Na een half jaar stoppen met bv..?!?!

Hallo mede moeders,

12 januari is mijn tweede mannetje een half jaar. Ik heb altijd gezegd dat ik na een half jaar zou stoppen, maar ik begin toch te twijfelen... Ik heb ook echt mijn DIP momenten hoor, maar ik vind het zo'n bijzondere periode.. Aan de andere kant verlang ik ook weer naar mijn eigen bh's (ipv die on charmante voedingsdingen..), en gewoon het feit dat ik ook eens wegkan zeg maar zonder te kolven of zonder op de klok te kijken enz. enz., en eerlijk gezegd hoop ik dan ook gewoon eens lekker een nachtje door te kunnen slapen, want ik kan je wel zeggen dat ik het behoorlijk pittig vind hoor nog steeds 1 of 2 nachtvoedingen..

Ik vind het echt een moeilijke beslissing om te nemen zeg, pffff..
Wat zijn jullie ervaringen? En hoe hebben jullie dat gedaan met bijvoeding?
Gr. Anne-Marie

Hoi,

ik ben ook gestopt met BV na een 1/2 jaar. Ik had het hier ook best moeilijk mee, maar ik had ook zin om weer mijn eigen  dingen te kunnen doen, zonder rekening te houden met kolven etc. Ik ben begonnen met afbouwen en dit ging heel erg goed. na 2 weken was het gedaan met de BV. en ik moet zeggen dat ik het nu heerlijk vind. Het intieme moment beleef ik nu ook met het geven van de fles en hier kan ik ook lekker van genieten. Ik  heb wel eerst 1 voeding per dag vervangen door flesvoeding, dit heb ik een aantal dagen gedaan en toen ben ik 2 flesvoedingen per dag gaan geven. Na een paar dagen 3 flesvoedingen tot  het moment dat ik zeker wist dat hij deze ook leker vond, ben ik gestopt met BV. Mijn zoontje vond flesvoeding eerst niet lekker, dus heb ik de 1ste voeding vervangen door flesvoedng, omdat de dorst dan het grootst is.
Veel succes

Hier een volhoudster. Mijn zoontje wordt 12 januari 1 jaar en krijgt nog steeds bv. Hij heeft 6 maanden volledig bv gehad en met 6 maanden ben ik begonnen met fruit, groenten en met 7 maanden brood. Hij krijgt nu nog drie keer bv en zonodig 's nachts als hij wakker wordt. Het bv geven wordt een stuk minder zwaar als je bijvoeding gaat geven. Hier werd als snel 1 bv vervangen door fruit en later een warme maaltijd ipv bv. Als ik nu eens wat langer weg wil en niet thuis ben als hij eigenlijk bv nodig heeft, krijgt hij gewoon wat extra fruit of zijn warme maaltijd al wat vroeger.
Maar feit blijft dat je kindje nog even afhankelijk is van zijn mama. Als mijn zoontje 13 maanden is gaan mijn man en ik een weekendje weg, mmm vind het eigenlijk jammer dat ik tegen die tijd een bv vervangen wil hebben door pap. Als je twijfelt gewoon nog even door gaan, kijk eens hoe het gaat met bijvoeding. Stoppen kan altijd nog, weer beginnen met bv is een stuk lastiger.

Judith

Judith, het is precies wat je zegt in je laatste zin.. Stoppen kan altijd nog maar opnieuw beginnen niet. Ik had nooit gedacht dat het zo lastig zou zijn om die beslissing te nemen... Het is zo intiem met je kindje, en het is relatief maar zo'n korte periode dat je bv geeft, dat ik het aan de ene kant toch nog wel even wil volhouden misschien??
Hoe zag jouw schema er ongeveer uit toen je met vaste voeding begon?
Gr. Anne-Marie

