na het inbakeren na een half uur weer wakker

Ik heb een baby van 2 maanden oud. Anderhalve week zijn we begonnen met inbakeren.
Na 4 dagen ging het eigenlijk best goed. Er ging een wereld voor ons open. Van eerst de hele dag wakker en nu best vaak doorslapen.
We hebben de fout gemaakt en om na deze dagen ons gewone leven weer op te pakken.
Dus even boodschappen doen, op visite gaan, de stad in, enz.
Het in slaapvallen ging alweer steeds minder. En ik heb zondag besloten om een week niks te doen. Gewoon elke keer het vaste ritme. Dit staat ook beschreven in het boek van Ria Blom, regelmaat en inbakeren.
Nu lijkt het wel of we weer bij het begin beginnen. Brullen, krijsen, enz.
Dit kan ik nog wel uithouden ookal duurt dit vaak 30- 45 minuten maar na een half uurtje wordt ze weer wakker en huilt ze weer.
Nu staat er in het boek dat dit een groot verschil is. DIt mag je niet zien als in slaap huilen en nu moet je wel in actie komen. Naast haar gaan zitten en je hand op haar leggen om haar gerust te stellen.
Maar dit werkt niet, ik weet ook nog niet wat er wel werkt.
Is er misschien iemand die dit ook ervaren heeft en heb je misschien een tip.

Alvast bedankt,
Ramona
 
Meid, zo herkenbaar je verhaal. Wij hebben geen remedie. Bij ons ging ie iets beter slapen toen ie 3 maanden vast. Daarvoor huilde hij veel en sliep weinig. ook ingebakerd!
Na 3 maanden deed ie van 4 of 5 slaapjes van 45 minuten.
Nu is ie 10 maanden en slaapt veel beter!

Het is zwaar maar geen het de tijd. Ze moeten het gewoon nog leren. En neem rust, geen drukke uitstapjes... rust rust!

Sterkte!
 
Net als bloempje zou ik zeggen; rust& rust.
Uitrusten is voor jullie zelf nodig als je dochtertje zo veel energie vraagt ( dus maak gebruik van alle momenten dat ze even slaapt). Maar rust is ook voor jullie dochtertje nodig. Niet ieder kind gaat lekker slapen als je op stap gaat! Kinderen die erg gevoelig zijn voor prikkels blijven klaarwakker, met als gevolg nog meer prikkels. Hiernaast zou ik me ook niet alleen richten op het inbakeren of op één boek. Het kan best zijn dat ze plotseling ergens andes last van heeft gekregen, bijvoorbeeld krampjes. En dat wat voor één kind werkt, werkt soms juist averechts bij een ander kind. Dus vooral kijken naar je dochter en proberen haar handleiding te uit te pluizen. ( lukt altijd uiteindelijk). Tot slot zou ik wat geduld hebben met de dingen die je probeert. Vaak duurt het idd een stuk langer voordat er een ritme is.Sterkte, hopelijk komen jullie snel tot wat rust.
 
Wij hebben de jongste ook ingebakerd. We waren begonnen met de Puckababy, maar hier was ze nog iets te vrij in. Toen zijn we met de Pacco begonnen werkte al een stuk beter en uiteindelijk prima. Te los werkte voor haar gewoon niet. Nou weet ik niet wat jullie gebruiken, maar misschien heb je er wat aan.

In het begin werd ze na 45 min wakker (slaapcyclus volgens Ria Blom) maar dan moet je haar er echt nog niet uithalen of bij haar gaan zitten. Maak gebruik van de tips die Ria geeft. 15 min kookwekker en ga stofzuigen zodat je het niet de hele tijd hoeft te horen, ik kon er ook niet tegen om haar te horen huilen, maar het is een periode waar je doorheen moet en het gaat echt over!! Op een gegeven moment worden de adempauzes steeds wat langer tussen het huilen. Je moet het gewoon zien als dat ze iets moeten leren en dat ik nu slapen.

In de weken die volgden ging het steeds beter, wel hielden we erg veel regelmaat en zo weinig mogelijk uitstapjes, die kwamen wel weer als ze in haar ritme was en goed sliep (nog steeds beperkt trouwens kinderen slapen het beste in hun eigen bedje naar mijn idee).

