naar de huisarts

Sinds gister weet ik dat ik zwanger ben. We gaan met een paar dagen op vakantie, dus ik wil na de vakantie naar de huisarts. Maar ik zit even met een dilemma. Normaal gesproken stuurt de huisarts je natuurlijk naar de verloskundige, maar mijn moeder heeft 2 vreselijke bevallingen gehad en heeft toendertijd zowel haar huisarts als de gyneacoloog haar gezegd dat als haar dochter ooit zwanger mocht raken, dat het dan verstandig is naar een gyneacoloog te gaan.
Ergens verwacht ik dat mijn huisarts zal zeggen: Ga eerst maar naar de verloskundige en die kan wel bepalen of je doorgestuurd moet worden, of er is sinds die tijd zo veel veranderd, ga eerst maar naar de verloskundige.
Ik kan me dit best wel voorstellen, maar twijfel nu of ik toch het advies van mijn moeder moet opvolgen en zowieso min of meer moet eisen naar een gyneacoloog te willen.

Heeft iemand een advies voor mij?
 
Als alleen de bevallingen vreselijk waren,kun je toch gewoon je controles bij de verloskundige laten doen en bevallen in het ziekenhuis? Als het daar lastig gaat zijn er altijd doktoren in de buurt.
 
Hoi MJ,
Vraag eerst eens aan je moeder wat er precies misging. In geval van ernstige medische afwjkingen is het de gynaecoloog, die bepaald of je bij een VK mag bevallen en niet andersom. Of je nu via je huisarts naar de gyn verwezen wordt, of door een VK maakt in principe niet uit.
Wat je wel moet bedenken is of je inderdaad je hele zwangerschap ook door de gyn wilt laten begeleiden ipv door een VK. Een ziekenhuis heeft vaak langere reistijden, langer wachten in de wachtkamer, het zijn bijna altijd (ook) assistenten die naar je kijken. Het kan dan prettig zijn om de gyn te vragen of je tot je bevalling wel naar de VK in je eigen buurt mag.
Ik heb zelf na onderzoek van de gyn toestemming gekregen mijn zwangerschapscontroles in de VKpraktijk (5 minuten fietsen, lekker kleinschalig, cursussen worden er ook gegeven) te laten doen, maar bij mijn bevalling moet ik meteen (dat is dus zo'n beetje bij de eerste wee) naar het ziekenhuis.


Succes,
michelle.
 
Ga niet naar je huisarts maar direct naar je verloskundige.Een test wijst al uit dat je zwanger bent en bij 3 maanden ga je voor het eerst naar de verloskundige.
Allemaal dubbel werk als je naar je huisarts gaat.Bij je verloskundige geven ze je wel raad om eventueel naar een gyneacoloog te gaan.
 
Ik kon zonder tussenkomst van de dokter naar de VK. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat de arts en de gyn. naar aanleiding van haar moelijke bevallingen jou naar de gyn zou moeten sturen. De eerste bevalling van mijn moeder duurde 24 uur, die van mij was in drie uurtjes gepiept! Ik zou direct naar de VK en haar advies vragen. Je moet natuurlijk rekening houden met het feit dat die adviezen ook een beetje achterhaald (kunnen) zijn.
Weet natuurlijk het fijne er niet van, dus kan er ook helemaal naast zitten. Succes in ieder geval!!!
 
Volgens mij kunnen ze nu nog helemaal neit zeggen hoe jou bevalling zal gaan zijn. Iedere bevalling is anders die van jou kan wel heel makkelijk zijn.

En inderdaad wat Anoniem voor mij al zegt als het alleen de bevalling was dan kun je voor controles net zo goed naar de verloskunidge. Als het dan straks zo ver is zullen ze je misschien wel doorsturen maar tegen woordig is er een hoop veranderd hoor dus misschien is die gynecoloog voor jou wel helemaal niet nodig
 
Bij mijn familie heerst hoge bloeddruk. voor dat ik zwanger was ben ik naar de huisarts gegaan en die gaf aan dat als medische redenen zou zijn dat de vk je naar de gynecoloog zouden sturen. Mijn bloeddruk was stijgende en is sinds het laatste bezoek gezakt. Niets aan de hand dus. Wacht het af en kijk hoe het gaat lopen. geniet van de zwangerschap.
 
Terug
Bovenaan