moxa-therapie bij stuitligging

A

Anoniem

Guest
Hallo,

ik ben op het moment 33 weken zwanger en mijn kleintje ligt nog steeds in een stuit. Ik heb hem ook nog nooit anders zien/voelen liggen, heb er dus een hard hoofd in dat hij nog gaat draaien. Nu las ik iets over moxa-therapie op www.stuitlig.nl. Wie heeft hier ervaring mee? Of zijn er nog andere tips om het draaien te bevorderen?

Groetjes,

Melanie (33 wkn+ 1 dg)

Ik heb daar geen ervaring mee, ik weet alleen dat een goede vriendin van mij vorig jaar zwanger was en ook een kleine in  stuitligging had. Zij heeft er toen voor gekozen om de kleine handmatig te laten draaien. Dit is gelukt en de kleine is toen ook snel gaan indalen zodat terugdraaien niet meer mogelijk was. Ze heeft uiteindelijk dus een normale bevalling kunnen hebben.
Groetjes,
Nymue

Hai

Ik heb helaas geen ervaring met moxa bij stuitliggingen, maar ik ken moxa wel. Op mijn opleiding reflexzonetherapie hebben we ook moxa gehad. Het is een soort warmtetherapie je steekt iets aan, dat gaat gloeien (bv als een wierookstokje, maar dan dik) van een afstand werd bij ons de voet bestraald met warmte. Hoe het werkt bij stuitligging weet ik niet. Misschien is wat jij gelezen hebt ook niet hetzelfde als ik heb gehad. Ik zou wel zorgen dat je zoies niet bij de eerste de beste laat doen. Zorg dat je een erkende therapeut hebt die ergens bij aangesloten is. Bijvoorbeeld een reflexzonetherapeut die bij de VNRT aangesloten is (beroepsvereniging). Deze mensen worden gecontroleerd, er is een klachten commissie voor als er iets niet naar wens gaat, hebben verplichte bijscholing en bij veel aanvullende verzekeringen worden de consulten vergoed. Maar niet iedereen kan moxatherapie.

Veel succes. Ik hoop dat de kleine nog gaat draaien.
(ik sprak net nog een vriendin waarbij de kleine zelf nog in week 36 is gedraaid)

Terug
Bovenaan