Het inbakeren hebben we tot ongeveer een half jaar gedaan, op het laatst afgebouwd door 1 arm los en verder.

Ik vond het boek van ria echt een uitkomst en heb er veel aan gehad, maar ook hier heb ik af en toe mijn eigen weg gevolgd, je kent je kindje zelf het beste en je moet er een goed gevoel bij hebben. En met z'n 2en kun je het vaak ook wat beter aan als je toch niet goed tegen het huilen kan.

Succes!
 
Je meisje is nog hartstikke jong! Probeer het inderdaad rustig en voorspelbaar te houden. Niet teveel dingen op 1 dag, maar ga na een slaapje een keertje wandelen. Probeer je kindje zoveel mogelijk op dezelfde plek te laten slapen zodat het herkenbaar is. En af en toe mag ze ook wel even huilen, sommige kinderen huilen nou eenmaal eventjes voordat ze in slaap vallen. Probeer ook goed te letten op de slaapsignalen, dus leg haar bij de eerste geeuw of wrijf in de ogen meteen op bed.
Echt, het wordt beter, maar de eerste maanden zijn gewoon pittig.
Succes!
Esk
 
Hallo Ramona,

Het lijkt erop of jouw kleine erg snel geprikkelt en ook overprikkelt raakt.
Ik zou ook adviseren het te laten bij maximaal 1 uitstapje per dag. Als er bezoek bij jullie thuis komt is dat ook een uitstapje.

Bij mijn eigen zoontje (inmiddels 4 maanden) kunnen we maar 1 keer per dag/1 keer per 2 dagen een 'uitstapje' doen. Hij raakt snel geprikkelt en is dan op geen enkele manier in slaap te krijgen, vooral overdag.
Gelukkig slaapt hij inmiddels wel 's nachts, meestal van 21:00 - 03:00 dan een voeding en dan van 04:00 tot 07:30. Inbakeren heeft bij ons ongeveer een maand gewerkt, daarna werd hij er juist meer overstuur van en sliep weer slechter. Wij hadden een 'swadle-me' slaapzakje.
Ze zijn er bij ons wel achtergekomen dat hij reflux heeft en mogelijke (voedsel)allergiën, dus ik weet niet of hij ook zonder medicatie en speciale voeding zo 'rustig' zou zijn als hij nu is.

Het is al gezegd denk ik, maar probeer alles rondom het slapen zo rustig en vast mogelijk te houden.

Wat hier helpt is het volgende ritme; grote lichten uit en gordijnen dicht, luier verschonen, (hier hadden we dan slaapzakje aandoen, maar inmiddels dus niet meer), voeden, boertje laten, even knuffelen, naar bedje brengen, bij het in bed leggen zeg ik precies wat ik doe.
'Mama gaat je in je bedje leggen, heel rustig gaan we naar beneden toe, hier is je bedje, nu liggen je billetjes en beentjes in bed, nu ook je rugje en hoofdje, nu gaan je dekentje over je heen, die gaan we instoppen aan de ene kant en aan de andere kant, nu krijg je een kusje van mama en dan gaan we slapen.'
Als hij tussendoor overstuur drijgt te worden zeg ik tegen hem: 'mama is bij je, alles is veilig'.
Dit klinkt misschien raar, maar het helpt hier heel erg om gewoon heel rustig en zachtjes tegen hem te praten bij het naar bed brengen, soms moet ik het wel 5 keer doen, maar dan slaapt hij wel.

Ik laat hem overigens ook wel eens huilen, toen hij 2 maanden was huilde hij 30-90 minuten voordat hij in slaap viel. In het begin ging ik telkens na 5 minuten erheen en hem geruststellen, maar dat werd uiteindelijk na 30 minuten, soms had hij nog een boertje of plotseling een vieze broek, bij het 30 minuten afwachten was hij rustiger en ging hij wel uiteindelijk slapen, bij het na 5 minuten terugkomen niet.

Alles wordt steeds beter, ook al lijkt het soms van niet. Hoe rustiger jij bent, hoe rustiger zij is, baby's voelen dat aan :)
Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Veel succes met de kleine!
Liefs, Marieke
 
Terug
Bovenaan