Motorische achterstand

A

Anoniem

Guest
Hoi Dames,

Ik vroeg me af of er baby's zijn met een motorische achterstand. Lotte is bijna 5 maanden en is amper bezig om zich motorisch te ontwikkelen. We zitten ook bij een fysio en doen oefeningen met haar. Ze kan het allemaal wel, maar ze vertikt het gewoon.
Ze vind op schoot zitten wel erg leuk, het liefste de hele dag, maar verder maakt ze weinig aanstalten om te bewegen. Ze trekt nu wel haar beentjes op, maar vooral op haar buik doet ze helemaal niks. En om over omrollen of iets dergelijks maar te zwijgen. Ze is liever lui dan moe...

Meer moeders met 'luie' kindertjes?

Groetjes, Marisa

Hoi Marisa,

Vind het CB het verontrustend dat ze weinig doet? Mijn dochtertje is nu 4 maanden oud en probeert om te rollen en op haar buik drukt ze zich op. Ik moet zeggen dat ze dit pas sinds 2 weken echt doet. Je dochtertje is nog geen maand ouder, dus volgens mij valt het wel mee, en elk kind is anders!!
Een neefje begon pas bij 6 maanden een keer iets te doen. En ik heb pas gelezen dat er kinderen zijn die bedenken eerst alles in hun hoofd en opeens doen ze het dan zonder te oefenen.

groetjes Mariska

Hoi,

Veerle is nu 4 maandjes oud en drukt zich wel op als je haar op haar buikje legt, maar alleen als we een badhandoek oprollen en dat onder haar buikje leggen anders heeft ze er geen zin in. Wel is ze erg beweeglijk in de box en in de wipstoel maar omrollen doet ze nog niet.
Zou me geen zorgen maken als ik jou was, sommige kindjes zijn wat vroeger anderen wat later en dan kom je op een mooi gemiddelde uit.
Succes.

Groetjes,
Floor

Hoi Marisa,

Mijn oudste zoon heeft ook lange tijd niet veel gedaan als alleen maar spelen met zijn handjes en zitten. Hij was dan ook meer bezit met groeien dan met de verdere ontwikkeling, het cb vond dit ook niet altijd goed, maar de kinderarts zei toen als ze groeien dan staat de verder ontwikkeling even stil en andersom ook.
We konden dan ook iedere keer aan hem merken als er weer een groeispurt was, wilde dan alleen maar eten en verder niet veel. Hij heeft nooit gerold tot de leeftijd van 1 jaar toen sliep hij ineens op zijn buik in bed.
Kinderen bepalen zelf heel goed wat ze wel en niet willen en wat ze wel en niet kunnen.
Ik heb me nooit druk gemaakt over wat het cb bureau zei, niet ieder kind voldoet aan de standaarden die er zijn.

Groetjes Saskia

Ik maak me er ook zeker niet druk om hoor. Het is trouwens de fysio in het ziekenhuis die zegt dat ze achterloopt. Ik ben nu elke dag met haar aan het spelen terwijl ze even op haar buik ligt en sinds twee dagen rolt ze zichzelf wel vanaf haar buik op haar rug (dat is makkelijk, gewoon je grote hoofd aan de zwaartekracht toegeven en de rest rolt er vanzelf achteraan. ). Het is een begin.

Trouwens, vroeger werd er toch ook niet zo gehamerd op de kleinste dingetjes? En elk kind is toch groot geworden en kan alles? Af en toe vind ik het wat overdreven eerlijk gezegd... En of het systematisch 'martelen' van je kind echt iets uithaalt. Ik bedoel, als ze iets echt niet willen.... meningen?

Groetjes, Marisa

Heej,

Mijn nichtje kon zich pas omdraaien toen ze al zeven maanden oud was...
Mijn zoontje is nu drie en een halve maand en die doet ook nog helemaal geen aanstalten...Met mijn nichtje is alles ook goedgekomen hoor, gewoon een beetje langzaam maar dat heeft ze volop ingehaald hoor....

Hoi,

ik zal me eigen ook niet al te druk maken hoor.
Ieder kindje doet het op zijn of haar eigen tempo, dat jouw kindje daar wat later mee is, wilt volgens mij nix zeggen.
Ik snap wel dat je je eigen min of meer zorgen maakt, maar om het nou een motorische achterstand te noemen????
Nee, vind ik niet hoor.
Geef het gwn de tijd, komt echt wel hoor!

Groetjes Debby.

hoi marisa,

mijn dochter is precies hetzelfde verhaal liever lui dan moe, als je haar op de grond legt,dan rolt ze van links naar rechts,
als je haar op haar buik legt dan kijk ze twee keer omhoog en af en toe een keer een rolletje maken van buik naar rug, zitten vind ze prachtig terwijl als ik naar mijn overbuurvrouw kijk haar dochtertje is drie uurtjes ouder dan de mijne die zit met haar tenen in haar mond staat al met steun van moeder natuurlijk,  trekt zich op en dat scheelt maar een paar uur elk kind is dus niet hetzelfde hier ook ze kan het wel maar ze vind het wel goed zo.. dus maak je niet druk binnen een week kan zoveel veranderen.

groetjes Bianca

Terug
Bovenaan