Muts en kruik afbouwen

<p>Onze dochter is aanstaande woensdag 3 weken oud. Ze is geboren met 37 weken en woog 2688 gram. Haar temperatuur schommelde tussen 36,4 en 36,7 met twee kruiken, 2 dekens dubbelgevouwen en laken. Met een kruik bleef het na een paar dagen hetzelfde. Overdag zonder kruiken blijft ze tussen de 36,3 en 36,6. Einde van de kraamweek zei de kraamzorg dat we snachts alleen nog een kruik hoefde te gebruiken als ze onder de 36,5 komt en dit moesten gaan afbouwen. Over de muts heeft ze niks gezegd en stom genoeg hebben wij ook niet gevraagd wanneer de muts af mag.</p><p>Nou hebben we een teddy deken aangeschaft met tog waarde 2,1. Ze ligt nu daaronder met nog een katoenen deken en laken. Vannacht zonder kruik was ze eerst 36,6, ze voelde niet koud in dr nekje dus prima. 3 uur later was ze 36,2. We hebben toen weer een kruik bij haar gelegd.</p><p style="text-align: center;">Zouden jullie met haar temperatuur de kruik snachts weg durven te laten of haar mutsje? De kraamzorg dacht dat ze een lage temperatuur heeft van dr zelf en we daarom het kunnen afbouwen, maar wij vinden het toch wel eng. Ze heeft een aantal dagen na de bevalling twee dagen in het ziekenhuis gelegen vanwege te lage temperatuur (36,1) en niet willen drinken. Wij zijn bang dat dit weer gaat gebeuren als we de kruik of muts weg laten. Het is ons eerste kindje vandaar hier de vraag.. </p><p>Bedankt alvast voor de reacties namens een bezorgde mama. </p>
 
Ik zou even overleggen met een kinderarts/verloskundige hoe je dit het best kan aanpakken. 
Wij zelf hebben eerst de muts weggelaten en pas veel later de kruiken. Die hebben we echt wel 1,5 maand gebruikt. Nu was het ook erg koud bij ons in huis 's nachts. Daarna goed ingepakt in een winterslaapzak plus 2 dekens. 
Het kan zijn dat ze een lage temperatuur heeft van zichzelf. Onze zoon zit overdag altijd tussen de 36,5 en 37 graden. 's nachts daalt zijn temp naar 36.2/3. Ook niet heel warm dus.
 
Ik heb geen ervaring met kindjes die zo klein geboren zijn en die een lage temperatuur hebben (mijn dochters wogen 4370 en 3990 gram haha) maar ik zou ook eerst de muts weglaten en later pas de kruik. Muts heb ik hier bij allebei maar een weekje gebruikt. Kruik veel langer, gewoon omdat het fijn voelt om er s nachts een kruikje bij te leggen in de wintermaanden. Mijn jongste dochter is nu 3.5 maand en ik leg elke avond 1 kruikje bij haar voetjes voor de nacht. Ik kijk persoonlijk nooit naar tog-waardes, ik doe puur op gevoel dekentjes en slaapzakken/pyjama's aan.
Dus ik zou zeker nu het winter is, gewoonnog lekker doorgaan met 1 kruikje s nachts. Is rrn kleine moeite om even klaar te maken s avonds, en je kindje ligt dan s nachts heerlijk warm. Overdag zou ik m weglaten, dat lijky me niet nodig. Dan liggen ze toch geen uren achter elkaar in bed.
 
Hoi
Ik heb bij mijn dochter tot aan februari een kruik gebruikt s'nachts tot ruim 3 maanden en overdag als ik buiten ging wandelen ging er ook een kruik bij haar in de wagen en na 2/3 weken overdag het mutsje vaker afgedaan maar s'nachts nog wel veel gebruikt totdat ze door steeds vaker het mutsje aftrek door te draaien met haar hoofd 
 
Onze tweeling is nou 9 weken oud en zijn met 37 weken geboren ze zitten nu qua gewicht allebei rond de 3800 gram. Wij gebruiken nog steeds de kruik ze kunnen zich zelf al wel goed warm houden maar wij vinden het een fijn idee dat ze in een lekker warm bedje gaan slapen. Doen we zelf ook het liefst:) 
 
Allemaal bedankt voor de reactie's! Nou ga ik me niet meer druk maken over het afbouwen wat de kraamzorg zei. Ze zei dat het lang gebruiken van een kruik niet goed is omdat baby's dan juist moeite kunnen krijgen met het zelf regelen van de temperatuur. Lees hier toch dat vele een kruik langer gebruiken, dus voor deze koude maanden krijgt ze snachts lekker een kruik erbij. Inderdaad in de middag proberen weg te laten, zodat ze misschien wel kan 'leren' haar temperatuur zelf te gaan regelen. Mutsje ligt sinds gisteren vaak van dr hoofdje af dus we zullen eens gaan kijken of ze overdag zonder mutsje kan! 
 
 
 
Gebruiker10104911, qua temperatuur lijken onze kindjes best op elkaar dan haha. Maak je je niet druk dan dat de temperatuur snachts zo daalt? Toen onze dochter 36,1 was moesten we gelijk naar het ziekenhuis dus ik schrik iedere keer behoorlijk als ik onder de 36,5 meet 
 
[quote quote=10266127]
Gebruiker10104911, qua temperatuur lijken onze kindjes best op elkaar dan haha. Maak je je niet druk dan dat de temperatuur snachts zo daalt? Toen onze dochter 36,1 was moesten we gelijk naar het ziekenhuis dus ik schrik iedere keer behoorlijk als ik onder de 36,5 meet
[/quote]
De eerste keer dat ik erachter kwam wel hoor! Hij was toen zo'n 3 maanden en we waren de hele dag buiten geweest (in januari). Meteen bij me genomen onder de warme dekens, extra kruik erbij in z'n eigen bedje... De dagen daarna heb ik zijn temperatuur steeds opgemeten voor de laatste fles en wat bleek, hij was steeds zo koud rond dat tijdstip, terwijl hij wel gewoon warm aanvoelde. Hij is nu 1 en inmiddels weet ik dat wanneer hij 's nachts of 's ochtends 37 graden of warmer is, hij ziek wordt.
Op zich is het logisch. 's nachts daalt je lichaamstemperatuur, zodat het lichaam kan herstellen. Als je normale temperatuur dan al niet zo hoog is, zit je al snel onder de 36,5.
Jouw kindje is nog heel jong, dus ik zou eens overleggen met een ka, ha of CB. Ik weet namelijk niet of dit bij hele kleine baby's ook normaal is. 
 
Terug
Bovenaan