na 5 jaar allergies voor de pil ??

Na 5 jaar zonder pil door zwangerschappen ben ik weer begonnen met de microginon 30. Maar ik werd er helemaal niet goed door was heel depri en had mijzelf echt niet meer onder controle. elke dag ging ik achteruit en kwam in een diep dal terecht met veel hormonale opvliegers en uitspattingen. Eerst dacht ik dat het de hormonen waren na de zwangerschap maar het werd steeds erger. na gesprek met me vriendin zij ze dat ik misschien allergies was voor de pil. Maar dat kan niet dacht ik, had hem al 3 jaar geslikt zonder problemen. Met de gynecoloog overlegd en die raden aan 1 maand te stoppen. En ik ben als een blad van de boom omgeslagen, en weer helemaal mij zelf. Pffffffffffffffff wat heerlijk zeg. Maar nu dus geen pil meer en een 3de kan er echt niet bij. Hebben jullie dit ook eens meegemaakt en wat was goede alternatief.(behalve condooms)

we willen een anticonceptie die kind vriendelijk is en waar geen kans tot bevruchting bestaat. (dus geen mirena spiraal bv)

gr van Mariska

Hoi Mariska,
toch wel heeel herkenbaar, ik heb dit ook gehad, heb voor de kinderen ruim 7jaar microgynon 30 gehad, maar nu kon ik er echt niet tegen, lichamelijk en geestelijk had ik er last van, ik heb tussen mijn zwangerschappen en na de jongste een pil voor bv gehad,maar ook die bevielen mij niet zo.
Ben bij de dokter geweest en ik moest ook een tijdje stoppen zodat mijn eigen hormoonhuishouding getest kon worden en die bleek helemaal goed.
Ik heb nu sinds 4mnd Yasminelle en dat gaat redelijk, heb alleen veel last van mijn borsten en hoofdpijn voor de menstruatie, ik geef het nog een maand of 2, als de hoofdpijn dan niet afneemt, krijg ik misschien weer een andere.
Condooms vinden wij ook helemaal niks en ik wil idd ook niks waar wel een bevruchting kan plaats vinden!
Ik weet echt niet zo goed wat ik nu moet, zonder is geen optie, buiten de kans op zwangerschap voel ik me ook niet goed zonder pil!
Gelukkig wordt ik van deze pil niet down, want dat had ik bij de microgynon echt het idee!!
Helaas dus geen tip, ben benieuwd wat de rest zegt!!

Gr MJ

Hoi, ik herken het ook. Slikte eerst een gewone lichte pil, maar werd daar ook depri van en allerlei andere klachten die met hormoonhuishoudingverstoring (mooi woord :)) te maken hadden (bv. heel veel puistjes... grrr).
Op advies van huisarts toen overgestapt op een ander soort pil, niet lichter, maar anders van samenstelling (Cilest), daar kon ik wel tegen.

Inmiddels slik ik al jaren geen pil meer omdat het slikken van hormonen, hoe weinig ook, me tegen is gaan staan. Wij gebruiken nog condooms. En overwegen sterilisatie.

Ik snap dat er geen ruimte (figuurlijk dan) is voor een derde. Denk je dat er in de toekomst mogelijk wel een derde kan komen? Dat bepaalt misschien je keuze ook een beetje.

Hoi, ik herken het ook. Slikte eerst een gewone lichte pil, maar werd daar ook depri van en allerlei andere klachten die met hormoonhuishoudingverstoring (mooi woord :)) te maken hadden (bv. heel veel puistjes... grrr).
Op advies van huisarts toen overgestapt op een ander soort pil, niet lichter, maar anders van samenstelling (Cilest), daar kon ik wel tegen.

Inmiddels slik ik al jaren geen pil meer omdat het slikken van hormonen, hoe weinig ook, me tegen is gaan staan. Wij gebruiken nog condooms. En overwegen sterilisatie.

