Dag allemaal,
Wat een rust hier..... Tijd voor een nieuwe topic! Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen:
Sophie heeft een bijzonder levendige fantasie en kan helemaal opgaan in haar wereldje waar ze mama/prinses/ballerina/piraat/ridder of wat dan ook is waar ze op dat moment in verdiept is. Ook andere kinderen neemt ze makkelijk mee in haar spel, echt heel er leuk om te zien.
Echter, ik merk steeds vaker dat ze datgene wat ze speelt, later vertelt aan mij (of mijn man, of oma, of de leidster op het kdv) alsof het echt is gebeurd. En dat gebeurt ook met andere (kleine) dingen: ik heb opgeruimd (echt niet), ik heb geen boterham met pasta gegeten (echt wel, de pasta kleeft nog aan haar kin), ik heb die baterijen er niet uitgehaald (toch wel, ik zag het zelf..). Ze vertelt het écht alsof het waar is, met een goudeerlijke uitdrukking op haar gezichtje terwijl ik dus wéét dat ze jokt.
Ik vind het zo af en toe dus best pittig om mijn 3jarige wijsneus het verschil uit te leggen tussen haar fantasiewereld (die ik haar zó gun) en het niet vertellen van de waarheid over alledaagse dingetjes. Ik kan dus echt niet tegen jokken merk ik...... En daar kom ik bij dit dametje achter, Gijs deed en doet dat eigenlijk nooit en als ie het doet, zie ik het meteen aan zijn gezicht hahaha. Ik blijf maar uitleggen hoe het werkt, dat jokken niet mag en ook waarom niet (als er namelijk écht een keer iets gebeurt, dan moet ik haar toch kunnen geloven?)
Maar goed, herkenbaar? Hoe gaan jullie hier mee om en hoe reageert je kind erop?
Groetjes
Susan