naar de orthoptist

Hoi allemaal,

Zijn er ook mama's en papa's die een kindje hebben die naar de orthoptist is geweest?

Mijn zoontje is nu 2 jr en 4 mnd en aanstaande dinsdag gaan we naar de orthoptist. We zijn doorverwezen door de oogarts.
De oogstand van Binck staat niet goed en waarschijnlijk ziet hij weinig met dit oog.
Nu gaan ze dinsdag zijn oog druppelen en hierna de brilafwijking opmeten.

Zelf zijn wij goed voorbereid en maandag ga ik Binck ook voorbereiden, maar mijn vraag is: hoe heeft jullie uk dit beleefd en hoe was het resultaat nadien?

Ons is al vertelt dat hij zeer waarschijnlijk een bril krijgt en dat zijn goede oog wordt afgeplakt!!! Hoe gaan ze hier mee om?

Reacties zijn heel erg welkom.

Groetjes van mamabinck.
 
hoi,

onze zoon is 3 jaar. nivo is hij 1,5 jaar.
het is elke keer weer drama daarzo. hij werkt niet mee en daarom is de oogmeting niet altijdt even nauwkeurig. wij kunnen hem ook niet uit leggen wat er gaat gebeuren en wat hij moet doen. dat is best lastig voor hem en ons.
maar voorlopig zitten we daar nog wel dus elke keer wordt het weer bekeken.

misschien reageert jou kindje weer heel anders als de mijne.
ze doen het heel goed hoor met kinderen ze zijn het echt gewend.
wat is zijn afwijking?
mijn zoontje is scheel en 1 oog trekt helemaal weg. en hij heeft waarschijnlijk albinisme.

succes ben benieuwd hoe het was.

groetjes
 
hoi hoi,

Bedankt voor je reactie.
Fijn om te horen dat de omgang met kinderen goed is bij de orthopist.
Ik had zelf niet anders verwacht maar het is altijd fijn om dit ook te horen van derden.

Heeft jou kleintje nu ook een brilletje of pleister?
Geven ze jullie geen tips hoe je toch je kleine ventje goed kan voorbereiden hierop?
Met hun ervaring kunnen ze jullie hier toch ook in helpen, want als het iedere keer weer uitloopt op drama is natuurlijk ook niet echt bevorderlijk.

Ik laat je morgenavond wel even weten hoe het is afgelopen.

Ik ben zelf heel benieuwd en ook wel zenuwachtig hoe dit afloopt.

Groetjes van mamabinck.
 
Hallo,
Ik ben al bij de oogarts en orthoptiste sinds onze zoon een baby was van 3 a 4 maanden en nu is hij 2 jaar oud. Reden was dat de arts op het consultatiebureau zijn oogstand en volggedrag niet vertrouwde. Zo ongeveer elke vier maanden gaan we erheen. Altijd naar de orthoptiste en soms ook naar de oogarts (komende maand toevallig ook weer). Elk bezoek verloopt prima. Als baby kreeg hij oogklemmen ivm de druppels en dat was heel naar - vooral voor mij!. Maar verder is er nooit een traan gevallen. Ze pakken het zo leuk aan met poppetjes en frutseltjes. Bovendien werken ze heel snel, ze zien meestal  vlot wat ze willen zien. Tot nog toe wijst bij mijn zoon nog niets op een grote afwijking. Wel  blijft de kans wat groter dat hij een lui oog ontwikkelt, omdat zijn ene oog zich in wisselende mate anders 'gedraagt' dan het andere oog. Als je daar op tijd bij bent is het prima te behandelen met afplakken e.d. Daarom moeten we er ook zo vaak heen, en ik vind dat ook een prettig idee.  Succes ermee!  
 
hoi meiden,

Vanmiddag dus bij de orthoptist geweest met ons kleine ventje. Ik had Binck vanochtend al voorbereid op wat er komen zou en vanmiddag voor we weggingen wist hij het nog precies. Vind ik op zich al knap voor een mannetje van nog maar 2 jaar.

Het viel ontzettend mee en Binck werkte goed mee. Na een aantal onderzoekjes kreeg hij druppeltjes in zijn oogjes en toen was het een half uur afwachten. Hij vond dit geen enkel probleem en hield zich groot. Goed he! Hierna werd zijn brilafwijking gemeten en daarna keek de orthoptist nog even naar zijn oogjes.

Het komt erop neer dat Binck geen brilafwijking heeft en dat hij diepte, afstand en dichtbij goed ziet!!! Fantastisch nieuws voor ons drietjes. Zijn linkeroogje daarentegen staat omhoog en iets naar binnen. De orthoptist wil dit in de gaten houden en daarom moeten wij over 3 maanden terugkomen. Het kan zijn dat Binck dit zelf nog corrigeert maar is dit niet het geval dan zal er een kleine ingreep plaatsvinden zodat zijn oogje recht komt te staan.

We wachten rustig af en kijken over 3 maanden weer verder.

Hoe gaat het nu met jullie kleintjes?  Nog nieuws/ontwikkelingen bij jullie?

Groetjes mamabinck.
 
hallo mamabinck,

onze dochter was net 3 toen (ze is nu 3,5)  we te horen kregen dat ze een bril moest.
wij hadden al veel vaker aangekaard dat ze met haar linker oog wat scheel zag, vooral als ze moe was en we dachten zelf aan een lui oog.
met 3 jaar kreeg ze op het consultatie buro een oogtest en zakte als een baksteen! en wij hadden nooit iets gemerkt.
dus doorverzwezen naar het ziekenhuis. daar bleek dat ze met haar linker oog -4 nodig had en met haar rechter + 1.25.
we schrokken erg want we snapen niet waarom we dit nooit ontdekt hadden.
maar ze heeft nu dus een bril, een hele leuke, staat haar schattig en ze heeft er tottaal geen moeite mee.
8 febr. moeten we weer naar het ziekenhuis voor controle, ze moet iedere 4 maanden haar ogen laten meten met idd druppeltjes.
ze vind het maar wat stoer al die aandacht en doktoren.
en heeft er geen enkel probleem mee.
toen ze haar bril moest hebben heb ik een boek gekocht over een eendje dat een bril krijgt om zo alles uit te leggen.
we hebben dus mazzel gehad dat ze het zo makkelijk oppikt.

conny
 
hoi conny,

wat fantastisch om te lezen hoe je dochtertje hiermee omgaat. En wat zal het een schok voor jullie zijn geweest toen jullie te horen kregen hoe het met haar oogjes ging.

Ik vind het ook heel stoer dat ze het brilletje zo accepteerd. Knap hoor, meissie.

Voor ons is het nog afwachten hoe het verdergaat met Binck. Gelukkig kunnen we over drie maanden terugkomen en blijven ze zijn oogje goed in de gaten houden.

Kan je misschien even doormailen hoe het boekje heet en van welke auteur dit is?

Groetjes mamabinck.
 
Terug
Bovenaan