Na verstopping niet durven poepen

Zoals het onderwerp al zegt, mijn dochter heeft altijd een goede stoelgang gehad. Poepte keurig 1x per dag.
Sinds een tijdje gestopt met de fles die ze s avonds nog kreeg ivm stoppen met de luier s nachts, hierdoor kreeg ze te weinig drinken binnen en heeft ze tot 2x toe last gehad van verstopping (week niet poepen, harde ontlasting).
Drinken zijn we weer flink op gaan schroeven en eten gaat eigenlijk (qua vezels enzo) ook prima.
Maar nu is het weer raak.. ze heeft nu een week niet gepoept en ik merk aan alles dat ze moet, maar ze lijkt niet te durven.
Ik probeer haar positieve moed in te praten, we hebben al movicolon vd huisarts en ook al zetpil geprobeerd om eventuele pijn weg te nemen..
Iemand nog tips om haar te helpen?

Alvast bedankt!
 
Ik vond het zo zielig toen de mijne zo'n pijn had bij het poepen. Die is gelukkig wel door blijven poepen. 
Ik deed bij het verschonen rustig aan met de knietjes even rondjes draaien voor de darmbeweging of zachtjes over de buik wrijven. Of wat billencreme langs de anus voor een poepprikkel (of een zetpil geven). Voor de rest ervoor gezorgd dat ie vaak op de hurken gaat spelen. 

Eventueel een lepeltje olijfolie door het eten erbij?
 
Heb je al microlax geprobeerd? Dat werkt hier altijd echt supergoed, dan komt alles er meteen uit zonder pijn omdat het laatste gedeelte zacht wordt gemaakt. Bij ernstige verstopping misschien 2 nodig (hier nog nooit nodig geweest). Kun je gewoon kopen bij de kruidvat!
 
Ja echt zielig als dit gebeurd he, en zeer frustrerend voor ons omdat we niet echt kunnen helpen. Ik heb heel veel gehuild erom mag je best weten. Hier waren sommige trucs:
Pruimen eten, donker brood nooit wit, voorzichtig met zuivelproducten. Dit alles om de ontlasting zacht te houden zodat ze moeite zou hebben met ophouden. En klinkt gek maar chocomel laten drinken werkte hier ook als we op tijd waren. Precies op het juiste moment geven na het avondeten zodat de darmen flink hun best gingen doen en dan startte het wc drama ongeveer 10 min na het drinken van de chocomel. Maar dan was het er wel uit.

Verder deden wij soms laxeren als ze toch een paar dagen had geweigerd (uit angst voor de pijn waardoor ze júist harde poep kreeg, vicieuze cirkel…) en inderdaad zetpillen enz. Warme douche, buiten wandelen en ook een kietel wedstrijd wilde wel eens het op gang brengen. Helaas hebben we zelfs een tijdje terug moeten vallen op luiers. Want ze probeerde zo erg tegen te houden dat ze vaak ongelukjes in de onderbroek had. Heel langzaam ging het steeds beter. Want met al die trucs was de poep wel zacht. En als we haar de zetpil gaven en half uur later motiveerden naar de wc te gaan ging het van week niet poepen naar 3 dagen tegen houden naar om de dag en nu elke dag ?

We zijn er na dik 1,5 jaar met heel veel moeite eindelijk uitgekomen dus. En nu is ze elke dag trots als haar poepie eruit is. Gelukkig is er geen blijvende schade aangericht gezien er soms echt harde betonblokken van een diameter daar zeg je U tegen uitkwamen ? ik wens jullie echt alle geluk en hopelijk een stuk minder drama dat het snel weer goed gaat ?
 
Wat sneu he. Wij hebben hier met onze dochter ook veel last van gehad. Doordat we een paar keer Microlax moesten gebruiken kreeg ze ook angst om te poepen en hield ze het juist op. Ik heb nu laxeersiroop en van die zakjes poeder en dan blijft het dun. Zodra we hier mee minderen zit ze weer verstopt. Dus ik blijf het voorlopig nog even geven.
 
Terug
Bovenaan