naar de verloskundige

Over 2 weken ben ik 8 weken zwanger en ga ik voor het eerst naar de verloskundige (eerst kon je altijd pas rond de 12 weken gaan, maar nu is dat al met 8).
En ik vraag me af wat we daar precies gaan doen en met de hoeveelste week je nog een keer gaat???

groetjes
 
Hoi, het eerste bezoek bestond bij mij vooral uit praten. De vk vraagt naar evt ziektes in de familie, leefgewoontes, medicijngebruik, menstruatiecyclus, eerste dag laatste mesntruatie, etc. Ze zal je gewicht checken en evt proberen naar het hartje van je kindje te luisteren maar die zal je nog niet kunnen horen. Met 12 weken wel hoor. Daarna moest ik na zes weken terugkomen. Zit nu op om de vier weken terugkomen, straks wordt dat om de drie weken, dan twee en dan elke week op het laatst. Tijdens elk bezoek wordt ook je hartslag gecontroleerd. Denk erom dat je vraagt om een zwangerschapsverklaring want die wil je werkgever hebben. Verder zal de vk vragen of je al weet of je thuis wilt bevallen of ik in het ziekenhuis. Of dit je eerste zwangerschap is.
Tsja dat is wat ik voor nu kan bedenken. Hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes! En gefeliciteerd! En genieten!

Brenda (20+5wk)
 
Hoi. Bij mij was het eerste bezoek ook na 8 weken. Ik heb toen een echo gehad maar dit was omdat ik daarvoor een miskraam heb gehad. De 2e keer moest ik met 12 weken terugkomen en toen hebben ze vanalles gevraagd over evt. ziektes in de familie, leeftgewoontes en alles wat hierboven ook al staat.

Bij ons is het gewoon dat je met 12 weken dan ook een echo krijgt om te zien hoe lang je precies zwanger bent. Dit is dan helaas de enige echo die je bij ons krijgt of er moet iets aan de hand zijn. Daarna kom je om de 4 weken terug en dan controleren ze je bloeddruk, gewicht, urine, het ijzergehalte in je bloed en natuurlijk je buik en de hartslag van de baby. Na 20 weken ga je om de 3 weken dan om de 2 en dan iedere week.

Bij de 12 weken wordt bij ons ook bloed afgenomen om je bloedgroep vast te stellen en om te kijken of je HIV besmet bent of andere SOA hebt.

Ik heb wel begrepen dat het niet overal hetzelfde gaat dus laat het lekker op je afkomen. Geniet van je zwangerschap en laat een pretecho maken als je kunt bij 20 weken ongeveer. Heb ik gisteren ook laten doen. Dan nemen ze echt de tijd voor je en krijg je mooie plaatjes en een videoband of DVD mee. Kost wel wat maar is de moeite waard.

Groetjes,
Beertje 20 weken en 3 dagen.
 
Ohhh wat spannend zeg, ik kan haast niet wachten tot ik naar de verloskundige mag...
Het is ook nog zo pril... Ik weet wel dat ik zwanger ben, maar ik besef het nog niet... mijn buik is nog altijd even plat :) Maar dat zal in de loop der tijd wel veranderen!!!
Ik wens iedereen een goede zwangerscahp toe en gezonde kindjes!!!
 
Terug
Bovenaan