morgen 1e x vk

A

Anoniem

Guest
Hallo dames,

Ik heb morgen mijn 1e afspraak bij de vk. Ik ben inmiddels 8 wk + 5 dg zwanger. Kan iemand mij vertellen hoe de 1e afspraak gaat. Krijg ik een echo? zal ik het hartje al gaan horen? Ben erg nieuwsgierig...... misschien kan iemand mij wat meer vertellen.

Groetjes,
Nathalie

goedemorgen!
Hoe je eerste afspraak verloopt bij de verloskundige is heel verschillend per praktijk, heb ik intussen gelezen op t forum. Bij mij was eerste afspraakmet 10,5 week. Er werd veel gevraagd over mijn ziektegeschiedenis en die van mijn vriend, ook of er familair bijzonderheden zijn. Bij ons doen ze standaard met deze afspraak ook een ech, omdat deze periode de meest betrouwbare zou zijn om duur van de zwangerschap te bepalen.
Hartje kun je nog niet horen volgens mij, omdat kindje nog te ver achter schaambeen verscholen ligt.
Ivm buikpijnklachten, heb ik met 8 wkn ook echo gehad in zh. Deze was inwendig, via de vagina, omdat je met deze duur van de zwangerschap  uitwendig niet altijd iets kan zien.
Ben benieuwd hoe jouw afspraak verloopt!
Succes en bovenal veel plezier, mira (37+5 week zwanger)

Het is inderdaad verschillend per VK. Wij kregen met 7 weken en 3 dagen op onze eerste afspraak een echo (inwendig) om de termijn te bepalen en globaal werd er iets vertelt over hoe verder. Bij de vervolgafspraak werd de intake gedaan met vragen over familie etc. De afspraak daarna was bij ons toevallig met 14 weken en toen werd er weer een echo gedaan.
Groetjes V.

Bij ons krijg je met 8-9 weken de eerste intake en daarbij wordt een afspraak gemaakt voor een echo. Niet elke VK praktijk heeft een eigen echoapparaat en vaak moet je naar een centraal punt. Daarnaast is tussen de 8 en 9 weken de termijn van je zwangerschpa nog niet goed te bepalen. Dit kan het beste tussen de 10 en12 weken gebeuren.

Met 8  tot 9 weken zwangerschap is de kans heel klein dat je het hartje hoort. Je baarmoeder ligt nog helemaal achter je schaambot en je kindje is nog zo klein. Stel je dus niet teveel in op een echo of het horen van een hartje, dan valt het zo tegen. Je zal veel informatie krijgen  en je familiehistorie zal worden doorgelopen op ziektes etc. Het is dus meer informerend en kennismakend.

Desalniettemin veel plezier,
Ingeborg

hi! Ik heb vorige wk mijn 1ste echo gedaan en het was 9wk oud al ik kon al de beentjes zien het hartje,hoofd....
echt leuk.geniet er van.

Terug
Bovenaan