in de hand te geven (een stukje banaan of een korstje) en dat brengt ze wel naar haar mond, maar vaak vind ik de kleffe stukjes weer terug in haar nek of tussen de slab.
Laatst ben ik naar een info avond over logopedie geweest en zij kunnen hier eventueel ook iets doen, maar ik vind dat meteen zo'n drastische stap.
onze oudste in ruim 3 en ik kan me niet herinneren dat het bij hem ook zo'n gedoe is geweest.

heeft iemand nog tips?

Saskia
 
Hoi Saskia,

Je dochtertje moet wennen aan de bijvoeding. Het heet ook niet voor niets bijvoeding.
Ze krijgt het erbij en moet er aan wennen. Wij zijn zelf begonnen met stukjes uit het vuistje niets gepureerd of wat dan ook.

Tot een jaar heeft je dochtertje genoeg aan alleen maar proeven van dingen de meest belangrijke is de melk die ze krijgt.

Je zal zien dat je bij het blijven aan bieden iedere keer een stukje vooruitgang ziet.

Misschien is het een idee om bv een week bij jullie aan tafel een sperzieboon aan te bieden, die kan ze goed vasthouden en makkelijk afhappen.
Door het een week aan te bieden kan ze rustig wennen aan de structuur en smaak.

succes
 
Hoi Joyceje,

bedankt voor de tip. het is inderdaad wel zo dat ze heel veel belangstelling heeft als wij aan het eten zijn. sinds kort kan ze ook wel eventjes in de kinderstoel zitten en dan ga ik haar gewoon erbij zetten bij ons.

ik heb haar ook al met de lepel laten spelen en die gaat ook wel haar mondje in (het is zo'n speciale met een randje aan de steel, dus die kan er niet te ver in).

we blijven gewoon lekker verder kliederen :)

Saskia
 
Hoi,
Bij sommige kinderen duurt het gewoon wat langer voordat ze het doel van vaste voeding en lepeltjes begrijpen. Mijn tweede dochter heeft maanden lang systematisch alles uit haar mondje geduwd. Heel langzaam kreeg ze steeds ietje meer binnen. Zelfs op KDV vonden ze het lang duren, maar uiteindelijk (omdat we nooit dwang hebben gebruikt), at ze het eerst helemaal zelf en goed.
Succes met verder kliederen.
Ivy
 
Hoi,
inmiddels heb ik een klein idee waar het aan zou kunnen liggen: Gwen heeft altijd nutriton in de fles gehad tegen het spugen en is dus wat dikker spul gewend. Het hele dunne potjes spul is dus vreemd voor haar.
nu hebben we er een verkruimeld beschuitje doorheen geprakt of een liga en dan gaat het stukken beter. ze kan dan echt happen en kauwt ook.
maar... als madam niet wil dan zal ze ook echt geen zin krijgen, dus nog maar even zoeken naar het juiste ritme/schema.
Saskia
 
Misschien heb je er nog wat aan.... Toen mijn dochter haar mondje stijf dicht hielp, 'aaide' ik met de lepel over haar onderlipje. Ongeveer hetzelfde wat je met je tepel doet om bij borstvoeding het hapreflex te activeren.
9 van de 10 keer doet ze dan haar mondje open.
 
Waarom geef je het met een lepel? Mijn ervaring met bijvoeding geven is dat het het beste ging als ik de regie aan de kinderen overliet. Pureeprut van een lepel gruwden ze van, mond stijf dicht inderdaad. Maar stukjes die ik voor ze neerlegde en die ze zelf konden oppakken en in eigen tempo naar de mond brengen om te proeven, aflikken, afsabbelen werkte veel beter.
Lepel hebben we verder overgeslagen. Toen ze wat ouder waren gingen ze gewoon van handen naar vork.
En ik hoefde nooit te pureren, scheelde veel werk, of potjesprut aan te schaffen, scheelde veel geld.
 
Terug
Bovenaan