naar de gynecoloog

A

Anoniem

Guest
Lieve meiden,
Helaas ben ik na 47 dagen toch weer ongesteld geworden.
We zijn nu meer dan een jaar bezig om zwanger te worden.
We gaan nu binnenkort naar de huisarts om een verwijzing te vragen voor de gynecoloog.
Weet iemand misschien hoe dat in z'n werk gaat?
Welke onderzoeken je krijgt, of het vervelend is, of er lange wachtlijsten zijn enz.
Wie wil mij er iets over vertellen?
Alvast bedankt he?
Liefs

hoi Mariken,

Je bent welkom op het andere forum(als het langer duurt), daar weten de meiden alles van ondezoeken ed. Bij ons werd mijn man eerst getest en aangezien dat meteen slecht was werd hij doorgestuurd naar de uroloog. Sommige vrouwen krijgen meteen een echo of moeten bloed prikken. Het scheelt enorm per huisarts!

Succes!
M

Ik heb het ook meegemaakt.

Er zijn wel wachtlijsten, hangt er ook van af welke stad je woont en welke ziekenhuis
wat er gaat gebeuren

je krijgt een intake gesprek
vragen over familie geschiedenis.
als je voor de eerste zwangerschap gaat, hoe lang je bezig bent.
ze stellen ook vragen aan je partner

je krijgt een vaginale echo
het is niet prettig, maar iedereen ervaart het anders, en de eerste keer kun je beter met je partner gaan.

tip: als je wordt onderzocht, kun je het best met je billen, liggend tegen de bank aan
duwen
dus je bibs drukken tegen de matras  op het bed
soms vinden zij de oorzaak geijk, ze gaan kijken naar je eierstokken, eicellen, baarmoedereen baarmoedermond. soms vinden zij niets
ze nemen ook wat bloed af.

je partner moet sperma inleveren, dit gaan zij onderzoeken. als dit goed is, krijg je partner geen onderzoeken meer, misschien bloed onderzoeken

tip:het klinkt heel gemakkelijk dat ik dit zeg, maar je heb er wel baat bij
je moet proberen, niet zoveel met zwanger worden bezig te zijn.
want de grootste oorzaak, van niet zwanger worden, is stres
ik hoop dat je hier wat aan heb

als je nog vragen heb, hoor ik het wel
oke

groeten nathalie

Hoii,

Ik loop ook bij de gyn. En het eerste onderzoek viel bij mij reuze mee. Maar dat is bij iedereen natuurlijk anders.
Je krijgt een intakegesprek en daarna werd ik meteen onderzocht. Je krijgt dan een inwendige echo en kijken ze of daar alles "goed"is. Mijn vriend werd ook meteen onderzocht en voelde ze of zijn zaadleiders wel goed openstonden, ook moest hij zaad inleveren. Dit was bij ons gelukkig allemaal goed.
Daarna hebben we nog een cylusonderzoek gehad en dan moet je vanaf de 8ste dag naar het zh om te kijken of er al een eitje groeit. Als dit zo is dan moet je om de dag terug komen en kijken ze wanneer het is gesprongen. Dit is dus een kans om zwanger te raken omdat je het dan op het juiste moment kan doen. Bij ons is dit helaas niet gelukt dus gaan we nu verder in de medische molen.
Wij hebben gevraagd hoeveel stress ermee te maken kan hebben als je zwanger wilt worden, onze gyn zegt dat als je stress hebt maar ondertussen wel regelmatig gemeenschap hebt het niet heel erg hoeft te zijn. Maar beter is natuurlijk om te proberen te ontspannen.
Ga iets leuks doen samen, weekendje weg, vakantie.

Ik wens je heel veel succes de eerste keer.

Liefs Natasja

Hoi Marieke,
Wat balen dat je weer ongesteld bent geworden zeg!!! Shit!!
Op zich een goede zet om eens naar de gyn. te gaan, al hoeft er natuurlijk niets aan de hand te zijn. Wij zijn in jan. voor 't eerst bij de gyn geweest. we waren toen nog geen jaar bezig, maar ik ben bekend met herhaalde miskramen.

Het eerste wat ze bij mij onderzochten waren mijn hormonen (bloedonderzoek), hieraan kunnen ze zien of je ovuleerd en of er genoeg hormonen worden geproduceerd om je baarmoederslijmvlies klaar te maken voor een eventuele zwangerschap.
Bij de eerste afspraak werd een uitstrijkje gemaakt en gekeken of er een eitje aan het rijpen was, mbv een inwendige echo.  Dit eitje wordt dan een aantal dagen 'gevolgd' tot het springt. Dan volgt er weer bloedonderzoek, één week na je eisprong.
De tweede maand moesten we terug komen voor een samenlevingstest, dan moet je de avond van te voren gemeenschap hebben, de ochtend erna wordt gekeken of er nog levende zaadcellen aanwezig zijn. Het kan namelijk zo zijn dat je slijmvlies te zuur of te basisch is waardoor de zaadcellen niet overleven. Dit probleem is makkelijk op te lossen.
Ondertussen werd ook het sperma van mijn man nagekeken.
Half april hebben ze nog een hsg gemaakt, dit om te kijken of je eileiders open zijn. Voordeel van het onderzoek is dat een aantal maanden erna je een verhoogde kans hebt op een zwangerschap.

Wat een lang verhaal hé!
Maar..al met al is het heel goed te doen. De onderzoeken zijn muv de hsg vrijwel pijnloos. Alleen de hsg is minder prettig, maar voor een heel goed doel.
Als je nog wat wilt weten hoor ik 't wel.
Het heeft mij enorm gerustgesteld toen ik voortaan bij de gyn kwam, ik had echt het idee nu gebeurt er tenminste iets.

Heel veel sucses,
Liefs Anne

Terug
Bovenaan