Naar school in het dorp of een dorp verderop?

<p>Hallo allemaal,</p><p>Wij wonen in een gezellig dorp waar mijn man en ik beide erg actief zijn binnen de activiteitencommissie. Wij helpen graag overal een handje mee en kennen veel gezinnen in het dorp. Een logische stap zal zijn om onze dochter in ons dorp op school te doen. Nu mijn dochter bijna 4 is twijfel ik echter al een tijdje over de dorpsschool. Drie km verderop naast het huis van oma zit een hele fijne school waar ook nichtjes en neefjes op zitten. Ik vind het moeilijk om te kiezen. De dorpsschool heeft steeds veel wisseling van leerkrachten en er gaan vaak kinderen over naar een andere school. Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere ouders die hun kind buiten het dorp op school geplaatst hebben? </p>
 
Ik zou de scholen gaan vergelijken en de beste kiezen en niet de vraag op n forum zetten waar mensen de school, het dorp en de kinderen niet kennen..
 
Ervaringen van anderen over andere scholen en dorpen zijn niet te vergelijken, vandaar mijn reactie ;-) succes met de keuze
 
Voor het kind is het veel prettiger lekker een school in de buurt te hebben. Ze hebben dan vriendjes ook in de buurt waar ze na school gezellig mee af kunnen spreken. Op een gegeven moment zal je kind zelf naar school kunnen gaan lopen/fietsen en dat wordt 3 km verderop toch wel wat lastiger. Ik weet niet of er nog broertjes of zusjes zijn maar wat ik zelf erg prettig vind is dat mijn kids zelf uit school naar huis kunnen lopen als hun kleine zusje slaapt en ik haar dus niet continue de auto in mee hoef te nemen. Wordt je trouwens ook niet zo vrolijk van al die drukte met autos rond de school waarmee kinderen gebracht en gehaald moeten worden.
 
Drie kilometer vind ik echt weinig! Ik woon in een grote plaats en mijn kinderen fietsen ook ongeveer drie km naar school. Geen probleem ook met vriendjes. De middelste zit nu in groep 5 en gaat sinds een paar weken ook zelfstandig.
 
Hoi! Ik snap je dilemma wel hoor. Ik zit ongeveer met hetzelfde. Ons zoontje is pas 1, maar zijn toch over wat dingen aan het nadenken. Wij wonen in een heel klein dorp, en onze zoon gaat 1 dorp verderop naar het kdv, ook iets van 3km maar. Dit hebben we gedaan omdat we altijd in ons hoofd hadden naar dit dorp te verhuizen. Nu lijken de plannen toch anders te worden, en lijkt het erop dat we gewoon in ons dorp blijven. Echter, de school hier ben ik niet zo kapot van. Het verblijf waar hij nu zit hebben ze ook een school (is 1 organisatie) en hier heb ik zo’n beter gevoel bij. Maar als hij straks oud genoeg is om op de fiets te gaan vind ik die boeren landweggetjes wel gevaarlijk. En hij zal dan altijd de jongen zijn die in een ander dorp naar school gaat. Zo denken ze nu eenmaal in kleine dorpjes. Kortom, ik lees even mee :).
 
Hier ongeveer hetzelfde. Ons dorp heeft een schooltje maar dat is heel klein. Ik vind het zelf fijn als m'n kids wat meer vriendjes 'te kiezen' hebben ipv max 10 kindjes per leerjaar. Bovendien past de school in het dorp verderop (ook ongeveer 3km) beter bij onze (christelijke) levensstijl. Het is makkelijk aan te fietsen en als je in een dorpje in de polder woont moet je sowieso wat vaker de auto pakken, daar zijn we aan gewend. Ik zou vooral kijken welke school het beste bij jullie past. 
 
Terug
Bovenaan