Naar creche + peuterspeelzaal???

Dag moeders,

Onze oudste dochter wordt begin maart 2 jaar. Zij gaat twee dagen naar de creche, en mijn moeder past een dag op haar. Ik weet dat als ze twee wordt, ze twee ochtenden naar de peuterspeelzaal mag. Maar heeft dit wel toegevoegde waarde als ze toch al met kindertjes leert om te gaan en in groepsverband leert spelen op de creche?! Is de peuterspeelzaal niet meer bedoeld voor kindertjes die níet naar de creche gaan?

Onlangs vertelde iemand mij dat het voor zo'n kleintje te druk kan zijn: én naar de creche, én naar de peuterspeelzaal én een dagje naar oma.

P.S. Ik zou haar dan uiteraard wel naar de peuterspeelzaal doen op ochtenden dat ze normaal naar de creche zou gaan; ik wil m'n kleine meisje natuurlijk niet nu al te veel missen!!!

Wie heeft ervaring of advies?

Groetjes,
Kaar
 
Hoi
Mijn meiden gaan 2 dagen per week naar het Kinderdagverblijf en hebben het hier prima naar hun zin. Ik heb ze niet ook nog naar een peuterspeelzaal gedaan, zie de toegevoegde waarde er niet van in. Alles wat ze daar leren/doen , gebeurt ook op het KDV. Het enige verschil is dat ze op het KDV een hele dag zijn en daar ook eten en slapen.   Bovendien moeten ze bij een overstap weer opnieuw wennen aan andere juffen en kindjes.
groetjes
Melanie
 
Hoi
Mijn dochtertje is 2,5 jaar en gaat ook 2 dagen naar de creche en 1 dag naar oma.
Ik heb ook de beslissing genomen om haar (nog) niet naar de peuterspeelzaal te laten gaan.
Dat zou betekenen dat ik haar op mijn 2 vrije dagen ook nog weer moet wegbrengen.
No way!!
Ik ga hier wel aan beginnen vlak voordat ze naar school gaat, want dan kan ze een beetje wennen aan het aantal dagen dat ze naar school gaat. En dan is ze er ook wel aan toe denk ik. Nu heeft ze nog oudere kindjes op de creche om mee te spelen, als ze iets ouder wordt niet, en ze vind het wel heel leuk om met oudere kindjes te spelen. Daar kunnen ze zich weer aan optrekken.

Groetjes Vilies
 
Thijs is nu 3 jaar en gaat sinds ie 3 maanden is 2x in de week naar een oppas waar nog meer kindjes zijn. Daar leert ie dus wel om te spelen en te delen met andere kinderen. Sinds een maandje gaat ie echter ook nog een ochtendje (ik ben dan gewoon thuis) naar de peuterspeelzaal. Dit omdat ik het een goede voorbereiding vind op de groep 1 straks. Op de psz is wat meer structuur dan bij de oppas thuis. Eerst wordt er bijv. met z'n allen geverfd en dan is het de bedoeling dat iedereen hier aan meedoet en niet na 3 min. al weer in de bouwhoek zit....dat deed Thijs dus wel de 1e keer dat ie daar was. En als ze in de kring gaan om te zingen of fruit te eten, moet ook iedereen dat doen op dat moment. Dat moet straks op school ook allemaal.....
Sinds 3 maanden hebben we nog een kleine erbij en nu heb ik dus 1 ochtend per week met Marijn samen als Thijs naar de psz is. Voor hem goed en voor mij en Marijn ook.....

Kun je je dochter niet 1 ochtendje doen als je 2 te veel vindt???

Succes, Patricia
 
Hoi,

Ik ben me nu toevallig ook aan het oriënteren op psz - creche. Onze 3 jongens gaan (gingen) naar de creche. De oudste is niet naar de psz geweest omdat ik ook meende dat de psz geen toegevoegde waarde had boven de creche. Onze jongste 2 gaan nu nog 1 hele en een halve dag naar de creche. Ik werk nu niet meer en ben me gaan oriënteren op de psz, ook omdat de creche erg duur is . De psz kost 35 Euro per maand per kind voor 2 dagdelen per week. Je weet zelf wat de creche kost dus .....
Ik denk dat wij de creche opzeggen en ze naar de psz doen; volgens mij doen ze er hetzelfde en ik denk dat ze door er 2 dagdelen heen te gaan idd worden voorbereid op de echte school.
Als ik nog zou werken had ik ze op de creche gehouden omdat het anders nogal lastig wordt met brengen en halen.

Groeten Natasja

 
hallo

Mijn dochter gaat 2 ochtenden naar de psz en 3 dagen naar de oppas
De ochtenden als zei op de psz zit ben ik vrij en gebruik ik deze om hier in huis wat te doen zodat als ze thuis komt ik haar alle aandacht kan geven.
Een paar weken geleden hadden we ouderavond op de psz en kregen we te horen wat ze daar doen.
Het is een voorbereiding naar de kleuterschool vooral als ze 3 jaar zijn.Ze werken ook via een leer systeem wat landelijk is vastgesteld voor de psz.
De psz staat ook in verbinding met het consultatie bureau en andere instanties dit houd in dat ze op de psz al kunnen zien hoe gaat het met het kind of   ze goed mee kunnen komen en dat ze geen problemen krijgen op de kleuterschool met leren.
Toevallig zit er bij mijn dochter op de psz een ventje die dus een achterstand heeft. Ze hebben hem in de gaten gehouden en hij heeft testen gehad met als gevolg dat als hij hier naar de kleuterschool zou gaan hij daar niet lang zit.
Als hij straks 4 is gaat hij naar een speciale school waar ze langzamer leren dan op de gewone kleuterschool.Voor hem is dit goed dat ze daar dus nu al achter zijn gekomen want zeg nu zelf als hij een half jaartje op school zit en dan weer naar een andere school moet is ook niet leuk voor hem om bij allemaal vreemde te komen.
Nog een rede dat ik voor de psz heb gekozen is dat mijn dochter al allemaal vriendinnetjes heeft op de psz waar ze straks ook weer mee op de kleuterschool zit.
Straks na de zomervakantie gaat ze over naar de kleuterschool maar voor haar is dat dan niet vreemd ze heeft al een hoop kinderen die ze kent en het eigenlijk een normaal iets is voor haar.
Zelf gaat ze er dan ook met veel plezier naar de psz en je hoord dan ook veel verhalen van haar wat ze allemaal gedaan heeft.Vergeleken met een jaar geleden op de psz is ze echt veranderd.In het begin kreeg ik verhalen van de juffen te horen   dat sanne veel andere kindjes peste met spullen afpakken, maar nu niet meer en is ze het lievelingetje van de klas die alles graag voordoet aan andere.
ze zijn nu met het thema lichaam bezig en ze hebben een spiegel en voetjes gemaakt.
ook zijn ze bezig met hoe zie je eruit en welke haren heb je staarten stekels enz.
ja ik ben heel tevreden met de psz en   de tweede(zijn we mee bezig)zou ik ook weer naar de psz doen.

groetjes   evelien

 
Terug
Bovenaan