Montessori slaapkamer

<p>Ik ben al tijden niet echt tevreden over de slaapkamer van onze dochter die volgende week 1 wordt. Ik erger me aan het feit dat haar kamer nog steeds deels ingericht is als logeerkamer.  </p><p>Nu zijn wij ook van de zelfontplooiing en spreekt ons een montessori slaapkamer wel erg aan. Ik heb al wel het één en ander gevonden, maar ben ook benieuwd of hier meer ouders zijn die dit principe hebben toegepast. </p><p>Dan nog een paar vragen: </p><p>- 1 muur is in de kleuren van de zee geverfd (verschillende kleuren blauw overlopend in elkaar ook wel ombre genoemd). Voor mijn gevoel is dit best wel rustig, dus denk niet dat we dit moeten veranderen. </p><p>Indien jullie dit hebben toegepast;</p><p>- Vanaf welke leeftijd zijn jullie ermee begonnen? </p><p>- Hoe bevalt een vloer bed? </p><p>- Waar moet ik op letten (dus wat doe ik absoluut niet en wat wel?)</p><p>- Wat voor meubels hebben jullie gebruikt? Wat staat er wel of niet in de kamer?  </p><p>- Hoe doen jullie het met de commode? Ik heb namelijk geen ruimte elders boven om een commode te plaatsen. </p><p>Zie graag uit naar de reacties. </p>
 
Ik heb begrepen dat kinderen in een montessori kamer zelf het licht aan moeten kunnen doen en dat je de spiegel op ooghoogte voor het kind hangt zodat het zichzelf kan zien en kan aankleden. Kleding ook binnen handbereik zodat ze het zelf kunnen pakken. 
 
Hoihoi! Ik ben er zelf ook geïnteresseerd in en kan je wel een beetje helpen. Op YouTube (bijv. Hapa Family) is veel te vinden. Het belangrijkste is: leer mij (het kind) het zelf te doen!

Dus inderdaad een vloer bed, spiegel en kast op ooghoogte van het kind, klein bankje of stoeltje etc. zodat het kind als zelf kan doen (na veel oefenen natuurlijk).

Mijn zoontje van 9 maanden slaapt al een tijdje op een matras en nu hebben we een huisjesbed van het merk Flexa (eentje die niet hoog is, zonder pootjes dus). Ernaast een tapijtje en een extra dekbed voor een zachte landing ;p Het idee is dat hij uiteindelijk zelf uit bed kan kruipen om te spelen, maar ook weer terug naar bed als hij moe is. Het gaat best goed vind ik, hij rolt er nu best vaak uit om te spelen, maar dan laat ik hem eventjes voordat ik naar binnen stap. Hij begint meestal te jammeren wanneer het klaar is voor hem en dan zet ik hem terug in bed (hij kan zelf niet zo goed kruipen en klimmen).

En wat ik verder nog wil voor hem als hij wat ouder is: een lage open kast (ik zie vaak die Ikea kast op pinterest) waar zijn speelgoed in kan (niet teveel, af en toe rouleren!), spiegel laag hangen (ik denk dat ik de commode gewoon weg doe, verschonen kan ook op zijn bed of op het tapijt uiteindelijk), een soort krukje waar hij op kan staan om te helpen in de keuken (met zo'n ribbeltjes cutter), een kledingrekje ipv een kast waar ik 3 opties zet voor outfits, in de gang een klein bankje zodat hij zelf de schoenen aan kan doen (proberen dan), kapstok op lage hoogte...

Ik zou pinterest, YouTube en instagram een beetje afstruinen naar goeie en leuke ideetjes. :) je hoeft niet perse iets heel nieuws te kopen, het kan ook minimalistisch blijven.

Good luck!
 
De kinderkamer moet natuurlijk wel veilig zijn, het moet een "yes" space worden.

