Mond vol proppen

<p>Mijn zoontje van 1 jaar propt zijn mond echt helemaal vol als hij aan het eten is. Ik breek zijn brood in kleine stukjes en leg dat op zijn bord. Hij stopt ze dan echt allemaal in zijn mond. Nu geef ik dus steeds 2 stukjes zodat dit niet kan gebeuren. Is dit een periode of moet ik hem dat echt aan gaan leren dat hij moet wachten tot zijn mond leeg is. Als ik het dan weg pakje en wordt hij boos.</p>

Onze zoon doet dit af en toe nog en die is ondertussen al 19 maanden. Hij eet zelf met een vork, en daar is het wel iets minder, maar we houden hem goed in de gaten. Als hij geneigd is om weer te veel in zn mond te stoppen, dan voeren wij hem of zetten we het bakje / bord wat verder weg en schuiven het weer terug als hij een nieuwe hap mag. Is hij het niet altijd mee eens, maar hij bepaalt niet: wij bepalen. Uiteindelijk heeft ie honger genoeg, dus houdt hij op met huilen of zn driftbui en wacht ie netjes tot ie weer krijgt. 

Mijn dochtertje van 11 maanden doet het ook en mijn zoontje van 4 heel soms ook nog. Bij haar laat ik het. Ze moet maar ervaren dat het niet prettig is. Wanneer ze dan moet kokhalzen dan help ik haar en zeg dat ze kleine hapjes moet nemen. Verder laat ik het.  Bij mijn zoontje zeg ik inmiddels dat ie niet moet proppen. Soms zegt ie het al uit zichzelf of corrigeert hij zijn zusje.
Ik heb als motto dat tafelmanieren later wel komen. Wanneer dat precies is weet ik alleen nog niet. Zo laat ik mijn zoontje ook vaak nog met zijn handen eten. Hij kan een vork, mes en lepel gebruiken, maar ik wil ook dat hij zijn handen vies durft te maken. Daar heb ik zelf namelijk nogal moeite mee.

Terug
Bovenaan