Monster

<p>Onze zoon van 22 maanden laat vaak moeilijk gedrag zien. Ik vind het steeds moeilijker om hier mee om te gaan en twijfel of ik wel goed reageer. De hele dag is een strijd als ik of mijn man met hem alleen is. Maar ook als we met ons 3en zijn. Hij wil niet aankleden, geen luier verschonen, hele dag vragen om tv te kijken, met speelgoed gooien, niet op bed en hij slaat als we hem op zn gedrag aanspreken. </p><p>We zijn ons bewust van de communicatie met hem. Blijven rustig en leggen alles goed uit. Maar vragen ons af of we iets niet goed doen of dat er geestelijk wat aan de hand is met hem. </p><p>Tussendoor heeft hij ook wel rustige momenten en bij opa's en oma's en gastouder laat hij veel minder dit gedrag zien. Het is een extrovert en slim jongentje dat het ook fijn vind om te knuffelen en samen boekjes te lezen. </p><p>Herkent iemand dit gedrag bij zijn/haar peuter/dreumes? </p>
 
Deels herkenbaar voor alle peuters denk ik, sommige hebben wat meer temperament dan andere. Maar geen luier willen verschonen, gillen om niks, strijd om alles en de hele dag nee zeggen gebeurt hier thuis ook (zoontje 26 mnd). Geen idee natuurlijk of er iets aan de hand is, maar als hij het buitenshuis beter doet dan zullen sommige stoornissen denk ik niet van toepassing zijn want die zie je vaak thuis en buitenshuis. Wat evt zou kunnen is dat je door uit te leggen hem toch wat overvraagt. Ik merk dat men (inclusief ik zelf) snel op te hoog tempo communiceert of iets verwacht van een kind, terwijl op deze leeftijd alles echt nog meer tijd nodig heeft om te landen, zowel de taal als de omgeving in zich op nemen. Ga je te snel, krijg je dit gedrag. Misschien is dat nog iets? Hier helpt het ook om ons zoontje van 2 de regie te geven door hem te laten kiezen. Gewoon 2 opties want anders overziet hij het niet, maar bijvoorbeeld "wil je handen wassen in de keuken of badkamer?" vragen als ik wil dat hij handen wast. Of "wil je dat papa of mama je tanden poetst?" Als ik wil dat hij tanden poetst. Zo denkt hij dat hij bepaalt, maar doet ondertussen wat ik wil. Ook handig om te benoemen wat je wel wil zien qua gedrag ipv wat niet (dus: ga zitten op de bank ipv niet springen). En onze peuter moet ook wel eens een halve minuut op de mat staan als hij niet ophoudt met bijvoorbeeld speelgoed gooien na een duidelijke waarschuwing. Hoop dat je iets kunt hiermee, misschien doe je het allang hoor.. en knap dat jullie rustig blijven, want die peuters kunnen je aardig gek draaien! Succes!!
 
Heeel herkenbaar van mijn dochter rond die leeftijd. De tips die hierboven zijn gegeven hebben wij ook toegepast en dat hielp op den duur een hoop.
Zet hem op samen en roep naar elkaar: ‘het is een faaaaaase’! Omdat hij ditzelfde gedrag minder tot niet bij anderen laat zien, lijkt me dat er verder niets aan de hand is dan dat dit jullie voorproefje van de peuterpubertijd is. Overigens gaat die ook in fases, hierna komt er heus weer een rustiger tijd ?
 
Ik denk dat het voornaamste probleem op deze leeftijd is dat ze heel goed weten wat ze willen, maar dit nog niet goed kunnen communiceren. Zo hebben wij vanmiddag oorlog gehad hier, omdat meneer (20 maanden) zichzelf voor het slapen onder plaste en dus een pyjama aankreeg die voor het grijpen lag. Daardoor 45 minuten kwaad in bed geweest, voordat hij toch ging slapen.
Achteraf gezien zie ik in dat hij kwaad werd door die pyjama, blijkbaar wilde hij die echt niet aan (pyjama is over het algemeen alleen voor de nacht, dus misschien dacht hij dat hij lang moest gaan slapen)
Ook werkt het woord "nee" hier echt niet. Die probeer ik dan ook echt te vermijden als het woord geen noodzaak heeft. Als hij gaat slapen lezen we bijvoorbeeld altijd uit 1 boek die hij uitkiest, als we dan klaar zijn heeft hij besloten toch een ander boek ook te willen lezen. Ik zeg dan niet "nee", maar "die lezen we dan de volgende keer". De keer erna zeg ik dan ook "we gaan dit boek nu lezen hè? Die wilde je de vorige keer ook graag lezen"
Daarnaast is het gewoon heel belangrijk consequent te zijn, hoe lastig dat ook is. Als je nu na 30 minuten krijsen toegeeft, zal hij de volgende keer 40 minuten krijsen.
Ik had het er van de week met mijn vriend over... het is echt touwdansen... 1 foute beweging en het is raak ? 
 
Terug
Bovenaan