Muziek

Hoi allemaal,

Laatst had ik een discussie met mijn man over muziek. Hij kwam thuis van het werk en ik had heerlijk een van mijn favoriete CD's opstaan: within temptation. Christian lag in de box te spelen. "Poeh, is deze muziek niet veel te zwaar voor hem??" vroeg mijn man met enige irritatie. "Dat is toch niet goed!"
Huh? Daar had ik nog nooit over nagedacht. Tenslotte heeft mijn mannetje dezelfde muziek toch ook gehoord toen hij in mijn buik zat?
Nu had mijn man ergens gelezen dat het het beste was voor baby'tjes om harmonieuze muziek te horen, zoals klassieke muziek en ballads (en natuurlijk kinderliedjes e.d.). Dance, hip-hop, metal etc was allemaal teveel staccato... (en dus niet goed ??)

Als we op zijn kamertje zijn, zet ik (tijdens badje e.d.) vaak een CD met kinderliedjes op, maar in de huiskamer... als ik daar gewoon bezig ben staat gewoon de radio aan (538) of een CD die ik mooi vind. En dus geheid niet "harmonieus" is... Ik ga toch niet de hele dag luisteren naar muziek die ik zelf niet mooi vind, omdat een of ander tijdschrift zegt dat het "niet goed" is???
Zoals ik het zie, is Christian toch niet anders gewend? Hij hoort dezelfde muziek al zolang als hij bestaat, zowel in als buiten de buik... En ik pas me best een beetje aan hoor, ik zet de muziek altijd uit als de mobile zijn liedje afspeelt en als Christian huilerig is/wordt.

Wat denken jullie? Zijn jullie het eens met mijn man dat ik mijn eigen muziek alleen maar zou moeten draaien als Christian in bedje ligt? Vind ik zo overdreven!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (19 weken)

Vind ik ook wat overdreven. Wel is het goed ook eens momenten van stilte in huis te hebben. Baby's kunnen geluiden nog niet filteren, dus spraak en muziek, alles komt even hard binnen en ze kunnen zich er niet voor afsluiten. Ik heb meestal de muziek aan als Vera boven slaapt en als ze wakker is zorgt Marielle wel voor genoeg omgevingslawaai....  

Hallo,
Mijn vriend is helemaal gek van Normaal. Soms als Tessa huilt dan zet ik zijn cd op en wordt ze stil. Ik heb ooit stage gelopen in kraam en daar was een man die zelf in een rock 'n roll band speelde. Dat kindje heeft dat dus ook gehoord toen hij nog in de buik zat. Als t kindje huilde zette ze daar ook een cd op met de muziek van de papa n daar werd t kindje rustig van. Nou is rock 'n roll toch ook niet echt rustige muziek.
Maar idd zoals iemand voor mij ook al schreef denk ik wel dat je je kindje niet de hele dag moet blootstellen aan muziek..
Groetjes Carla

Ik kan me ook niet voorstellen dat het kwaad kan als je kindje af en toe blootgesteld wordt aan wat stevigere muziek hoor! Als het maar niet te vaak is, denk ik.

Heb wel een heeeeele leuke tip. Mijn schoonzus kwam met een geweldig cadeau aanzetten. Een cd waarop nummers van Coldplay worden gespeeld met xylofoontjes en zo. Prachtig! Ze heeft die uit de VS laten komen. Er zijn babycd's met muziek van verschillende bands verkrijgbaar, Pink Floyd, U2, Radiohead, the Cure, Nirvana, Metallica, Smashing  Pumpkins, Greenday  etc. Ook van andere muziek,  Bob Marley, de Beatles en zo. Op de website kun je fragmenten van alle cd's beluisteren:
baby rock records

Ik zet ook weleens een cd van Jack Johnson op, daar reageert Suze ook heel rustig en vrolijk op.

hee

wat een leuke link naar baby rock muziek!
wij zijn fan van the cure heb net een fragment van de baby cd geluisterd met de kleine

mijn kleintje is qua muziek ook wel wat gewend al moet ik zeggen we draaien bijna geen muziek meer (installatie is nog steeds niet aangesloten sinds verandering vande woonkamer) maar in het begin werd hij juist heel rustig als ik muziek opzette

kleintje geeft het waarschijnlijk wel aan als hij het niet leuk vind

Hoi Hoi,

Ik hou zelf ook van de wat stevigere muziek zeg maar...Metallica en Pearl Jam bijvoorbeeld. Af en toe als Emma de slaap niet kan pakken draai ik op haar kamertje ook muziek, dan wel kindermuziek hoor. Maar als ze beneden is staat vaak de radio aan op Arrow classic rock. Ik heb niet het idee dat ze daar hinder van heeft. Hij staat niet hard aan. In de auto luisterd ze regelmatig mee met mij naar Metallica. En ze valt nog steeds in slaap in de auto haha. Zo lang je het niet snoeihard zet kan het volgens mij niet zoveel kwaad.

Groetjes Monique

Wij zijn helemaal van de rock 'n'roll. Femke heeft in mijn buik diverse concerten meegemaakt. Ik ben naar John Fogerty van creedence clearwater revival geweest. Femke vind het heerlijke muziek. Als ze huilt zing ik wel eens een nummer van deze band voor haar. Dan is ze meteen weer vrolijk. Ik ben ook opgegroeid met muziek en ik ben nu vrij muziekaal. Ik zing redelijk, speel piano en gitaar. Ik heb nooit hinder ondervonden. Waarom Femke wel Misschien vind ze deze muziek straks niet meer mooi, maar ja dat is een zaak voor later. Ik zet de muziek niet hard, maar draai altijd muziek. Femke is ook dol op onze jukebox.
Groetjes Linda

als christian er onrustig van word merk je het wel toch?ik heb ook vaak gewoon de radio aan hoor.en wat denk je van de tv?mijn man houd van ruige films met veel kabaal en geschiet enzo...boas hoort dat niet alleen,hij zit ook weleens met grote ogen mee te kijken.zolang hij het nog niet begrijpt vind ik het prima,maar over een jaartje wil ik het wel gaan weren.
harmonieuze muziek is zeker goed voor baby;s.ook voor volwassenen trouwens.maar dat wil niet zeggen dat ze niks anders mogen horen.
groetjes kari

Terug
Bovenaan