@ moonpoontje

A

Anoniem

Guest
Hallo,

In een ander  topic las ik dat jouw kinderen naar een ervaringsgerichte school, wat moet ik me daar bij voor stellen?

De reden dat ik de vraag stel, wij zijn vanmorgen op info-gesprekken geweest bij 2 basisscholen  voor de oudste.
Een CBS, waar ze naar onze indruk erg streng zijn, en die volgens het het rapport van inspectie van onderwijs niet hoog scoren bij individuele begeleiding bij kinderen die niet zo hoog scoren.
En een OBS waar ze bij het aanbieden vh lesmateriaal niet uitgaan van het gemiddelde kind, maar per kind naar de behoefte kijken. Dit met als doel dat de kinderen die vlot bijbenen zich niet geremd hoeven voelen, de "normale" leerling ook gewoon zijn ding kan doen en degene die niet dat zetje nodig heeft dat dus ook krijgt.
Dat principe sprak ons zo enorm aan.
Als ik het goed begrijp gaan jouw kids dus ook naar zo'n school zoja, zou je iets meer kunnen vertellen?

Andere dames misschien ook nog inzichten, graaaaaag!

Alvast bedankt,
Groetjes Achnita

hoi,

denk dat je in de war bent met iemand anders. Mijn oudste zoon gaat naar het Dalton onderwijs, en dat is een ander principe...

Dusse, misschien een nieuw topic aanmaken met "ervaringsgerichte school"??

Denk dat je daar meer reacties op gaat krijgen.

Hoi,

ik weet niet of je mij toevallig bedoelt? mijn oudste twee zitten op het ervaringsgericht onderwijs en daar ben ik erg over te spreken. Het is geen onderwijs waar maar van alles in een kind wordt gestampt, maar ze kunnen zich juist heel goed ontwikkelen. Er is een speciale website over het ego (ervarings gericht onderwijs, maardat had je vast wel door).

Sorry voor de vergissing.
Mamatorist bedankt voor de link, erg interresant denk alleen niet dat de school die wij op het oog hebben een specifieke EGS is, maar wel hetzelfde idee nastreeft.
We denken er nog even over!

bedankt,
Achnita

Hoi Achnita,

Een belangrijke beslissing hoor, het kiezen van een basisschool.
Ikzelf heb de PABO gedaan (opleiding voor onderwijzeres) en weet dus wel het een en ander van het onderwijs (hoewel het al wel 10 jaar geleden is hoor). Door omstandigheden ben ik nu geen juf meer maar ik blijf goed op de hoogte door mijn vriendinnen die nog wel werkzaam zijn in het onderwijs.

Wat ikzelf het allerbelangrijkste vind is dat je je goed voelt bij een school. Een school moet je als het ware omarmen als je binnenkomt. Het enthousiasme van de leerkrachten moet voelbaar zijn. Een school moet qua omgeving al een uitdaging tot leren zijn.

Er zijn erg veel stromingen binnen het onderwijs en tegenwoordig is het al meer zo dat er naar de individuele leerling gekeken wordt. Mede omdat er steeds minder kindjes worden doorverwezen naar het speciaal onderwijs. De reguliere basisschool is verplicht om onderwijs op maat te bieden.
En let wel, ze kunnen het allemaal mooi vertellen maar het moet ook nog wel echt gebeuren!

Ook binnen het ervaringsgericht onderwijs heb je natuurlijk gradaties. En hoewel ik erg voor ben om kinderen vanuit hun ervaring te laten leren, vind ik nog wel dat er ook grenzen zijn. Soms moet een kind nu eenmaal gestimuleerd worden en kun je niet wachten tot het kind er zelf 'klaar' voor is. Kinderen moeten ook leren dat sommige dingen nu eenmaal 'moeten'. Niet alles moet vrijblijvend zijn. Zo is het leven nu eenmaal ook niet.

Zelf ben ik afgestudeerd met de stroming 'basisontwikkeling'. De kern daarvan is een soort van cirkel met verschillende schijven erin die aangeven wat een kind moet kunnen en voelen om tot leren te komen. Zo moet een kindje bijvoorbeeld emotioneel vrij zijn om tot leren te kunnen komen. Google maar eens op 'basisontwikkeling' en je komt van alles tegen.

Ik zou je aanraden om je kindje gewoon eens mee te nemen naar de school waar je interesse in hebt. Kijk hoe het reageert op de omgeving. Vraag of je met hem/haar de kleuterklas mag bekijken en zie hoe hij/zij reageert op de juf of meester. Vaak zie je dan zelf wel of een kind zich er thuis voelt.

Tuurlijk is het fijn als je naar een school om de hoek kunt waar kindjes uit de buurt ook naartoe gaan maar laat het alsjeblieft niet zo zijn dat dat de leidraad van je keuze is. En zo te horen uit je verhaal doe je dat ook niet.

Heel veel succes met je keuze!

Met vriendelijke groet,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

quote: lizzie1985 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('23-02-2008 20:10:21'));

He moontjepoontje zit jij ook niet op het www.2007mamaforum.nl ?

Je naam komt me heel bekend voor!
Heb jij ook niet bij de septembermamas gezeten?

Yep!!! That's me!

Terug
Bovenaan