Naar bed gaan drama

Onze lieve kleine jongen is erg ondernemend en actief.
Hij wil savonds ook heel graag naar bed want dat vind hij ook een groot spel lijkt het.
Eerder brachten wij hem samen naar bed maar daardoor zag hij het helemaal als een pretpakket.
Hij gaat om 19 uur naar bed. In bed mag hij kiezen welk boekje hij gaat lezen. Een boekje voorlezen heeft hij totaal geen geduld voor. Na het boekje stoppen wij hem in vragen of hij een leuke dag heeft gehad en dan geven wij een kus en gaan van de kamer.
Dat is ons ritueel.

Alleen nu komt toch echt de realiteit. Tijdens het lezen van het boekje gaat hij al
een aantal staan. Wij waarschuwen 2 keer en als hij dan weer gaat staan gaat het boekje weg. Als het boekje uit is begint het uitdagen. Hij wil niet gaan liggen, gaat dan snel
aan het einde van het bed liggen met de benen omhoog. We vragen het hem 2 keer en als hij dan niet goed wil gaan liggen onder de deken wensen we hem een fijne nacht en gaan van de kamer. Dan breekt de paniek uit want dat wil hij toch ook niet. We laten hem dan even een minuut of 2 huilen voor we terug komen. Als we hem getroost hebben en dan willen instoppen begint het overnieuw. Meestal leg ik hem dan zelf goed neer maar soms huilt hij dan zo intens dat mijn moeder hart breekt. Ik voel mij dan zo verdrietig.
Als hij eenmaal goed ligt met zijn knuffel is het ook weer klaar met zijn verdriet.
Meestal gaat hij dan nog wel een half uur kletsen voor hij echt gaat slapen.

Heeft iemand tips hoe ik het naar bed brengen rustiger kan laten verlopen?
Ik word er zo verdrietig van.
 
Geen tips, want wij hebben momenteel hetzelfde met onze peuter. Wij laten hem meestal wel even huilen, want als we hem komen troosten gaat hij daarna nog harder huilen. Dus ik volg even mee.
 
Helpt het als je niet reageert op het gaan staan. Mijn peuter luistert in de ondersteboven en achterstevoren naar de verhaaltjes. Ik spreek hem daar niet op aan, behalve als hij gevaarlijke streken uithaalt. Hij hoeft van mij ook niet precies te liggen als hij naar bed gaat. Hij zit vaak nog met een boekje in bed. Ik dek hem dan later als hij slaapt goed toe. Hij sliep tot voor kort overigens in een slaapzak en toen had hij helemaal geen deken, dus was instoppen ook geen probleem.
 
Wij zitten in precies dezelfde fase (zoontje is nu 2 jaar en een maand). We hebben ons ritueel nu wat aangepast, o.a. ook omdat we een baby van 8 maanden hebben. We lezen nu in de woonkamer een boekje, dan kan hij nog koprollen maken terwijl hij aan het "luisteren" is. Vervolgens gaan we tandenpoetsen en daarna direct naar bed. Dus we blijven niet meer in zijn kamer hangen. Er is nog steeds wat gedoe en gemiep maar over het algemeen slaapt hij binnen 5 minuten. Op de dagen van de kinderopvang duurt het iets langer, dan brabbelt hij hele verhalen tegen zijn knuffels maar valt gewoon vanzelf in slaap. Het heeft dus voor ons goed geholpen zelf zo kort mogelijk in zijn slaapkamer te zijn. 
 
Hoe oud is ie? Slaapt smiddags niet meer? Ik zou idd wat iemand anders hier voorstelt ook proberen het avondritueel beneden te doen incl. boekje en tandenpoetsen en hem dan wat vrijer te laten. Ons zoontje (over een maand 3) wil dan vaak in de bank staan ipv zitten (het verschilt per keer), en dat is prima tenzij ie idd gevaarlijke dingen gaat doen of echt te wild wordt. Ondersteboven naar een verhaal luisteren mag ook.

Miss daarnaast ook andere soorten boekjes proberen? Met stofjes, uitvouwflapjes etc. M.a.w. samen wat actiever proberen voor te lezen, vragen stellen, interactief. Met beweging erbij is ook leuk.

En dan naar boven na het tandenpoetsen en boven is het hier echt een vast kort ritueeltje (verschilt per persoon hier, ik zing altijd een paar korte kinderliedjes en herhaal wat lieve woorden en mijn man vertelt een bepaald verhaaltje) en dan lekker slapen, laat t nooit langer duren dan ongeveer 15min max, vaak tussen de 5-10min. ?

Zou dat eens uitproberen, en dan ook een aantal weken. Zodat het meer bed = slapen wordt. Verder klinkt het alsof je m miss beter 15min later naar bed zou kunnen brengen ? als ie standaard pas 30min na weggaan slaapt.
 
Terug
Bovenaan