Ik snap dat er geen ruimte (figuurlijk dan) is voor een derde. Denk je dat er in de toekomst mogelijk wel een derde kan komen? Dat bepaalt misschien je keuze ook een beetje.

hoihoi

bij de mirena spiraal is de kans op bevruchting net zo klein als bij de pil volgens mijn gyn
ik heb hem zelf ook laten plaatsen toen hij mij dit vertelde omdat ik ook een kindvriendelijke anticonceptie wil
in t mirenaspiraal zit ook een hormaan die ook in de pil zit waardoor je geen eisprong krijgt
krijg je toch een eisprong kan die bijna niet bevrucht worden door t spiraal
dit is wat mijn gyn vertelde

hoop dat je snel een oplossing vind voor je pil probleem

liefs maurilla

Hoi Mariska,

Snap waarom je liever geen mirena spiraaltje wil.
Wij willen dit liever ook niet.
Ik heb wel een tijdje de pil geslikt vanwege mijn postnatale depressie om mn hormonen stabiel te krijgen.
Nu wil ik liever niet de pil slikken.
Wij gebruiken nu de nfp methode.
Dit is natural familieplanning en in combinatie van je cervixslijm, temperatuur en baarmoedermond stand observeren weet ik wanneer ik vruchtbaar ben en een eisprong heb gehad, in ' vruchtbare' tijd gebruiken wij een condoom en in 'onvruchtbare' tijd weten we dat we het zo kunnen doen.
Het kost wat tijd en moeite dus het is wel iets waar je achter moet staan.

@maurilla, mij is uitgelegd dat door de pil je geen eisprong heb dus er geen bevruchting op kan treden, en bij een spiraaltje er wel zo af en toe een eisprong plaatsvind waardoor je een bevruchting hebt maar je baarmoederslijmvlies taai en 'hard' word en er innesteling plaatsvind en het vruchtje afgedreven word bij een ongesteldheid.
Wil je echt niet aanvallen ofzo, maar was verwonderd dat je deze uitleg van je gyn heb gehad, zou zelf nu, omdat ik deze uitleg heb gehad, wel precies willen weten hoe het zit.
Heeft iemand een site o.i.d. voor mij waarop ik meer informatie kan vinden?

Liefs Marina

@ marina
raar eigenlijk dat we beide verschillende uitleg hebben gehad dan
zoals mijn gyn t heeft uitgelegd zit er in t mirenaspiraal een hormoon ( netzoals in de mirenapil ) die ervoor zorgt dat je geen eisprong hebt
ga maandag meteen weer naar de gyn bellen om de uitleg nog eens te vragen en om te vragen hoe t precies zit
want ik houd helemaal niet van fgestoten vruchtjes dat door dat spiraal komt
dat druist helemaal tegen mijn gevoel in
vind dat hetzelfde als arbotus :S

liefs maurilla

@maurilla, Hier is de exacte uitleg die ik er van gekregen heb, misschien dat je, als je belt met je gyn dit kan zeggen?
Ben reuze benieuwd wat je gyn er van vind, zou je door willen geven wat hij gezegd heb?
Wil namelijk net als jij 1 uitleg ;-)

Hier is het stukje;
De anticonceptiepil bevat twee hormonen: oestrogeen en progesteron. Daardoor is een eisprong niet mogelijk, bovendien wordt het slijm in de baarmoedermond daardoor extra stug zodat zaadcellen er eigenlijk niet doorheen kunnen en dus een bevruchting niet mogelijk is.
De mirenaspiraal wordt ingebracht in de baarmoeder en heeft vooral een irriterende werking op het baarmoederslijmvlies waardoor een eventuele bevruchting niet kan innestelen. Uit het mirenaspiraaltje komt slechts één hormoon vrij, namelijk progesteron dat plaatselijk werkt. Het slijm in de baarmoedermond zal daardoor wel stugger worden, maar of dat voldoende stug is om geen zaadcellen door te laten, weet ik niet. Ook zou je bij het mirenaspiraaltje wel een eisprong kunnen krijgen omdat dus alleen het hormoon progesteron vrijkomt. En mogelijk kan er dus toch wel een bevruchting optreden en dan wordt vervolgens de innesteling verhinderd.

Liefs Marina

ps; voel je alstjeblief niet aangevalle hor, bedoel het echt niet zo!! gaat me echt alleen maar om een goed beeld er van te krijgen

Terug
Bovenaan