Nacht/slaapdiensten

Dag allen,

Ik heb al veel gegoogled maar ik kan weinig antwoorden vinden voor mijn situatie. Ik hoop hier misschien wat meer antwoorden te kunnen krijgen.
Alvast excuus voor de lap tekst...!

Momenteel ben ik 17 weken zwanger. Ik werk in de zorgsector waar nacht en slaapdiensten gewerkt worden.
Ik ben er van op de hoogte dat je als zwangere het recht hebt om geen slaapdiensten meer te draaien en recht op aangepast/vervangend werk.
Mijn verloskundige heeft mij in week 8 al geadviseerd om te stoppen met slaapdiensten.
Omdat ik mij nog goed voel en tot dusver weinig zwangerschapkwalen heb, heb ik besloten om tot eind deze maand de slaapdiensten te draaien. Hierna stop ik met het draaien van de slaapdiensten tot mijn verlof begint.
Dit is allemaal mooi bedacht maar in praktijk is dit lastig. Ik heb een contract van 36 uur. We werken met een jaar uren systeem, waarin we een repeterend rooster draaien. Dat betekend dat alle diensten al vast staan voor iedereen binnen het team voor de duur van 1 jaar. Ik draai grotendeels alleen slaapdiensten omdat ik een redelijk groot contract heb.

Waar ik nu tegenaan loop is hoe ik mijn slaapdiensten-uren moet compenseren. Ik wil inplaats van de slaapdiensten-uren natuurlijk graag avond of dagdiensten werken ter compensatie, maar die uren zijn er niet, omdat deze niet open staan in het rooster.
Ook zijn de uren voor de avond/dagdienste te kort waardoor ik mogelijk 6 dagen per week moet werken om de slaapdiensten te compenseren...

Een aantal weken terug in gesprek geweest met mijn leidinggevende kwam er geen duidelijk antwoord, zij moest ook opzoek hoe dit opgelost kan worden (Ivm vakanties is er nu nog geen duidelijkheid).
Ik heb voorgesteld om mij voor een x % ziek te melden (ziekte vanwege zwangerschap). Dit zag ze niet zo zitten omdat er dan een bedrijfsarts en een hoop verandwoording aan te pas komt. Ik ben tenslotte niet ziek...
Zelf gaf ze aan dat ik mogelijk mijn pbl uren in kan zetten. Dit zie ik niet zitten omdat ik die heb opgebouwd voor andere doeleinden en niet omdat ik diensten niet kan werken.

Het uiteindelijke doel is dat ik aan het eind van het jaar op 0 uitkom qua uren, dus dat ik geen min uren heb.
Ik heb een beetje het gevoel dat ik mijzelf nu in de vingers heb gesneden door vooraf al aan te geven dat ik wil stoppen met slaapdiensten. Als ik dit later pas had aangegeven om dat het dan niet meer zou lukken lichamelijk dan zouden mijn uren wel onder ziekte komen te vallen.

Zijn er forumers die ongeveer in dezelfde situatie hebben gezeten en wat is de oplossing geweest die jullie is aangeboden?
 
Wat een lastige situatie. Ik zou er zeker geen PBL uren voor opgeven hoor. Je hebt gewoon recht op andere diensten en jouw werkgever moet dat mogelijk maken. Als daar dan een bedrijfsarts aan te pas moeten komen is dat toch ook geen probleem. Eigenlijk ben jij al heel ‘coulant’ door nog tot 20 weken nachtdiensten te draaien. Goed dat je voor jezelf opkomt.
 
Ik vind de vaste roosters voor een jaar eigenlijk ook een gek argument. Mensen kunnen ziek worden, ontslag nemen,… dan moeten er toch ook nog dingen aangepast kunnen worden? Succes hoor!
 
Je hebt er recht op. Hoe dit op te lossen is aan je werkgever. En mag jouw geen uren kosten. Die uren ga je nog hard nodig hebben als je kind straks ziek is of zo.
Jij hebt ook ten alle tijden recht op een gesprek met de bedrijfsarts. Ongeacht zwanger of niet. Dus dit gewoon aanvragen, als jij daar behoefte aanhebt. Maar ziekmelding om geen nachtdiensten te hoeven draaien, wat je dus al niet hoeft, is overbodig.
 
Misschien rare vraag, maar waarom draai je niet gewoon nog 1 a 2 slaapdienst(en)in de week? Wat zijn de redenen om daarmee te stoppen? Ben er nooit mee gestopt tijdens zwangerschap. Als het nog gaat, dan kan dat toch gewoon doorgaan? Dit probleem is niet echt op te lossen anders, met zo'n groot contract.
 
Terug
Bovenaan