Hoi Anne-Marie

Mijn dochtertje is nu 7 maanden oud.
bij 6 maanden had ik ook zoiets van ik stop ermee,maar ik geef nog steeds bv.
We hebben wel de laatste voedeing vervangen door afgekolfde melk met rijstebloem erdoor.Maar onze kleine meid wil dit niet eens elke avond hebben en dan krijgt ze toch maar weer de borst.
Ze krijgt nu op een dag het volgende:
8 uur :bv
11 uur:fruit
half 1 :bv
half 4 :bv (beetje begonnen met brood dus ook hier een paar stukjes van)
5uur     :warme hao
8uur     :bv met pap

Groetjes Jessica

Toen ik begon wilde ik ook graag een half jaar volhouden, maar tegen die tijd liep het zo soepel dat we gewoon door zijn gegaan en inmiddels zitten we op ruim 13 maanden en we gaan voorlopig nog een tijdje door.

Wij zijn met 6 maanden begonnen met bijvoeding a la Rapley. Dat bouwt heel rustig op en is daarom borstvoedingsvriendelijk (als je lang bv wil blijven geven is het het beste om niet te snel bv te gaan vervangen door andere dingen, maar heel geleidelijk te minderen). Vanaf een maand of 8 is mijn dochter echt ineens meer bijvoeding gaan eten, maar bleef nog steeds een keer of 5/6 per etmaal bv drinken. Pas rond 11 maanden werd dat ineens minder. Nu krijgt ze nog minimaal 2 keer per dag ('s morgens bij opstaan en 's avonds), maar ook vaak 3 of 4 keer. Ze slaapt nog niet alle nachten door, maar wel sommige nachten. Als ze niet doorslaapt, is ze meestal maar 1x wakker 's nachts en na een bv slapen we allebei weer snel. Op zulke momenten vind ik de bv toch nog steeds erg fijn hoor. Nadeel is natuurlijk wel, dat ik elke nacht degene ben die er uit moet en m'n man lekker door kan slapen. Maar ik vind het prima vol te houden en heb het er graag voor over.

Je zult echt zelf de beslissing moeten nemen. En inderdaad kun je ook later altijd nog stoppen als je het nu nog te moeilijk vind. Je hoeft nu nog niet te stoppen natuurlijk. En wist je dat het WHO-advies is om 2 jaar bv te geven?

Succes met de beslissing!

Groetjes,
Karin mv Hannah (20-11-2006)

Hoi Anne-Marie,

Lastig he, zo'n beslissing nemen.
Misschien is het een idee om heeeeel geleidelijk af te bouwen. Eerst 1 borstvoeding laten vervallen, zodat je zelf wat meer vrijheid hebt en dat 1 of meerdere weekjes volhouden voordat je met de volgende borstvoeding stopt.
Onze dochter is nu  ruim 6 maanden en ik geef alleen de ochtend (en nacht) voeding als borstvoeding. In eerste instantie ging ik voor 3 maanden bv, maar omdat het lekker ging, het goed is voor de kleine  en ik het heel gezellig vind, houd ik het dus al veel langer vol. Omdat ik 2 x per dag kolven op mijn werk best belastend vond, ben ik na 4 maanden 1 voeding gaan vervangen. Na 5 maanden ook de 2e voeding  overdag en toen  hoefde ik op mijn werk niet meer te kolven. Geleidelijk afbouwen is mij goed bevallen, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. Wel super dat je het al 6 maanden volhoudt!    

Succes met het nemen van een beslissing!

Groetjes,

Renate

Dag dames. Ik ga het denk ik toch nog maar even proberen vol te houden. Ik ben vandaag voorzichtig aan begonnen met hem wat hapjes fruit te geven (mijn oudste vond het nog leuker dan ik haha..), zodat ik als hij 6 maanden is een voeding kan vervangen/combineren door/met fruit en groente. Dan zijn het sowieso al wat bv voedingen minder dus misschien kan ik het dan nog wat langer volhouden..
Tot de 9 maanden krijg ik er ook vrij voor op mijn werk (werk 3 dagen per week en rij nu 2x per dag op en neer om hem te voeden), en daarna zie ik wel weer verder...
Dank je wel allemaal....!!!!
Gr. Anne-Marie

Terug
Bovenaan