Naar bed gaan

Zijn net tweejarige kindjes al in staat om smoesjes te gebruiken? Het naar bed gaan is bij mijn peuter een drama Savonds. De ene keer wil ze drinken de andere keer zegt ze dat ze gepoept heeft terwijl dat niet zo is. Ik vraag me af zijn dit smoesjes of denkt ze dan werkelijk dat ze gepoept heeft. Zijn dit smoesjes of heeft ze echt zin in drinken.
 
Mijn dochter van 2,5 kan met een stalen gezicht zeggen ‘papa al schone luier gedaan!’ terwijl ze met een schijtbroek voor me staat. Rond haar tweede had ze ook een tijd dat ze echt smoesjes bedacht, zeker rond bedtijd (honger, dorst, ‘ik moet op de wc’ ze is niet zindelijk), dus ik zou Ja zeggen… Sterkte;)
 
Ik denk zeker van wel! Ik heb er hier één die van het weekend 2 is geworden. Al een paar oaar weken drama met slapen overdag en savonds. Ze wil eerst nog hiermee spelen en dan daarmee. En dan nog een boekje en nog één en nog één, en dan moet papa nog even komen en dan mama.. ?
Koningin tijdrekken.. Ze is verbaal ook wel sterk voor haar leeftijd. Maar dit doet ze toch echt wel bewust volgens mij.
 
Ja hoor hier ook zo één... ik heb nog geen pilletje gehad, ik moet nog het krukje opruimen, ik wil nog de spiegel poetsen, ik heb nog geen koekje gehad, ik wil nog een kus van papa, ik ben m'n roze speen kwijt, etc...

Of het echt al bewust smoesjes zijn weet ik niet, maar het is sowieso tijd rekken en dingen verzinnen om nog even niet naar bed te hoeven..
 
Ik vraag me af of ze het bewust doen om tijd te rekken of dat ze gewoon echt in hun hoofd hebben dat die dingen nog moeten gebeuren voordat ze naar bed "kunnen" omdat het ineens zo belangrijk is in die peuterogen. En dan is de insteek dus niet "tijd rekken" maar zorgen dat de boel achtergelaten wordt zoals dat "hoort".
Omdat kindjes op deze leeftijd nog niet echt hun behoefte kunnen uitstellen en het begrip morgen nog niet echt concreet is. Met naar bed gaan eindigt de dag en eigenlijk alles dus kun je maar beter zorgen dat je echt helemaal klaar bent met alles ?
 
Geen idee die van ons wilt altijd de fles Standaart dus denk niet dat smoes is is automatisch daarnaast is het mama bed doen en moet papa komen dit laten wij toe omdat ik altijd hem naar bed moest doen papa mocht niet dus wij Juigen het wel toe dat die dan zegt papa als die daarna zegt mama kom ik naar boven en zeg ik laaste x mama komt ogen dicht slapen en dat werkt wel.
 
Mijn oudste was 2 jaar en 3 maanden ongeveer toen dat "feest" begon. Vanalles bedenken om maar niet te hoeven slapen. Als ik alleen thuis was dan ging het naar bed gaan redelijk, maar als papa thuis was was het drama. Ze wist dat ze bij papa meer voor elkaar kreeg. Huilen, schreeuwen, in ons bed een filmpje willen kijken, drinken enz.

Eerst gingen we er in mee, maar na 2 weken was ik er zo klaar mee dat we begonnen met een strak ritueel en daar weken we niet vanaf. Ik bracht haar voortaan naar bed, papa bleef beneden en kwam ook echt niet naar boven. Dan deed ik alles in een vaste volgorde en ik zei ook steeds wat er ging gebeuren. Uiteindelijk gaf ik haar een laatste kus en dan ging ik en kwam ook niet meteen terug als ze riep.

Wat bij ons wel heeft geholpen om haar wat rustiger in slaap te laten komen is een voorleesboekje zachtjes aanzetten als ze moet slapen. Die stel ik dan in op 30 minuten. Dan slaapt ze meestal binnen 15 minuten zonder dat ik erheen moet.
 
Terug
Bovenaan