Verder.. je hoeft natuurlijk niet alles te doen wat je tegenkomt. Kijk wat bij jullie past en wat werkt bij de kleine xxx
 
Wij hebben het kura bed van ikea met het matras op de grond (google kura bed hack), en de trofastkast met plankjes (in plaats van die schuifbakken) waar boeken en speelgoed in staan. Op die trofast kunnen ze ook klimmen, dat is superleuk (dat klimmen is verder niet per se montessori ofzo). Verder inderdaad alles op ooghoogte. Maar we hebben wel gewoon een commode hoor, anders krijgen we het aan onze rug. Pas vanaf 2 jaar gedaan!
 
Het is tegenwoordig nogal hip en prijzig om alles montessori te noemen. Het principe kun je met heel gewone dingen al goed toepassen. 
Zo heeft onze dochter van 2 gewoon wat kledingopties op een lage plek in haar vaste kast liggen, spiegel aan de binnenkant van de deur, de deur kan ze zelf open doen. Wij doen niet aan deurklinken omhoog monteren. Haar peuterbed kan ze gewoon zelf in en uit stappen, doet ze alleen zelden.
Ook ligt haar servies en bestek en broodbeleg etc in een laag keukenkastje zodat ze zelf de tafel kan dekken. De hauck stoel (triptrap budget) werkt beter dan de peperdure leertoren die we gekocht hebben. En wij hebben ook zo'n ribbeltjes cutter. Maar komop... Helpen in de keuken is veel meer dan snijden en kan met heel normale dingen.
Verder hebben we overal trapjes en krukjes staan. Zodat ze zelf tandjes kan poetsen bij de spiegel in de badkamer bijvoorbeeld. Er hangt in de gang een kapstok op haar hoogte en er staat een kistje met haar schoentjes waar ze zelf op kan zitten. Haar speelhoek is heel standaard met kist, tafeltje, kast met bakken. Ze kan overal zelf bij, en hier werkt speelgoed rouleren totaal niet. Die is zo uitgespeeld dan. Hangt totaal van je kindje af. 
Alles dat ze zelf wil doen, helpen we haar bij om haar dat zelf te leren doen. En als er wat voor nodig is, dan regelen we dat. Maar je hebt er zelden duur montessori spul voor nodigm
 
@ZazouSept
Ja dat had ik ook begrepen inderdaad. Maar om nu voor een korte periode de lichtschakelaar te verplaatsen vind ik best wel een ding. Ik denk dat wij gaan voor een lampje die ze zelf aan en uit kan doen. Spiegel op ooghoogte ga ik zeker doen. 
@Abcdefgh 
A dankjewel zal eens een kijkje wagen. Ik zelf doe veel met pinterest en instagram m.b.t. inspiratie opdoen. Heb inderdaad een hele leuke hack gevonden met twee ikea kasten om daar een bureau van te maken op peuterhoogte en ik zag er ook een leuk bankje voor een leeshoekje te creëren. Ons budget is niet heel groot dus we gaan eens kijken of we wat via MP of de Kringloop kunnen vinden. 
Dankjewel voor het delen van je ervaring met betrekking tot het bedje. Het lijkt mij ook wel makkelijker want nu ik weer zwanger ben, is het niet te doen met mijn buik om de kleine uit haar ledikant te halen. 
@Charlyl 
Ik kan er zo in opgaan dat ik teveel inspiratie krijg en dan mezelf er in verlies. Gevolg --> ik parkeer het even en ga later weer verder met de ideeën. Zo ging ik ook helemaal stuk met wat moet ik met die commode dan!! haha.  Maar inderdaad wat ook gezegd wordt, je hoeft niet aan alles te voldoen, het hoeft ook niet perfect te zijn. Dus die blijft ook lekker in haar kamer staan.
Ikea heeft wel erg leuke meubels voor kinderen he! Bedankt voor de tip. 
@Lewis 
Dank voor de tips! Ik had er nog niet aangedacht om iets van een La of kastje voor haar in te richten op den duur. En inderdaad al dat speciaal genoemde montessori spoel hoeft ook niet gelukkig. Het toepassen van het princiepe vind ik al heel wat. 
 
Eerst moet nu de baby kamer klaar en daarna gaan we haar kamer aanpakken. Heb er helemaal zin in gekregen om bezig te gaan met de hacks! 
 
 
Terug
Bovenaan