nacht angst

Eindelijk weten we waarom onze dochter van bijna 3 jaar 's avonds wakker word, gillend, trappend met haar benen en een apatische blik in haar ogen.
Nacht angst....
Maar het schijnt te komen door teveel prikkels, vermoeidheid of door het ontwikkelen van het zenuwstelsel.
Wie heeft tips om haar door deze periode heen te helpen?

Je kan haar -als ze op vaste tijden die angsten heeft- haar voor zo'n moment wakker maken. Haar over haar bolletje aaien en dat ze lief is, en dat ze lekker moet gaan slapen. Dat papa en mama nu ook lekker gaan slapen. Het heeft iets met de diepste slaap te maken. Ik heb dit eens op tv gezien.

Een mooi nachtlampje.

Hoi,

In tegenstelling tot het bovenstaande advies denk ik niet dat je je kind wakker moet maken als het slaapt.
Ik denk dat het belangrijker is om het kind een uur voor het naar bed gaat te laten ontspannen. Zet bijv. met en na het eten de tv uit en ga met je dochter lezen, of tekenen of iets anders rustgevends. Dan het bedritueel, bespreek de dag (heel belangrijk) dan kan ze het gebeurde een plekje geven.
Maar vooral, wees consequent!!! Herhaling van een ritueel is voor je kind heel belangrijk, hier haalt het rust uit. Een stopcontactlampje helpt ook om zich te focussen als ze wakker wordt. Wees 's nachts niet boos maar vooral erg rustig, laat haar liggen en praat heel zachtjes tegen haar.
Bij onze dochters (van bijna 4 en bijna 3)heeft dit het beste gewerkt.
Ook zij waren 's nachts angstig en bang en verwerken alles van overdag in hun slaap. Ze worden nu nog wakker, maar alleen het horen van mijn stem is inmiddels genoeg om ze weer in slaap te krijgen. Ze zijn niet eens bewust wakker.
Hoop dat je hier wat aan hebt
Groetjes Linda

Terug
Bovenaan