Na 8 maanden keizersnee opnieuw zwanger

<p>beste Mama’s</p><p>ik ben 8 maanden naar de geboorte van ons eerste kindje opnieuw zwanger geworden. Ben middels een ks bevallen. Er is aangeraden om naar zeker pas 1 jaar opnieuw zwanger te worden. Hebben jullie hier ervaring mee? Ben nu 8 weken zwanger en heb geen lichamelijke complicaties behalve de bekende kwaaltjes. Mijn eerste lag in stuit en een versie heeft niet gebaat helaas vandaar de ks. Is dit meestal ook zo bij de tweede?</p><p> </p><p>groetjes</p>

Weet je waarom ze aanraden er een jaar tussen te laten zitten? De risico's die je loopt moet je dus bespreken met je gynaecoloog of verloskundige. Zij kunnen je hier het beste alles over vertellen. Het ervaringsverhaal van de dames hier zegt namelijk niets over hoe het jou zal vergaan. 

Hi Soekie,
Ik ben zo'n 10 maanden na mijn keizersnede opnieuw zwanger geraakt. Inmiddels bijna 33 weken en alles verloopt prima. Mijn gynaecoloog zij ons zeker een halfjaar te wachten maar een jaar is inderdaad beter. Dit omdat er een litteken in je baarmoeder zit die goed genezen moet zijn anders kan het gevaarlijk worden met een volgende natuurlijke bevalling. Maar die kan is enorm klein. Ik zou me geen zorgen maken lekker genieten, dus sowieso GEFELICITEERD meid. Ik krijg als alles verloopt volgens plan sowieso weer een keizersnede. Weet niet hoe dat bij jou is omdat je kindje in een stuit lag (bij ons was het een andere reden). Maar dan is de kans op complicaties sowieso veel kleiner. Ik hoop dat het je gerust stelt. Groetjes!

Zit toevallig net in t traject dat we een ks gaan plannen omdat de kleine momenteel in stuit ligt en de versie is mislukt. 
Zag in de info dat ze adviseren 6m tot 1j. Je wordt straks begeleid door t zkh ivm litteken begreep ik.

Er is een richtlijn dat je minimaal 6, maar nog beter 12 maanden kan wachten zodat het baarmoederweefsel voldoende tijd heeft gehad om zich te herstellen. Na een gewone bevalling is het overigens ook beter om een jaar te wachten. 
Als je eerder zwanger raakt is dat medisch gezien niet direct een probleem. Het kan wat zwaarder zijn voor je lichaam. Na een eerdere keizersnede is er wel een risico dat je baarmoeder tijdens de bevalling sneller scheurt door het litteken, maar dit komt niet vaak voor. Je krijgt bij deze zwangerschap automatisch een medische indicatie en vanaf 36 weken zijn de controles ook in het ziekenhuis. 
Ik was zelf na precies een jaar zwanger van de tweede. De eerdere ks was een spoedgeval vanwege een niet vorderende ontsluiting. Van de tweede ben ik natuurlijk bevallen zonder problemen ( wel een hoge risicoinschatting op weer een ks) 
Elke bevalling is weer anders en een stuitligging of ks bij een eerdere zwangerschap zeggen niets over hoe het nu zal gaan. 

Terug
Bovenaan